lördag 10 juni 2023

Portföljen har växt från 970 000 kr till 5 083 000 kr på 82 månader

Ibland kan det vara värt att reflektera hur sparandet gått över tid. Förr i tiden brukade jag uppdatera ganska ofta hur snabbt portföljen växte. Nu var det länge sedan och jag tänkte därför göra en uppdatering om detta.

Denna blogg startade i Augusti 2016 och jag hade då ett sparande på 970 000 kr. Sedan dess har det gått många år och jag har fortsatt uppdatera här på bloggen om mina investeringar och mitt sparande. Så här i efterhand känns det lite konstigt att jag drivit denna blogg i snart 7 år. Men åren går fort när man har roligt och så länge jag känner glädje att dela med mig mina tankar är tanken att fortsätta skriva här på bloggen.

Hursomhelst så har sparandet idag växt till drygt 5 miljoner kronor eller 5 083 000 för att vara mer exakt. Det innebär att portföljen vuxit i snitt med  50158 kronor varje månad i 82 månader. Jag har dock inte alla pengar hos Avanza idag utan det fördelas enligt nedan:

Avanza                              3 904 000 kr

Sparkonto 3.75% ränta        750 000 kr

Lån till Bostadsrättförening 420 000 kr

Savr                                         8000  kr

Levler                                      1000 kr


Totalt                               5 083 000 kr

Familjen har även ett skuldfritt boende men det har aldrig räknats in i det totala sparandet.

Portföljens utveckling över tid:

2016: 21.34 %

2017: Portföljen växer från 1 240 000 till 1 450 000 kr

2018: Portföljen växer från 1450 000 kr till 1 700 000 kr

2019: 34.24 % Portföljen växer från 1 700 000 till 2 682 000 kr

2020: -3.97 % Portföljen växer från 2 682 000 kr till 2 968 735 kr

2021: +33.35 %Portföljen växer från 2 968 735 kr till 4 320 960 kr

2022: -16.68 % Portföljens värde sjönk från 4 320 960 kr till 3 761 659 kr 

2023: 29.57 % den 10:e Juni med ett portföljvärde på 3 904 000 kr



Så här i efterhand har jag fått bra betalt för att riskera mina pengar på börsen. Även om både 2020 och 2022 visade ett negativt resultat har de andra åren kompenserat med positiv avkastning.

På lång sikt är målet fortsatt att bli ekonomiskt oberoende. Vid vilken nivå detta nås är svårt att säga. Med ett sparande på 5 miljoner kan man enligt 4 % regeln plocka ut runt 200 000 kr per år och ändå kan portföljen fortsätta växa över tid. För egen del tycker jag detta är en lite för liten marginal för att sluta arbeta men jag skulle nog kunna leva på portföljen om det vore kris. Detta då vi har ett skuldfritt boende som ger lägre boendekostnader. Men jag kommer som sagt fortsätta jobba på för att portföljen ska växa till sig lite mer över tid. Det känns helt enkelt fel att sluta förvärvsarbeta så länge man är någorlunda frisk och måste leva snålt på de pengar man sparat ihop över tid. Att leva som en fattigpensionär på äldre dar är något jag gärna vill undvika.

Men för egen del tror jag inte man blir så mycket lyckligare av så mycket mer pengar. Däremot kan det ge en trygghet som gör att man tex kan säga upp sig från ett jobb man inte trivs med. Det kan även underlätta att slippa en massa räntebetalningar när man är skuldfri. Lite mer pengar ger helt enkelt en bättre frihet att leva det liv man själv vill istället för det liv man måste pga att man inte har några pengar.

Men jag kan säga att dessa miljoner inte kommit av sig själv. Jag började från 0 kr och har jobbat ihop de mesta av dessa pengar under den senaste 10 årsperiod. Jag började spara redan i slutet av 2007 men det var små summor då. Det mesta har sparats ihop sedan jag började jobba i vården. Jag började med en lön på 110 kr i timmen 2012 och efter 11 år har jag en timlön på 163 kr. Även med en låg lön går det att jobba ihop någon miljon om man bara är försiktig med pengarna. Det har dock haft sina uppoffringar med mycket jobb och på storhelgerna har jag jobbat dubbelt istället för att vart ledig.

Nu fyller jag snart 40 år och har sagt upp mig från min fasta tjänst. Detta hade jag inte kunnat om jag inte hade känt en trygghet att jag klarar mig ändå. Nuförtiden känns det som jag tjänar mer pengar på min aktiehandel en mitt gamla jobb i vården. På drygt 6 månader har portföljen avkastat över 1 miljon detta år. Avkastningen drog iväg så fort jag blev sjukskriven och inte behövde fokusera hela min dag på jobbet. Jag fick plötsligt mer tid att följa börsen. Även om jag haft 2 olika arbetsgivare och jobbat massa övertid under hela åren tar det över 3 år att få ihop 1 miljon som Undersköterska och kan man bara spara hälften av detta tar det 6 år att spara ihop. Det är helt klart mer lönsamt att syssla med aktiehandel om man har lite tur och lyckas bra. 

Det går dock inte lika bra alla år på börsen och man ska vara bered på att det kan komma sämre tider också.

Om ett par veckor ska jag börja jobba på timme. Efter 3 månaders sjukskrivning börjar min handled äntligen bli bättre. Jag kommer jobba på mina egna villkor och kommer ha så lite som möjligt att göra med någon chef. Det kommer vara mindre ansvar än att jobba som fast anställd och det passar mig bra. Det kommer också bli lite semester i sommar och det ser jag fram emot. Det är som sagt ingen som tackar en för att man jobbar ihjäl sig och spar du ihop ett kapital så du klarar dig kan det vara värt att gå ner i arbetstid. Tiden kommer aldrig tillbaka och nya pengar kan man alltid tjäna.


Det är i allafall planerna just nu och här var en liten uppdatering hur mitt sparande utvecklats sedan bloggens start. Jag hoppas att ni läsare finner någon glädje med att följa min resa mot ekonomiskt oberoende. 

Förövrigt är mitt innehav i Viaplay sålt efter teknikstrulet hos Avanza i Fredags. Tråkigt då min tanke var att behålla 200 aktier men det är väll bara gilla läget och hoppas på bättre tider framöver. Av den anledningen ligger jag nu drygt 70 % likvid i portföljen istället för strax under.


Vad har ni läsare för långsiktigt mål med ert sparande?

12 kommentarer:

  1. Hej Slimis!
    Vad roligt att få ta del av dina framsteg på det här sättet. Och roligt att de val du gjort har lett till den plats du befinner dig idag. Bra jobbat!

    Mitt långsiktiga mål med mitt sparande är lite diffust. Eftersom jag inte har möjlighet att spara i nuläget, känns det lite som en nedprioriterad fråga. Målet överlag är att utbilda mig för att få ett jobb som känns meningsfullt och samtidigt kunna ta upp sparandet igen. För en allmän trygghet och guldkant på livet frampå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.

      Kul att få del av din resa också. Jag tycker du gör helt rätt att utbilda dig till det du vill jobba med i framtiden. Att ha ett jobb man trivs med är så viktigt då vi spenderar en så stor del av vårt liv där.

      Jag hoppas du kan komma igång med ditt sparande snart igen. Att spara en liten slant är bättre än ingen.

      Fortsatt lycka till med dina framtida planer och bra jobbat! :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Väldigt imponerande att ha sparat ihop allt detta som undersköterska. Vi är två i familjen som jobbar och sparar 25000 kr i månaden och har ungefär samma utveckling på vårat sparande. Det som avviker är nog årets utveckling där vi ligger på +1.2% mot dina 29%. Det har kostat att ha SBB och fastighetsbolag i portföljen, den saken är säker. Vi närmar oss dock årets mål med 370000 kr i utdelningar, och jag viktar om så mycket som möjligt mot bredare ETF och utdelande fonder för att slippa den här bolagsrisken som inte har gjort mig något gott över huvud taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Som du skriver är det lite svårare att spara när man jobbar inom en låglönebransch. Men allt är möjligt om man vill och det gäller bara att prioritera rätt och ha tålamod. Med tiden kommer ett gott resultat om man håller i sparandet. Jag tycker du vart duktig att både investera och spara över tid. Lite tråkigt att SBB utvecklats som det gjort när så många småsparare lockats in i aktien. Men ett dåligt år får man räkna med ibland. Det är bara att fortsätta spara och ändra strategin lite om man märker att det inte fungerar. En gratis indexfond slår 90 % av de som är aktiva på börsen. Så underpresterar man index rejält tycker jag man ska lägga mer pengar här. Det är så jag ska göra om min egna aktiva handel går alldeles för dåligt. Så jag tycker du gör helt rätt i att satsa på ett lite bredare sparande. Se upp för de höga fondavgifterna bara. De äter upp mer avkastning än man tror men det ser man inte som sparare. Av den anledningen rekommenderas aldrig en gratis indexfonder av bankerna själva. De tjänar så pass mycket pengar på fondavgifter så "bredare fonder med avgift är alltid bättre" än en gratis indexfond med endast 30 bolag. När det gäller mina egna tankar så räcker Avanza Zero långt för ett långsiktigt sparande. 30 bolag i olika branscher och ingen avgift. Historiskt har även Stockholmsbörsen haft en väldigt god utveckling och det tror jag den kommer ha även i framtiden.

      Fortsatt lycka till med sparandet Snålgrisen och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Nu när du har så fint kapital ska du inte börja med en utdelnings strategi? Tänker att det kan vara mindre stressigt än att trada?
    Du kanske kan få in 3-400.000 om året på en försiktig sådan med stora relativt trygga bolag i norden:
    Fast det kanske räcker med Avanza Zero?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej SRJ.

      Jag vill gärna ha in mer pengar i Avanza Zero. Tyvärr har ju Avanza en gräns att investera 25000 kr per dag här men tanken är väll att fylla på mer här. En annan tanke jag haft är att flytta en del av mitt sparande till Nordnet. Detta då Avanza har mycket tekniska problem nuförtiden. Det är inte kul att sitta fast i en position och inte kunna göra något och på så sätt kan man förlora mycket pengar också. Vad jag har hört har inte Nordnet alls dessa tekniska problem. Nackdelen är väll en lite sämre plattform men jag lär fundera vad som är viktigast på sikt när jag handlar på börsen. Jag skulle kunna tänka mig att investera i Nordnets gratisfond och här kan man stoppa in 100 000 kr per dag.

      Det kan låta lockande med en passiv strategi i högutdelande bolag här i Norden. Men det kan se bättre ut än vad det är. Tittar vi tex på Xact högutdelande har inte denna fond imponerat i mina ögon. Nu tar ju denna fond ut en ganska rejäl avgift så det gör väl avkastningen sämre. Men överlag finns det inget lätt svar på hur man ska investera för en god avkastning på sikt. Jag försöker därför gå över mer mot indexfonder över tid men det kan vara kul med lite enskilda aktier och lite kortsiktig handel ibland. Annars har jag 1.5% ränta på likviderna på mitt ISK tills jag hittat något intressant. Framtiden får helt enkelt visa vart mina pengar placeras och det kommer uppdatering om det här på bloggen.

      Vad kör du själv för långsiktig strategi när det gäller dina sparpengar?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag har en långsiktig utdelnings strategi i stora fina bolag i norden USA och Canada (15st). Har ISK på Avanza och KF på Nordnet (Vilket fungerar mkt bra!).
    Kommer också att putta in lite pengar i Nordnet Indexfond Sverige och kanske Danmark också (kostar 0,2%).
    Gillar inte heller Xact Högutdelande av samma skäl som du, för dålig avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kan ju avkastningen i Xact Högutdelande bli bättre på sikt och det får man väll hoppas då den verkar förhållandevis populär. Såg bland annat tidigare att fonden presterade bättre mot index när index gick lite sämre. Så kanske kan vi se en viss revansch här på sikt. Men man får komma ihåg att fondavgifter tas ut både i goda och sämre tider och med en hög fondavgift krävs även en högre avkastning för att motivera den.

      Vi får som sagt se hur jag gör med Nordnet framöver. Har startat ett konto där i helgen och kan som sagt tänka mig att börja handla där. Det blev en hel del fel i och med Avanzas tekniska problem i Fredags och jag har bland annat fått betala mer courtage än jag skulle gjort. Även mitt innehav i Viaplay såldes och detta hade jag tänkt behålla. Det är frustrerande att använda en tjänst som inte fungerar och sen blir det helg och man får inte svar på de problem man upplevt. Det är inte heller första gången denna typ av problem sker utan det börjar bli mer av ett vardagsproblem. Så här på en Söndag vet man inte om deras tjänst kommer fungera som den ska på Måndag. Det skapar en osäkerhet och det är svårt att fatta beslut när man inte vet vilka spelregler som gäller. På sikt vill jag använda en tjänst som fungerar annars kan man lika gärna lägga ner kortsiktig handel. Går man in i en position vill man veta att man kan gå ur den. Men när det inte fungerar kan man förlora mycket pengar på kort tid och jag kan tänka mig att det är svårt att få ersättning för det i efterhand.

      Hur tycker du Nordnet fungerar annars om du jämför med Avanza?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Nu är väl inte 0,3% i avgift för Xact så väldigt högt men, ganska billigt faktiskt. Jag är iaf skeptisk till dess framtida avkastning.

      Nordnet fungerar alldeles utmärkt. Tycker inte plattformen är speciellt mkt sämre än avanzas, är nog bara en vanesak.

      Radera
    3. Hej igen SRJ.

      Enligt Avanzas sida ligger avgiften på 0.32 % exklusive avgifter för köp och sälj i fonden. Läste att denna avgift kunde uppgå till ungefär 0.03 %. Men om vi säger att jag stoppar in 1 miljon i denna börshandlande fond och får en avkastning på 6 % per år har jag på 10 år betalat drygt 53000 kr i avgifter och då bortser vi avgifter för köp och sälj. 0.3 % låter som en låg avgift men jag tycker det blir mycket pengar över tid. Kul att du är nöjd med Nordnet :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Grattis till din fina resa Slimis. 50158 per månad skojar man inte bort. Önskar dig all lycka till i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden Aktiegrubbel.

      Önskar även dig all lycka nu framöver:-)

      Mvh Slimis

      Radera