lördag 17 juni 2023

Bojkott och donera pengar framöver

Förr om åren brukade jag donera en liten slant till välgörenhet varje månad. Det uppdaterades över tid här på bloggen och totalt har jag skänkt 5370 kr sedan bloggen startades. Listan till välgörenhet samt olika organisationer ser ni längst ner på bloggen.

Det borde egentligen vara givet att man skänker en liten slant till någon behövande om man har råd. Även om vissa gnäller att vi har det dåligt så tycker jag själv att vi har det så otroligt bra här i Sverige om vi jämför med många andra länder. Att bara ha tak över huvudet, rent vatten och ingen brist på mat eller medicin ser vi som en självklarhet här. Men ute i världen finns mycket svält, krig, brist på mediciner och annat elände. Men det är lätt att blunda för detta när man aldrig vart med om det själv.

Därför tänkte jag from den 1 Juli börja ge 200 kr varje månad till någon hjälporganisation igen. Första månaden kommer gå till Rädda Barnen men sen kommer det troligtvis variera lite vilken hjälporganisation som får pengar. 200 kr är inte mycket pengar här i Sverige men kan ge desto mer hjälp utomlands.

Förövrigt följer jag bloggen Cornucopia? som skriver dagligen om kriget i Ukraina. Han listar en mängd företag och varumärken som fortsatt är aktiva i Ryssland och både jag och min familj har valt att bojkotta samtliga företag som finns med på denna lista för att visa stöd till Ukraina.

För er som inte läst om detta inkluderar exempelvis Philip Morris som äger Swedish Match med snusPepsi, Danone, Nestlé med exempelvis Nescafé, Zoegas, KitKat och After Eight, Mars med Snickers, Twix, Mars mfl, Procter & Gamble, CarlsbergMondelez med bland annat Marabou, Toblerone, Milka mflUnilever med t ex GB GlaceL’OrealAxe, Dove, Knorr, JDE med Gevalia, och många fler bolag och varumärken.

Ukrainas antikorruptionsmyndighet har svarlistat Mondelez (Marabou, Oreo, Toblerone, Milka, Freia mfl) och tackar de som bojkottar.

För vår familjs del blir det främst bojkott av följande varor  och varumärken: Gevalia, Gillette, Marabou, Oral B, Pepsi, Mars, Twix och GB Glace.

Vill ni läsa hela listan av bolag som bojkottas kan ni göra det på leave-russia.org .

Jag hoppas att fler tar ställning och bojkottar de företag som fortsätter stödja Ryssland.

Tillsammans kan vi göra skillnad.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig Lördag :-)

12 kommentarer:

  1. I fallet välgörenhet är jag glad att jag inte skänker pengar till syltryggarna i rädda barnen med flera som inte ens finns inne i Ukraina. UNHCR -chefen i Ukraina hade väl 400.000 kr i månadslön eller nåt sånt. Nej tack, jag skänker hellre pengar till blågula bilen, Lena Wilderängs verksamhet och liknande som Lars W föreslår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Fint av dig att skänka till dessa verksamheter. Jag tänker mycket på Ukraina men även på andra ställen där människor har det svårt. Har ju skänkt till flera olika organisationer och som du skriver tycker även jag att vissa chefer har för hög lön. Sen vet jag inte hur hårt dessa chefer jobbar. Men har svårt att se att en lön på 400 000 är rimlig när man jobbar med välgörenhet.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Skänker nog mycket via skatten redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Det stämmer bra. 25.2 miljarder kronor går till bistånd här i Sverige 2023.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Rädda barnen bedriver verksamhet i Ryssland och på Kuba. Skulle själv aldrig ge pengar till en organisation som bedriver verksamhet i dessa länder.

      Radera
    3. Hej Rikard.

      Har inte så bra koll på Rädda barnen men som du skriver såg jag att de bedriver verksamhet både i Kuba och Ryssland. Är det någon speciell anledning varför du inte gillar att de bedriver sin verksamhet just i dessa två länder?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Sätter in mellan 500-1000kr varje månad i en indexfondsportfölj där jag kommer skänka pengar till olika lokala ändamål. Insättningarna kommer ske i 5 års tid och sedan kommer fonden få leva så länge den klarar sig. Dock bojkottar vi inget idag, ty det är snårig djungel.
    Antar att ni också bojkottar Ikea isåfall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sebastian.

      Fin ide du har med ditt fondsparande. Som du skriver kan det vara svårt att hålla koll på vilka produkter/varumärken man bör bojkotta om man nu vill göra detta. För vår familjs del ska vi i alla fall göra ett försök och sen får vi se hur det går. Kan man stödja lite på något sätt vill i alla fall jag göra det.

      Ärligt talat så är jag ingen stor Ikea konsument. Vi har köpt vår säng där för många år sedan men annars har jag bara vart in och ätit lunch där någon gång de senaste åren. Men vad jag förstår har Ikea lämnat Ryssland eller har jag missuppfattat det hela och bör bojkotta Ikea?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Deras moderbolag (ingka) äger 14 köpcentra i Ryssland kallade MEGA. De tjänar rätt bra pengar på dom men är inte så öppna med att de äger dom av nån outgrundlig anledning 🤨

      Radera
    3. Hej igen Sebastian.

      När du skriver det så tror jag faktisk jag läst om detta tidigare. Men tack för uppdatering. Får hoppas att deras moderbolag också lämnar Ryssland nu framöver.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej!
    Toppen med välgörenhet ju!
    Jag har faktiskt gjort en egen "välgörenhetsfond" på ett KF. Sätter in pengar där och tanken är sedan att denna ska dela ut avkastningen årligen, hela livet.
    Min välgörenhetsfond

    Kul att kunna ge lite också.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Fin tanke av dig. Det finns mycket glädje med att kunna hjälpa. Hoppas din välgörenhetsfond växer till sig fint över tid så att den tids nog kan ge en fin avkastning årligen.

      Tack för kommentar.

      mvh Slimis

      Radera