måndag 17 juli 2023

Levler - En bra utmanare till Nordnet och Avanza på sikt

Detta inlägg är sponsrat av Levler men åsikterna är mina egna. Detta inlägg har inte gett mig betalt men jag får en liten ersättning om ni blir kund hos Levler via någon av mina tipslänkar här på sidan.

Den senaste tiden har jag tittar allt mer på vad Sveriges nya sparplattform Levler har att erbjuda samt hur deras tjänst fungerar. 

För er som inte vet startades Levler av Nordnets tidigare sparekonom Joakim Bornhold och i dagsläget erbjuder de fondsparande med en rabatt på 25 % i jämförelse med många fonder hos tex Avanza. 

Sedan en kort tid tillbaka erbjuder de nu även sina kunder courtagefri aktiehandel enda fram till slutet av mars 2025. För egen del la jag över 50 000 kr på courtage förra året så här finns det rejält med pengar att spara om man handlar mer aktivt på börsen. 

From 2025 ligger Levlers priser på aktiehandel enligt nedan:

Aktiehandel (Courtagefritt tom 2025-03-31) 

Stockholmsbörsen Från:

 Rörlig: Levler Mini 1 kr 0,185% 

Levler Small 29 kr 0,112% 

Levler Medium 52 kr 0,051% 

Levler Fast Pris 74 kr 

Du kan själv välja den courtageklass som passar dig bäst utifrån ditt handelsmönster och efter att ha pratat med Levlers kundtjänst ska man kunna byta courtageklass varje dag. Men det finns även tankar om att de ska genomföra att det endast blir en courtageklass i framtiden och på så sätt kan man betala rätt courtage vare sig man gör mindre eller större affärer. Jag tror detta skulle vara en stor konkurrensfördel för dem om så infördes. Genom åren har jag betalat alldeles för mycket pengar i courtage hos Avanza genom att vara klantig och inte bytt courtageklass när jag skulle gjort det.  

I dagsläget erbjuder inte Levler handel av utländska värdepapper. Men det är på gång och enligt kundtjänst kommer valutaväxlingsavgiften tids nog vara lägre än Avanza och Nordnets 0.25 %. Min tro är att även denna avgift iallafall kommer vara 25 % lägre än Avanza och Nordnet. Kanske kan vi äntligen tids nog se en rimlig avgift för att handla utländska aktier. 

I dagsläget är Levlers tjänst inte så utvecklad men jag gillar ändå deras hemsida och framtidssatsning på en mer prisvärd tjänst över tid. Jag har en stark tro att detta kan bli en riktigt bra utmanare på den svenska marknaden framöver. Jag fondsparar själv här idag med ett mindre belopp varje månad men redan i slutet av denna månad har jag tänkt köpa mina första aktier helt courtagefritt hos dem. Skulle jag gillar deras aktiehandel på sikt kommer jag fortsätta handla aktier här och kanske även flytta mina aktier hit tids nog. 

En annan fördel är att Levler inte har någon flyttavgift ifall du inte skulle vara nöjd med deras tjänst. Du kan handla dína aktier courtagefritt 1.5 år framöver och sedan flytta dina aktier om du inte tycker deras tjänst fungerar bra. För egen del såg jag att Nordnet tog en flyttavgift på 49 kronor per värdepapper. Att låsa in sina kunder ser jag aldrig som något bra och Nordnet borde ta bort denna avgift. Det är bättre att erbjuda en bra tjänst till sina kunder så att de stannar av den anledningen. 


Genom detta inlägg får jag som sagten liten ersättning om ni blir kund hos dem via min länk till den. Annars kan ni bli kund hos dem via deras vanliga hemsida. Men inlägget har huvudsakligen gjorts eftersom jag vill tipsa om en spartjänst som jag tror kommer bli riktigt bra på sikt.


 Uppdatering 28/7 I dagsläget fondsparar jag månadsvis hos Levler och har även gjort mitt första aktieköp helt courtagefritt. Jag gillar verkligen Levler och det kommer bli fler aktie/fondköp här framöver.


Finns det någon läsare som är kund hos Levler idag och hur ser ni på deras sparplattform? 

6 kommentarer:

  1. Hej Slimis, jag tror att om du flyttar och samtidigt avslutar en ISK från Nordnet så tar de inte ut avgiften. Flyttade precis en ISK från Nordnet och hade tillräckligt saldo för att de skulle kunna debitera flytten. Värdepapper och hela saldot kom fram till mottagaren (dock inte samma dag då värdepapper tydligen flyttar fortare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. På deras hemsida står följande:

      Aktier och fonder kostar 49 kronor att flytta per värdepappersslag, men maximalt 490 kronor.

      Men som du skriver kanske det är gratis att flytta ett helt ISK. Det var ju det för dig och i så fall är det ju toppen och även detta borde i så fall upplysas på deras hemsida.

      Får man fråga till vilken bank du valde att flytta ditt sparande?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Hej Slimis, jag håller på och "döstädar" min mors ekonomi så att jag har färre "banker" att kontakta när den dagen kommer. Då det finns Kapitalpension och IPS under utbetalning (som inte går att flytta) hos Avanza gick flytten dit.

      Vi flyttade och avslutade även ett vanligt Aktie & fond-konto (Nordnet->Avanza) utan att det kostade något.

      Liten reflektion: Flyttarna av ISK & AF beställdes samtidigt. Den 5:e bankdagen fanns innehaven från ISK på en ISK hos Avanza och efter 8 bankdagar ISK-kontanterna. Efter 12 bankdagar fanns innehavet på ett AF-konto hos Avanza och efter 13 kontanterna. Så det går snabbare att flytta en ISK än ett vanligt aktie-fond konto och innehav rör sig snabbare än kontanter.

      Radera
    3. Hej igen Anonym.

      Märkte det jag också att det tar lite olika lång tid vid flytt. Aktie och fondkonto har jag dock aldrig flyttat. Får hoppas du får en god ordning på din mors ekonomi framöver.

      Tack för att du delar med dig gällande din flytt.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Intressant. Dock säger jag "snark" åt Levler, av den enda anledningen att jag tycker Avanza och Nordnet är tillräckligt bra, och att det kommer att ta en evighet för Levler att bli lika funktionsrika. Titta bara på storbankerna, trots multum av kapital är deras tjänster för värdepappershandel fortfarande likbleka i jämförelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen. Håller med om att storbankerna vart lata när det gäller konkurrens från Avanza och Nordnet. Men här har vi en tjänst som erbjuder gratis aktiehandel ca 1.5 år framöver och riktigt låga fondavgifter. Jag har själv gjort min första aktieaffär här och det kommer bli fler framöver. Förhoppningsvis kommer Levler utvecklas mer över tid men redan idag tycker jag deras tjänst fungerar bra. Bättre konkurrens är bra för oss kunder så jag kan rekommendera att testa deras aktiehandel som är gratis och på sikt billigare än Avanza och Nordnet.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera