tisdag 27 juni 2023

Köpt och sålt aktier för 0.6 MKR idag

 Då var det åter Tisdag och nya möjligheter. Idag har jag fortsatt handla lite i mina innehav och dagens transaktioner ser ni här under:

Jag tog åter en liten vinst i både Skistar och Wallenstam. Förutom dessa transaktioner valde jag i slutet av dagen att sälja av 1000 Axfood aktier för runt 225.45 kr per aktie. Jag tog därmed en förlust i Axfood i just denna affär men ligger fortsatt med en fin vinst i aktien för i år. Men om läget är rätt kan jag mycket väl tänka mig öka på i Axfood igen. Anledningen till försäljningen var att Hufvudstadens aktie tappade rejält i slutet av dagen. Samtidigt gick de andra fastighetsbolag jag följer väldigt bra. Min tro är att någon större aktör sålt av mycket aktier i Hufvudstaden de senaste dagarna och det har pressat kursen rejält. Jag tycker dock att kursen blivit omotiverat låg den senaste tiden då jag inte ser någon speciell nyhet som skulle påverka bolaget negativt. Tvärt emot har vakanserna gått ner den senaste tiden enligt deras hemsida. Givetvis oroar räntehöjningar fastighetsbolag överlag men eftersom Hufvudstaden har en låg belåning drabbar de inte lika mycket som de högt skuldsatta fastighetsbolagen. Det kan mycket väl bara vara att investerare inte vill äga fastigheter med inriktning kontor/retail just nu. Själv är jag dock tacksam att kunna köpa aktier på denna nivå då jag på sikt tror det blir en bra affär. Det blev iallafall ytterligare 1800 aktier här och för dessa betalades 122.55 kr per aktie. Tyvärr ser jag inte denna affär hos Nordnet just nu då de verkar uppdatera transaktioner i efterhand. Efter dagens transaktioner och insättning till mitt långsiktiga sparande har min portföljbelåning gått upp till strax under 130 000. Men som jag skrivit tidigare har jag lite likvider utanför börsen och skulle det någon gång bli kris har jag dessa kvar till förfogande.

Efter dagens transaktion äger jag nu 30800 aktier i Hufvudstaden och skulle aktien fortsätta ner framöver är det mycket troligt att jag ökar på mer här. Just nu upplever vi en fastighetskris enligt nyhetsmedia. Det ser jag som ett gott tecken för att köpa fastighetsaktier. När denna fastighetskris sedan är över är min tro att fastighetsaktierna kommer stå högre. Sen vet man inte hur många år det dröjer innan vi ser en ny fastighetskris och kan handla billiga fastighetsaktier igen. 

Det kommer iallafall uppdatering framöver om några nya affärer görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar