fredag 22 november 2019

Ta makten över din ekonomi

Är du trött på att ha en dålig ekonomi? Kanske har du idag en låg lön och svårt att påverka den? Ja du är inte ensam. Det är många som lever på knappa marginaler här i Sverige och just ekonomin påverkar ofta hur vi mår. Det finns tex forskning som visar att vi lever både längre och mår bättre om vi har en bra ekonomi.

Hur gör man då för att få en bra ekonomi om du idag har en låg lön?  

Jag jobbar ju själv inom vården och när jag började med detta för 7 år sedan fick jag en ingångslön på 18150 kr brutto i månaden. Innan det hade jag ett deltidsjobb som gav mig ca 10 000 kr i månaden efter skatt. Det blev som sagt ett rejält lönelyft att börja hjälpa människor. Med tiden har jag fått löneökningar och idag har jag kommit upp i nästan 25 000 kr i månaden innan skatten dras. Som tur är har vi drygt 20 kr extra i timmen efter kl 19 och drygt 50 kr extra i timmen när jag jobbar helg.

När man tittar på min grundlön har jag i förhållande till de flesta andra här i Sverige en väldigt låg lön. Förutom detta har familjen under längre perioder ofta levt på 1 lön. Detta då vi har 2 barn och det har vart dåligt med jobb till min sambo. För att lyckats få en bra ekonomi har vi kämpat hårt. Jag tillhör väl kategorin snål bloggare utåt sett. Men sett ur min synpunkt är sparandet den enda möjligheten till en bättre framtid. Att jobba inom vården börjar bli tufft nu för tiden. För det mesta är jag väldigt trött när jag väl är ledig. Jag får även huvudvärk och problem med magen av mycket jobb.
Det blir för jämnan mer och mer extra jobb vid sidan av jobbet som vi annars gör om dagarna. Att hjälpa människor är givande. Så trots att det tar hårt på kroppen av detta jobb så har jag trivs bra. Jag kan dock redan nu inse att detta inte är något jag vill hålla på med hela livet. Redan idag ligger jag på gränsen att bli utbränd. Jag vet att jag aldrig kommer göra karriär när det gäller lön i detta yrkoch därför har jag istället under många år satsat på att få ner mina fasta kostnader.

Lyckas jag inte få över en slant till mitt långsiktiga sparande, innebär det att vi aldrig kommer ur ekorrhjulet. Att sänka familjens kostnader har vart ett måste för att komma framåt. Tids nog kommer ingen tacka mig för att jag blivit utbränd. Jag kommer inte heller få någon bra pension genom att jobba i vården. När man hjälper människor,  får man jobba hårt för en låg lön.  Därför har jag tagit makten över familjens ekonomi så vi ska få det bra i framtiden.

Men redan idag tycker jag vi har det bra. Vi har råd med bra mat, barnen får de kläder de behöver och vi har ett fint boende. Vi unnar oss dock inte särskilt mycket lyx i vardagen. Vi åker inte heller på semester varje år som många andra familjer gör. Men överlag tycker jag vi har det bra även om jobbet gör att jag mår dåligt i perioder.

Hur gör man för att sänka sina fasta kostnader? 

 Jag vill säga att det inte alltid går att påverka sina fasta kostnader. Men inom de flesta områden kan du sänka alternativt ta bort dina fasta kostnader. Varför ska du då sänka dina fasta kostnader? Ja helt enkelt för att du ska få mer pengar över till det du verkligen vill lägga dom på. Att slänga sina pengar i sjön gör ingen lycklig. För egen del har sänkta kostnader inneburit en skuldfri bostad och nuvarande aktie/fondportfölj. I framtiden kommer mitt sparande göra att jag kan jobba när jag vill, istället för när jag måste. Att inte vara beroende av en löneinkomst varje månad skulle kännas fantastiskt. På jobbet brukar jag säga att jag ska vara timvikarie tills jag blir pensionär. Sen kan jag jobba extra som timvikarie. Jag har faktiskt aldrig träffat någon annan timvikarie som inte vill ha ett fast jobb. Men mitt mål är som sagt att aldrig behöva ta en fast tjänst. Jag vill hellre jobba när det passar mig istället för när chefen vill att jag ska jobba.

Hur har jag sänkt mina fasta kostnader?

Jag har tidigare skrivit en hel del spartips här på bloggen. Men för nyare läsare tycker jag det är värt att ta upp igen. En del av tipsen har jag fått jobbat lite för. Men varje besparing har nu i efterhand känts som ett bra val.

Boende: Genom att inte ha några lån på vår bostad bor vi otroligt billigt idag. 89 m2 ligger vår bostadsrätt på och för detta betalar vi 3785 kr i månaden. Då ingår även en försäkring mot fuktskador.

Bil: Jag har alltid kört billiga bilar. När jag träffade min nuvarande sambo körde jag en Ford Fiesta från 1991. När vi tids nog fick barn köpte jag en BMW kombi. Denna bil hade jag dock endast en kortare period. För egen del kan inte rekommendera BMW som familjebil. Den drog 0.9 l per mil och var dyr både i skatt och försäkring. Dåligt med utrymme för barnen också. Denna såldes när barn nummer 2 kom. Efter det köpte familjen an Skoda Octavia Greenline 2010. Denna är lika stor som en Volvo v70. Drar 0.45 l diesel per mil och är billig i både skatt och försäkring. Förutom detta var den billig i inköp.

Försäkringar: Har endast en trafikförsäkring genom Länsförsäkringar idag. Länsförsäkringar har de senaste åren vart billigare än alla andra bolag jag jämfört mig med. Har du bilen försäkrad någon annanstans idag jämför gärna med dem. Det finns en hel del pengar att spara. Förutom denna försäkring har familjen inga försäkringar.

Facket och A-kassa: Jag tror de flesta är med i antingen facket eller A-kassan. Det är en trygghet men det kostar även därefter. Efter att ha räknat på vad min far spenderat på detta under hans 40-åriga arbetsliv har jag istället valt att spara dessa pengar. I hans fall kunde han nästa köpa ett helt hus för alla avgifter han betalat in. Dessa pengar läggs istället på det långsiktiga sparandet. Värt att säga är att jag känner mig ganska trygg att ha jobb, eftersom jag har Sveriges vanligaste yrke och risken att bli sjukskriven är större än att bli arbetslös.

El: Tyvärr går inte den fasta avgiften att påverka. Men rörliga elen går att påverka. Den senaste tiden har jag själv värvat några vänner till Fortum och med det fått en hel del gratis el. För varje vän man värvar får man själv 500 kr gratis el. Som ny kund hos Fortum kan du själv värva egna vänner. 500 kr per vän kanske inte låter så mycket i provision. Men det är skattade pengar och värvar man några vänner blir det gratis el ett bra tag. Familjen kommer själv ha gratis el de 2 kommande åren tack vare Fortums erbjudande. Annars brukar jag alltid omförhandla mitt elavtal 1 gång per år. Gör du det kan du få runt 500 kr i rabatt för att du binder dig 1 år. Men när 1 år gått blir det ordinarie pris igen. Därför är det alltid bra att omförhandla sitt elavtal på nytt 1 gång per år. 500 kr är bra betalt för några minuters jobb.

Telefonräkning samt bredband: Tack vare Vimla har jag värvat så pass många Vimla vänner att både jag och min flickvän både ringer gratis och surfar gratis. För er som inte vet så får man 10 kr rabatt för varje månad för varje Vimla vän man värvar. Från en början värvade jag min familj till Vimla. Redan vid 10 vänner ringde och surfade jag gratis. Eftersom jag kommer ha både gratis internet och telefoni resten av mitt liv så kommer jag spara många tusenlappar över tid. Nu i efterhand har det vart lite jobb att värva Vimla vänner. Folk gillar inte försäljare överlag men jag är nog inte den enda som lyckats värva 10 vänner. Detta är en besparing som återkommer varje månad så länge du använder Vimla. Lägg hellre dina pengar på något annat än telefonräkning. Värva 10 vänner och ring och surfa sedan gratis resten av ditt liv. En ganska liten insats för mycket pengar. Är du inte min Vimla vän idag så bli det gärna här. Genom min Vimla tipslänk får du 10 kr rabatt resten av ditt liv. Värva sedan 9 vänner till genom din egen tipslänk du får från Vimla och ring och surfa gratis även du framöver. Förutom detta har även Vimla gett mig möjlighet att skänka pengar gratis till välgörenhet. Längst ner på bloggen kan ni se hur mycket jag skänkt än så länge till olika välgörenhetsorganisationer.

Mat: Köp billiga avfallspåsar och skaffa er några tygpåsar och börja använd dem. Nu efter nyår kommer det införas en skatt på plastpåsar och på detta sätt gör ni både miljön och er plånbok en tjänst.
När ni sedan handlar mat så gör det aldrig när ni är hungriga. Det är lätt att det blir impulsköp då. Skriv inköpslista vad ni behöver och passa på att bunkra upp varor som är på erbjudande som håller länge. Håll koll på vad olika matvaror kostar samt passa på att köpa varor med kort datum. Det mesta går att frysa in och det flesta varor håller några dagar efter bäst före datumet går ut. Ett annat bra tips är att baka så mycket ni kan. Vi försöker med jämna mellanrum baka allt möjligt här hemma då detta ger en bra besparing över tid. Förutom detta vet man innehållet är i det man bakar. Tyvärr innehåller framförallt många olika sorters bröd mycket tillsatt socker idag.

 Aktier/fonder: När det gäller fonder och aktier så tänk på att hålla nere era kostnader. På höger sida av bloggen kan ni läsa hur avgifterna gröper ut er pension över tid. Detsamma gäller när ni handlar aktier. Det kommer ofta köp och sälj analyser från diverse banker. Bankerna tjänar stora pengar på courtage och vill att ni ska göra mycket affärer. Så länge du inte inte kör någon trading taktik är köp och behåll ett bra tips. Du köper de bolag du vill äga på lång sikt och behåller dina aktier. För utdelningen köper du nya aktier. Försök hålla nere dina transaktionskostnaderna då detta äter upp din avkastning. Tänkt till innan du investerar dina pengar för att undvika kostsamma misstag. Detta är något jag tror man blir bättre på med tiden. Kom ihåg att tålamod är viktigt för att lyckas på börsen på längre sikt. 

Friskvård: Försök få din arbetsgivare att betala detta. Ofta finns friskvårdsbidrag hos många företag. Jag får själv tillgång till gratis gym samt 12 besök på badhusen per år. Träning är viktigt för att orka och må bra. Tränar du inte idag är det dags att sätta igång.

Kläder: Köp inte nya kläder bara för att det är rea eller för att det gör er lyckliga på kort sikt av att konsumera. De flesta har alldeles för mycket kläder och tittar du efter har du troligtvis betydligt mer kläder än du egentligen behöver. Även jag har har för mycket kläder. Men sen en stund tillbaka är det helt stop av att köpa nya kläder. Det har gjort att jag tagit fram en del kläder jag inte använt på väldigt länge. Jag håller nu på att slita ut mina gamla plagg för att minska ner min garderob. Kläder som sedan är i dåligt skick samlar jag i en påse. När den tids nog är full lämnar jag in det till återvinningen.

Ovanor: Jag varken dricker alkohol eller nyttjar nikotin produkter. Jag har även valt att avstå spel om pengar. Tyvärr är det alldeles för många som har problem med dessa saker. Ska du få en bättre och rikare framtid så rekommenderar jag att du slutar med dessa dumma ovanor. Jag har träffat de som spelat bort allt de har, druckit alkohol så det blivit dementa och de som rökt så de fått Kol. Du förstör din hälsa genom att leva ohälsosamt. Förutom detta förstör du även din ekonomi. Har du barn kan du även tänka på att de ofta tar efter föräldrarnas beteende. Sitter du och röker och dricker är risken stor att även dina barn gör det när de blir större. Något jag tror de flesta föräldrar inte vill uppmuntra till. Det finns som sagt så mycket annat att lägga sina surt förvärade pengar på en dessa ovanor. Har du idag problem så ta till hjälp och få en bättre framtid. Det är aldrig försent att göra en förändring men endast du själv kan göra det valet.

Jobb: Eftersom min grundlön inte är den högsta försöker jag i princip alltid jobba hela helgerna. Förra året jobbade jag 50 av 52 helger. Har du inte så hög lön är enda chansen att få ut lite mer att jobba fler timmar, alternativt obekväm arbetstid. Skaffa gärna en till arbetsgivare för att kunna styra dina arbetstider bättre.

Kreditkort: Har ni svårt att hålla i era pengar så klipp era kreditkort och betala av era skulder. Kreditkort passar som sagt inte alla. Är du däremot en sparsam person som handlar det du behöver kan ett kreditkort utnyttjats på ett bra sätt. Jag använder själv Komplett bank (Affiliate länk) till alla mina inköp. Kortet är gratis och jag får en faktura i början av månaden och denna betalas i slutet av månaden. På så sätt har jag en jämt en räntefri kredit. Men det bästa av allt är att kortet är gratis och ger mellan 1-4 % återbäring på allt vi handlar. Värt att notera är att köp under 50 kr inte ger någon återbäring. Men annars får du alltid från 1 % i återbäring på det du handlar. I jämförelse med tex storbankernas kreditkort är det en rejäl besparing varje år för en barnfamilj. Du får tex minst 100 kr i återbäring för varje 10000 kr du handlar för. För vår familj innebär detta en besparing på över 1000 kr per år.

Passiva inkomster/utgifter: Få upp dina passiva inkomster samtidigt som du sänker dina passiva utgifter för att få ett friare och rikare liv på sikt. När du tex har ett lån på 1 miljon kr istället för 1 miljon kronor i ditt långsiktiga sparande skiljer det 2 miljoner i värde. När du har ett lån på 1 miljon har du räntan som jobbar mot dig. Varje dag ska din långivare ha ränta från dig på ditt lån. Är du däremot skuldfri och har 1 miljon i ditt långsiktiga sparande jobbar pengarna istället för dig varje dag. När du ligger och sover har du lite mer pengar dagen efter när du vaknar. När du däremot har skulder måste du jobba varje dag för att betala av dina långivare. Ränta på ränta effekten fungerar åt båda håll och detta måste du ha i åtanke om du vill få ett rikare och friare liv. Tänk alltid efter innan du tar ett lån. Framförallt till konsumtion som inte ger något mervärde tillbaka.

Detta var några tips hur jag tänker för att få vår familjs ekonomi att gå ihop.

Har ni några bra tips för en bättre ekonomi?

19 kommentarer:

  1. Väldigt bra inlägg. Det jag är lite fundersam till är det du skriver om att du har en låg grundlön jämfört med "de allra flesta". Vad jämför du med här? Vilka åldersgrupper och yrken? Jag tänker, Fru Snålgris är grundutbildad sjuksköterska med 4.5 års erfarenhet och jobbar i en Region. Hon har som grundlön 26500 kr (hade 24000 i ingångslön) och sen nån tusenlapp extra i OB då hon endast jobbar sporadiskt nån kväll i veckan och några helger i månaden. En av hennes kollegor har jobbat där i 20 år, har 32000 kr.

    Lönerna inom vården är låga generellt verkar det som, men det finns ju mängder med folk som tjänar mindre än 25000 kr. Administratörer, butikspersonal, vaktmästare (en jag känner har jobbar i 25 år, har inte ens 25000 kr), folk inom hotell/restaurang etc. Jag skulle säga att 24-25000 kr är en ganska normal ingångslön för någon med akademisk examen, och en ganska normal lön för någon som inte är akademiker men har +10 års erfarenhet inom något yrke, t.ex. undersköterska. Sen finns det såklart avvikelser beroende på var i landet du är och speciella bristyrken samt hur vass förhandlare du är. Men det är ingen låg lön tycker jag, så där ska du nog sträcka på dig lite.

    Helt klart är att byta jobb, utbilda sig eller förhandla aggressivt den absolut bästa metoden för att öka sin inkomst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Din fru är också alldeles för lågavlönad sett till det yrke hon valt. Att jobba som Sjuksköterska är ingen dans på rosor men hon behövs verkligen. Som ett exempel var det en personal jag nyligen jobbade med som fick 19000 i ingångslön av kommunen. Hon har ingen utbildning vare sig för vården eller industrin. Hon sökte jobb på Boliden och fick där en ingångslön på 27000 kr. Hon stack direkt. 27000 kr är ungefär vad jag kommer upp i när jag jobbat hela livet som Undersköterska. När man utbildat sig inom vården får man räkna med en ingångslön på ca 20 000 kr. Jag kan tycka det skiljer lite väl mycket i lön då Undersköterska iallafall är en yrkesutbildning. Att jobba i vården är inte heller något glidare jobb. Man får stressa och jaga minuter för jämnan och hinner oftast inte ens gå på toaletten under ett arbetspass. En bra sak är att man kan åka till Norge och få en bra lön om man är lite flexibel. En annan jämförelse är lönemässigt är med våra enhetschefer. De har en grundlön på 43000 kr i månaden för att jobba dagtid och de gnäller att de får för lite i lön. 25000 kr är en ganska normal lön som du skriver men jag tycker som sagt den är låg om man tänker på hur hårt mycket man får slita för dessa pengar. Det är väl en av anledningarna att kontinuiteten är så dålig i vården. Personal överlag tycker det är för slitsamt till en låg lön och byter därför yrke så fort något bättre erbjuds. Jag försöker själv jobba på de arbetsplatser som fortsatt är ok att jobba på. Men det finns arbetsplatser som inte är humana att jobba på pga stress och underbemanning. Tyvärr blir dessa arbetsplatser fler då det alltid ska sparas in mer pengar för jämnan. Jag skulle kunna tänka mig jobba med detta hela mitt liv om arbetsmiljön är ok. Men jag tror som sagt det kommer fortsätta försämras framöver och tids nog kommer bara de som måste jobba med detta finnas kvar. Som det är idag försvinner många med lång erfarenhet. Istället kommer det in många invandrare som ofta har problem med språket. Jag har inget emot att invandrare kommer in i vården utan det är jättebra så länge de lärt sig svenska. Felet blir om kommunerna pga dålig ekonomi väljer någon med anställningsstöd före de som utbildad sig eftersom det är billigare. Man kan se det som lönedumpning. De blir även jobbigt för oss personal som jobbat länge med detta då det alltid kommer in ny personal man måste lära upp. Man måste satsa mer på en god vård och en bättre kontinuitet i vården. Givetvis kostar detta mer men i slutändan måste man även fråga sig vilken kvalitet man vill ha i vården. Vill man ha personal som är utbildad eller vill man satsa på personal som är så billig som möjligt för kommunen? Den dagen jag själv ligger gammal och sjuk skulle jag föredra den personal som vet hur man vårdar sjuka människor. Har man tex fått en stroke och inte kan tala för sig vet erfaren personal vad som behöver göras för en god omvårdnad. Man kan dra denna situation till vilket yrke som helst. Jag tycker alltid det är bättre med utbildad personal och det måste få kosta lite mer. Skulle du tex bygga ett nytt hus skulle du väl föredra att en snickare gjorde detta jobb så att det blev bra? Man skulle tex aldrig ta in någon som inte har kunskap inom yrket och samtidigt håller på att lära sig svenska. Men i vården kan man ta in vem som helst och problemen blir även därefter.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Jag jobbar dagtid inom plastindustrin är 53 år. Lön före skatt 24300 kronor.
    Att du känner dig utbränd behöver ju inte bero bara på yrket i sig. Tänkte på att du jobbat 50 av 52 helger imponerande. Men tror man behöver vila sig ibland i vilket yrke som helst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats.

      Precis som du skriver kan det vara så att jag vill mer på jobbet än jag egentligen orkar med. Det går bra när man väl är på jobbet men tyvärr kommer det efter när man är ledig. Jag jobbade 75 % ett tag i vården och hade inga problem med det. Men det var svårt att vänja sig med en lägre lön. Jag har istället alltid hellre jobbat lite extra och fått en ok lön. Men inser samtidigt att man inte alltid orkar jobba övertid.

      Hur är det att jobba i plastindustrin då? Är planen att jobba på med detta tills du blir pensionär? :-)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Kommer precis från middagen och en diskussion med min fru. Vi landade i att vi har tur som aldrig lade oss till med dyra vanor då vi tror att det nog är svårare att göra sig av med dyra vanor än att bibehålla redan låga omkostnader.

    Jag tycker du täcker mängden av spartips som finns noggrant och tar till mig en del av dem som jag kan bättra mig på. När det gäller belåning av bostaden har jag en lite annan strategi: jag har belånat bostaden till 20% för att få hävstång till portföljen. Detta har visat sig vara mycket gynnsamt hittills. Det kan ju såklart fluktuera med nu mer tiden går, med dagens ränteläge, desto större är sannolikheten att jag har en vinnande strategi. Jag håller däremot belåningen till 20% i teorin skulle upp mot 60% förmodligen vara bättre, men jag vill sova gott.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kaffeOchKluring.

      Som du skriver är det lättare att byta upp än att byta ner sig. Det är en av anledningarna att jag har vart försiktig att öka min levnadsstandard. Jag har alltid haft inställningen att spara ihop till det jag vill ha först och köpa sen. På så sätt har jag sluppit betala en massa räntor jämt. Jag har även undvikit konsumtion som jag inte har råd med. Belåning av bostad dras de flesta med och accepterar det. Om vår familj tids nog kommer flytta till något större kommer jag göra allt jag kan för att slippa något märkbart lån. När vi skulle köpa vårt nuvarande boende åkte jag tex till Norge för att få ihop pengar mer pengar. Jag sålde även av en hel del H&M aktier då läget just då var bra. Det finns som sagt alltid lösningar om man tänker efter lite och kan tänka sig lite förändringar. 20 % belåning låter iallafall sunt. Jag skulle hellre ha det än 60 %.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Jag är ganska ny på att läsa bloggar, "late adapter" tror jag det kallas. I alla fall är det intressant att få en inblick i andra personers livsstil. Privatekonomi intresserar mig och därför läser jag en del privatekonomiska bloggar. Till saken, jag måste säga att jag är imponerad av ditt driv, efter att ha läst dina svar på kommentarerna som folk ger. Jag är också imponerad av att du hela tiden verkar ha varit medveten om dina konsumtionsmönster. I mitt eget fall reflekterar jag tillbaka på mitt liv det senaste 15-20 åren och konstaterar att det var ren tur att jag lever på lika mycket nu som när jag studerade, inflationsjusterat, jag har aldrig tänkt på det. Det jag önskar allra mest kan jag endast få genom att öva, eller man kan se det som att valutan för det jag vill ha är tid. Det vill säga jag hade kunnat ha en förmögenhet på en miljard och ändå inte ha eller kunnat få det jag vill ha, utan att öva. Kanske är ett spartips: Skaffa dig begär och önskningar som du ändå inte kan köpa.

      Tack för inspirationen.

      Radera
    3. Hej igen kaffeOchKluring.

      Det är kul med ekonomibloggar. Jag följer ju som sagt några stycken som du kan se här på höger sida av bloggen :-) Som du skriver har jag oftast tänkt till när det gäller konsumtion. Jag mår inte bra av att spendera pengar på saker som inte ger mig något värde tillbaka. Det är helt ok att spendera pengar på mina barn men till mig själv är jag noga vad jag vill lägga mina pengar på. När det gäller jobbet har jag alltid gjort mitt bästa, även om jag vart trött i perioder. Men nu i efterhand är jag ändå glad att jag jobbat hårt. Dels har jag fått en god ekonomi men jag har även trivts att hjälpa människor dagligen. Som du skriver finns mycket annat att önska sig i livet förutom pengar. Pengar är för mig en trygghet och jag tycker det är kul med sparande och börsen. Men viktigare än så är familjen, vänner och en god hälsa. Sen ska jag tids nog göra något annat kul än att bara spara mina pengar. Man kan ju inte ta med sig pengarna ner i graven och tids nog skulle jag bland annat vilja resa lite mer. Men just nu är det mest fokus på småbarnstiden :-)

      Bra gjort att du hållit ner dina kostnader över tid. Det mest "normala" är annars att folk ökar sin konsumtion när de får högre inkomster. Men det är tur vi alla är olika som individer.

      Tack själv för din kommentar. Det är ni som kommenterar som gör bloggandet kul :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Tack för en inspirerande blogg! Själv har jag som mål att gå ner ytterligare i tid de sista åren innan jag går i pension eller att jobba som timvikarie. Tror att jag också ska gå ur A-kassan för som du skriver så är risken att bli arbetslös inom vårt yrke väldigt liten.

    Mvh I-US

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Undersköterskan.

      Ja du vet ju hur det är i vårt yrke. Det fattas alltid utbildad personal. Eftersom jobbet är ett lågstatusyrke är det inte alla som kan tänka sig jobba med det heller. På det är det alltid folk som är sjukskrivna för jämnan. Det väntas även att det bli fler och fler som blir beroende av vår hjälp de kommande åren. Sen försöker givetvis arbetsgivaren att spara in så mycket det går. Men pensionärerna är beviljade en viss tid och denna kan man inte dra in. För övrigt kan jag rekommendera att jobba som timvikarie om du får bra med jobb. Det har gjort att jag kunnat höja min lön rejält eftersom jag jobbar 90 % av alla Lördag och Söndagar. Min helg är istället Måndag och Tisdag. Socialt sett förlorar man en del på detta men ekonomiskt ger det mycket mer. Det är detta som ger mig möjlighet att investera lite pengar varje månad.

      Lycka till framöver och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Hallå Slimis, ett riktigt inspirerande inlägg och ett läroboksinlägg för de som behöver! Hur många dagar samt timmar jobbar du i snitt per vecka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Har i perioder jobbat alldeles för mycket. Jag och en annan kille tävlade en period vem som kunde jobba mest på en månad. Han kom upp i 225 timmar och trodde aldrig jag skulle slå honom. Men så en månad var jag uppe i 230.5 timmar och jag var bara ledig 2 dagar denna månad. En annan månad jobbade jag 230 timmar och var ledig 3 dagar. Efter att ha jobbat 200 timmar+ under en längre tid fick jag ont i bröstet. Jag har även fått mer problem med huvudvärk samt hård mage av stressen som är i yrket. Av de anledningarna har jag fått gå ner i arbetstid. Nuförtiden försöker jag ligga på runt 180 timmar i månaden men ibland blir det upp till 200 timmar. Att bara jobba heltid skulle innebära en väldigt dålig sparkvot och även dålig lön. Jag tycker helt enkelt att jobbet inte är motiverat om man inte får skäligt betalt. Så att jobba i vården är lite som pest eller kolera. Antingen får man jobba mycket och få en ok lön. Alternativet är lite och en usel lön. För mig har det bara vart all in som gäller.

      Kul att du uppskattade inlägget. Ha en fin dag :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Ja, bra inlägg. Det är inte de stora inkomsterna som är allenarådande. Låga utgifter är ännu viktigare. Däremot råder jag ingen att lämna A-kassan. Facket kan däremot f-ck off !!

    SvaraRadera
  7. Hej Northernlightsinvestment.

    Då jag tidigare tjänade 10 000 kr i månaden såg jag knappt någon fördel att vara med i A-kassan och facket. Skulle jag bli arbetslös skulle jag fått lika mycket pengar av att gå till socialen. Av den anledningen valde jag bort alternativet. Men tidigare än så i mitt liv gick jag faktiskt på a-kassan under ca 1 år. Under den tiden insåg jag att det var något jag aldrig ville tillbaka till. Det är ju bra att få lite pengar om man är arbetslös. Men motivationen att jobba försvann helt. Idag har jag 2 arbetsgivare efter att tyvärr nyligen förlorat ett jobb. Skulle jag förlora 1 arbetsgivare till kanske a-kassa vore ett alternativ. Men blir jag helt arbetslös går det ju alltid att utbilda sig vidare eller hitta på något annat jobb. Så länge man vill göra något vettigt tror jag alltid det går att tjäna en slant. Sen har jag ju ett litet sparande som alltid går att av om det skulle bli en rejäl kris. Med det kommer jag kämpa på utan a-kassa iallafall tillsvidare.

    Tack för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  8. När man gifter sig så får man dubbla inkomster :) Utgifter ökar såklart men långt ifrån dubbelt. Samma boende, samma bil, samma elkostnader med mera... Ett bra tips! /TM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Två Månadslöner.

      Precis som du skriver är det ofta bra att leva tillsammans när det gäller ekonomin. Tack för ett bra tips! :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  10. Intressant inlägg och öppenhjärtigt. Det som irriterar mig mest och som fick mig att ta tag i mitt sparande och investerande var det facto att trots du kan ha jobbat i 40 år och haft en medianlön så går det knappt att leva på pensionen. Det tycker jag är sorgligt och skrämmande.

    Sen ta det försiktigt med hälsan, vägen tillbaks är lång och krokig om du skulle braka ihop en dag.

    SvaraRadera
  11. Hej Dividendify.

    Jag tycker precis som dig. Det är skrämmande att så många tvingas leva med en så låg pension att de knappt klarar sig. Den dagen man är där är för sent att spara undan något. Bra gjort av dig att komma till insikt och börja spara nu iallafall. Ett litet sparande är alltid bättre än inget alls. Tack för din omtanke gällande hälsan. Hoppas allt är bra med dig också. Fortsatt lycka till med ditt sparande och tack för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera