tisdag 13 juni 2023

Min första aktieaffär hos Länsförsäkringar är gjord

Igår valde jag att tömma hela mitt konto på likvider hos Avanza. Jag har nu avslutat mina krediter hos dem och beställt flytt till Nordnet. Detta kan dock ta någon vecka att flytta mina värdepapper dit så därför har jag fört över nästan 2.8 miljoner som kom fram till Länsförsäkringar nu på morgonen.

Tanken var att föra över dessa till Nordnet idag. Men samtidigt funderar jag om Länsförsäkringar inte kan vara ett bra alternativ för att handla aktier. Vid större affärer blir det dyrt. Men annars tycker jag 0.05 % i courtage och ett minicourtage på 20 kr är helt okej.

Här under morgonen gick iallafall Axfood aktien ner i pris och igår sålde jag av mitt innehav. Idag har jag återköpt 5000 aktier i Axfood och dagens transaktion ser ni här under:



Förövrigt har jag inte sett röken till någon återbetalning av varken courtage eller någon ersättning för prisskillnaden i mina Viaplay aktier från Avanza. När banken ska ha betalt då jävlar ska det gå snabbt. Men när banken lurar en som konsument då ska man fan vänta. Ser jag inte röken av dessa pengar innan slutet av denna vecka ska jag polisanmäla Avanza. Det är tydligt att Avanza ska krångla på alla sätt och vis och jag kommer inte sponsra dem med en krona till. Bara hoppas denna flytt går fort. Skulle ersättning från Avanza fortsätta utebli kommer detta kommuniceras här på bloggen. Låt aldrig en bank lura er på pengar och stå på er när ni har rätt. Har ni blivit feldebiterade eller lurade av någon bank eller någon annan acceptera aldrig detta. Kräv pengarna tillbaka och får ni inte tillbaka era pengar så gör en polisanmälan.


Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

7 kommentarer:

  1. Så tokigt, nu mister dom dig som kund och får dålig reklam!
    Skärpning Avanza!!!
    Jag har haft ett annat problem i en svensk storbank,fick vänta jättelänge på svar angående lån, gick in till chefen o frågade om jag inte var en viktig kund! Jag stod på mig o de bad om ursäkt!
    Så många banker har nog problem med kundservice!
    Tack för en bra blogg!
    Mvh satäng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej satäng.

      Tråkigt att höra att även du haft problem. Bra att du stod på dig iallafall. Tyvärr är det så att kundservice inom banker överlag inte verkar vara den bästa. Bra att allt löste sig till slut iallafall. Hoppas du kan amortera ner ditt lån på sikt och bli lite mer ekonomiskt fri.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Haha, du kommer ju aldrig göra en polisanmälan :D :D

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg! Hur gick du tillväga för att göra bytet? Gissar att det är fler som går i samma tankar… Tack för en intressant blogg och inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Du skapar ett konto hos Nordnet. Sen bekräftar du bara med bankid inne på deras hemsida att du vill flytta fonder/aktier från en annan bank. Sen sköter Nordnet hela flytten åt dig. Så det är inte så svårt som det låter att byta bank om man vet hur man ska göra. Men sen kan det ta lite olika lång tid. Så för mig som bojkottat Avanza och samtidigt vill handla aktier ställde det till med extra skatt för insättning på nytt ISK. Flyttar man mellan två ISK uppkommer ingen extra skatt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej,

    Tack för att du uppmärksammade detta. Såg att jag har betalt typ 350 ist för 99 för en stor order. Undrar också vad som hände där liksom. Inte fått svar på frågan. Allt är flyttat och ska stänga Avanza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Vad bra att du såg detta. Är man uppmärksam upptäcker man ofta såna här saker. Men tänk på alla de kunder som går ovetande och bara betalar utan att veta om det eller helt enkelt inte vågar eller orkar säga till om det. Själv har jag fått tillbaka en del av det som var fel hos Avanza. Men det saknas fortfarande 99 kr som jag skulle haft tillbaka om allt skulle gått rätt till. Men till slut tappar man orken och slutar bry sig. Det tar så mycket energi när allt blir fel och man vill ha upprättelse. Det får blir lärpengar hur man inte kan lita på sin bank längre. Nu går jag vidare och hoppas på bättre tider framöver.

      Lycka till med ersättning och ge inte upp förrän du fått din upprättelse.

      Mvh Slimis

      Radera