tisdag 31 december 2019

Portföljbokslut 2019

Då var 2019 strax över och börsen har stängt för i år. 2019 har verkligen vart ett spännande år och för mig det bästa året någonsin ur ett avkastningsmässigt perspektiv. 2018 avslutade svagt och när vi gick in i 2019 var det stor osäkerhet på börsen. Det är alltid svårt att sia om vart börsen är på väg i det korta perspektivet. Av den anledningen tycker jag ett månadssparande är det perfekta alternativet för de som vill ta del av börsens långsiktiga avkastning. Hur än börsen går fortsätter jag som sagt med mitt månadssparande som har fungerat bra enda sedan jag började spara pengar i slutet av 2007.

Förändringar i portföljen sedan mitt senaste inlägg

Sedan mitt sista inlägg har jag sålt av mina 1500 Handelsbanken B och istället köpt in 1500 Handelsbanken A lite billigare. Jag har även avyttrat hela mitt innehav i Spiltan Räntefond med en liten vinst. På längre sikt vill jag inte ha räntefonder på mitt ISK då skatten äter upp den mesta avkastningen. Jag har även kört lite swingtrading i Telenor aktien och lyckats köpt och sålt aktien för runt 1.3 miljoner den senaste tiden. Aktien har gått ner sedan mitt första inköp men i kompensation har jag lyckats med lite kortsiktig handel samt en förstärkning av norska kronan som gör att jag ända ligger lite plus på mina affärer här. Senast igår ökade jag på min belåning lite och tanken är att fortsätta köra lite swingtrade i Telenor om läge ges. Men tanken är även att behålla innehavet på längre sikt.  Jag är osäker exakt hur många aktier jag vill ha i Telenor på sikt.

Hur har årets swingtradig gått?

Swingtrading är något jag utvecklat mer och mer i mitt långsiktiga sparande. Nu i efterhand ser jag att jag gjort en hel del fler affärer än jag trodde under 2019. Överlägset mest handel har jag haft i H&M aktien där jag omsatt drygt 12 miljoner kronor under året. Men jag har även kört swingtrading i Handelsbanken, Sca, BillerudKorsnäs, Investor, SEB, Industrivärden mfl. Totalt har jag omsatt över 20 miljoner kronor under året och jag hoppas Avanza är tacksamma för alla de tusentals kronor de fått in i courtageintäkter.

Hur har då årets avkastning varit?

Portföljen började året på 1.7 miljoner kronor efter att ha toppat på 1.9 miljoner tidigare under 2018. Under 2019 har jag haft en bra sparkvot men framförallt har portföljen växt på bra och det gör att portföljen i skrivande stund är värd nästan 2.7 miljoner. Portföljen har med det växt nästan 1 miljon kr detta år. Här nedan ser ni årets avkastning samt mina innehav. Observera att inköpspriser visas fel pga kortsiktig handel.



Som ni ser på utvecklingen här ovan är avkastningen något lägre än min riktiga avkastning. Detta beror på att jag flyttade över allt mitt sparande från Nordea till Avanza på vårkanten. Då jag hade mina Lundbergföretagen som var värda nästan 500 000 kr hos Nordea gjorde det att denna avkastning inte kom med hos Avanza. Det hade vart kul att se min riktiga avkastning för året men jag uppskattar att årets avkastning ligger på runt 40 % när man inkluderar avkastningen från Lundbergföretagen. Men någon procent hit eller dit spelar inte så stor roll. Viktigast är att portföljen inte presterar märkbart sämre än index för egen del. Eftersom exakt avkastning för året är lite osäker kommer jag summera detta år i det lägre intervall som Avanza visar.

Mina tidigare års resultat (Tyvärr låg min portfölj hos Nordea under 2017 till våren 2019 och ingen exakt avkastning under denna period har uppmätts. Men portföljen har presterar så pass bra att jag väljer att fortsätta investera efter vad jag tycker är bäst för stunden. 

2016: 21.34 %
2017: Portföljen växer från 1 240 000 till 1 450 000 kr
2018: Portföljen växer från 1450 000 kr till 1 700 000 kr
2019: 34.24 % Portföljen växer från 1 700 000 till 2 682 000.

Tankar inför 2020

Nu går vi in i 2020 och målet för detta år är att pengarna ska fortsätta växa så mycket som möjligt. Jag kommer fortsätta min strategi med aktiv förvaltning i kombination med indexfonder. Troligtvis kommer det bli ett nytt år med nya möjligheter. Vi får se hur uppdateringsfrekvensen blir framöver här på bloggen. Då familjen i dagsläget tar mycket tid i kombination med mitt jobb som kräver sitt finns inte alltid den tid jag önskar för bloggen. Men jag tycker som sagt fortsatt bloggandet är kul och framförallt är jag tacksam för alla trevliga människor som följer och kommenterar här på bloggen. Ni är alla guld värda. 

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag iallafall önska er alla ett gott nytt år. Må 2020 bli det bästa året någonsin :-)

Mvh Slimis

14 kommentarer:

  1. Gott Nytt År på dig Slimis. Oj vad du har varit aktiv. Bra jobbat. Sedan är frågan om man ska vara så aktiv själv. Är det inte bättre köpa Spiltan Aktiefond Investement och låta proffsen sköta det långsiktigt för 0.25% i avgift? 41% i år avkastning. Courtaget har kostat dig minst lika mycket. Själv är jag i Avanza Global 100% men funderar stark flytta 50% till Spiltan Aktiefond Investement. Den har stora möjligheter att lyckas ge bättre avkastning än index långsiktigt. Ha det så bra. Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jacke77.

      Spiltans fond har imponerat i år. Man ska dock komma ihåg att investmentbolag har presterat sämre under vissa perioder i historien än Stockholmsbörsen och det finns som sagt ingen garanti att dessa bolag går bättre än börsen kommande år. Investmentbolag är belånade och det ger en hävstång både i upp och nergång. Med det sagt tycker jag våra svenska investmentbolag är bra på sikt även om jag i dagsläget tycker att en del v dem är för högt värderade eftersom de handlas med premie. Jag vill fortsatt vara aktiv vid sidan av mina indexfonder även om våra investmentbolag sköts av proffs. Jag föredrar som sagt att förvalta mitt eget kapital så länge det går bra. Med det sagt kan mycket väl investmentbolag komma in i portföljen igen om det blir rea tids nog.

      Önskar dig ett gott nytt år och god fortsättning :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Svar
    1. Hej Två månadslöner.

      Det är den avkastning portföljen haft under året. Nya insättningar räknas inte med i avkastningen.

      God fortsättning och tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Gott Nytt År Slimis och stort grattis till riktigt fin performance 2019!! Superintressant att följa dina inlägg och trades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Gott nytt år till dig också. Riktigt fin performance du också! :-) Tråkigt nog har jag inte hunnit kommentera något på din blogg men jag följer den fortsatt med stort intresse likt mina andra bloggkollegor.

      God fortsättning och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Gott nytt! Fint arbetat detta räkenskapsår! Hoppas att du firar rejält!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles.

      Jag jobbade tyvärr både igår kväll och i morse. Nu blir det jobb ikväll igen. Blir lite lugnare i mitten av Januari. Hoppas du hade ett underbart nyår :-)

      God fortsättning och tack för din kommentar.

      Radera
  5. Gott nytt Slimis och väldigt bra jobbat!

    SvaraRadera
  6. Hej Kalkyl.

    Bra jobbat själv och god fortsättning! :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  7. Jag har länge använt Nordnet och där kan man fortfarande bara byta en gång i månaden, riktigt trist. Vill du lägga till min blogg i dina läsvärda bloggar så lägger jag gärna till din i listan på min blogg.

    Med vänlig hälsning, Pengabingen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengabingen.

      Ja Nordnet borde fixa till det där. Givetvis kan jag lägga till dig bland mina läsvärda bloggar.

      Tack för kommetar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  8. God fortsättning Slimis!
    Ett fint år du haft!
    Dock slog jag dig med en avkastning på lite över 40% iår. Ville bara ha det sagt ;)

    Skämtåsido, det är verkligen häftigt att läsa hur du ökat en miljon på ett år. Svårt att förstå hur mycket det egentligen är.
    Bara tänk att casha in 1 mille i lön varje år. Galet!

    Ska bli kul att fortsätta följa din resa!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  9. Hej PB?

    Riktigt grym avkastning från din sida :-) Är glad för din skull att 2019 gick så bra. Precis som du skriver är 1 miljon sjukt mycket pengar för en småsparare. Bara hoppas man kan hålla i den goda trenden nu :-)

    Fortsatt lycka till under 2020. Ska bli spännande att fortsätta följa dig också.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera