onsdag 7 juni 2023

Fortsätter min trading i Viaplay och Axfood

 Då var det åter Onsdag igen och idag fungerar Avanzas tjänst som den ska igen. Även idag har jag vart in och handlat i Viaplay och Axfood och dagens transaktioner ser ni här under:


Som ni ser har totalt ungeför 2.3 MKR omsatts idag och det hela slutade med en liten vinst i både Axfood och Viaplay. För stunden verkar analytiker tävla om att dra ner kursen i Viaplay och man kan säga att sentimentet är negativt iallafall i det korta perspektivet. Aktien rasade runt 63 % i Måndags och är ner nästan 15 % i skrivande stund för dagen. Jag har iallafall passat på och köra lite trading i aktien och har den fortsatt på bevakning. Ibland känns det lockande med fallande knivar men det kan göra ont och Viaplay har verkligen haft nedförsbacke sedan den senaste vinstvarningen. Frågan är givetvis hur mycket aktien ska ner och om vi kan se en återhämtning framöver. Sen är ju även frågan hur mycket streaming folk överlag kommer konsumera framöver. Över pandemin hade många flera streamingtjänster då de flesta bara satt hemma om dagarna och inte kunde göra så mycket. Nu måste kunder prioritera vart det är viktigast att lägga sina pengar eftersom det blivit så pass dyrt att leva. Vad jag förstår har Viaplay en kundbas på ungefär 7.7 miljoner kunder så intresse för deras tjänst finns. Men sen ser det ju lite mer negativt upp för stunden och bolaget har svårt att ge någon riktig vägledning hur det ser ut framöver. Aktiemarknaden gillar inte osäkerhet och det straffar kursen just nu. Vi får som sagt se om jag återkommer här annars vill jag tacka i det korta perspektivet för den goda avkastningen. 

Förutom dessa affärer återköper jag för 25000 kr i Avanza Zero idag och efter försäljningen av Axfood aktien ligger kassan just nu på rekordhöga 75 %. 

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig Onsdag :-) 

4 kommentarer:

  1. Bra att du hittade något att swinga i det korta perspektivet. I Hufvudstaden är det lite sämre läge just nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiegrubbel.

      Ja fastighetsbolagen drog iväg lite. Jag är tacksam för den vinst Hufvudstaden gett mig och är läget rätt kanske jag återkommer här. Kommer ihåg att även du brukar köra lite kortsiktig handel här. Hoppas det gått bra på sistone. Men annars kan man ju swinga i det flesta aktier. Det gäller bara att sätta sig in i de aktier man är intresserad och att man känner sig trygg i att handla i dem. Det hjälper ju även med lite erfarenhet av kortsiktig handel men det kommer med tiden.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. SBB och Viaplay är exempel på aktier som jag tycker man ska akta sig för nu. Visst, det kan komma nån studs uppåt, men så länge de inte visar någon som helst fundamenta kring att saker och ting har förbättrats finansiellt kommer de att vara nedtryckta till bottnen. Livsfarliga aktier att gå in i just nu... om du frågar mig :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Givetvis finns det aktier med högre risk. Jag tycker Viaplay känns lite intressant när aktien tappat så mycket som den gjort. När allt ser som bäst ut kostar även aktierna därefter. Viaplay aktien toppade på 520 kr och då var allt bra. Nu är allt dåligt och den kostar drygt 66 kr. Sen är givetvis frågan hur dåligt det blir framöver. Kan aktien återhämta sig på sikt? Jag köpte iallafall Netflix tidigare när jätten höll på att gå under enligt media. Sålde den med en bra vinst men hade jag haft kvar aktien hade den dubblats i värde nu från mitt inköp. Ibland blir det lite överdrivet negativt i media men det vet man givetvis först efter. Det blir iallafall spännande att fortsätta följa både SBB och Viaplay framöver. Får hoppas att båda bolagen vänder uppåt på sikt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera