fredag 9 juni 2023

Avanza havererar igen

Då var det åter Fredag och tekniska problem hos Avanza. Dagen börjar med att jag hinner lägga en beställning på 25000 kr i Avanza Zero och jag hinner även köpa in 3000 Viaplay för 63.65 kr styck. Sedan försvinner allt och hemsidan fungerar inte som den ska. Det går inte heller att lägga order via deras telefontjänst. Efter ett tag går det iallafall att lägga order via telefon och denna order kommer inte synas idag utan så småningom. Men för stunden syns inget. Jag har iallafall åter sålt 2800 aktier i Viaplay över telefon för 64 kr om allt går som det ska och väljer därmed att behålla 200 aktier. Efter de senaste dagarnas kortsiktiga handel i aktien har jag fått dessa aktier nästan gratis. Jag ser denna investering som en krydda till portföljen och vi får se om det blir någon mer kortsiktig handel här framöver. Men nuförtiden börjar det bli svårt att tjäna pengar på kortsiktig handel när Avanzas sida ska ligga nere när man minst vill det. 

Jag hoppas att Avanza löser dessa tekniska problem över tid annars kommer jag snart flytta mitt sparande till en annan bank alternativt helt sluta med min aktiva handel. Det är under all kritik att deras tjänst ligger nere så pass mycket som den gjort den senaste tiden.

Hoppas att ni läsare får en bra Fredag.

Mvh Slimis 


4 kommentarer:

  1. Tycker det är både allvarligt och tråkigt. Avanza borde självklart betala någon slags ersättning. Det klyddas för mycket med nya finesser osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Ja verkligen. Själv gillar jag deras gamla sida bättre än deras nya som kommer bli ett tvång snart. Hade ju vart bättre att fokusera att deras tjänster fungerar som de ska. Anser du att du förlorat pengar eller att Avanza gjort fel kan du alltid be om ersättning för det. Har själv gjort det tidigare och ibland fått ersättning men ibland avslag. Ska man ha nöjda kunder kan det vara värt med en liten kompensation till en kund när missnöje uppstår. På så kan de fortsätter vara nöjda kunder. Med det sagt har jag vart nöjd med Avanzas kundtjänst över tid. Men jag har tidigare bytt bank och kommer så även göra i framtiden om inte Avanza lever upp till mina förväntningar.

      Det är bara hoppas på att det är ett slut på dessa haverier nu framöver. En vacker dag kanske man förlorar stora pengar på att deras tjänst inte fungerar. Det är inget jag vill uppleva iallafall.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Håller helt med i vad du skriver Slimis. Vad gäller gamla sidan som ersätts med nya sidan har jag redan klagat ett flertal gånger. Den nya är kass o saknar massor med info jag vill ha...

      Förlorat pengar på deras driftstörningar har jag säkert gjort men inte ansett lönt klaga...

      Radera
    3. Hej igen Kalkyl.

      Jag brukar inte vara den som klagar. Men när något är riktigt fel så blir jag tvungen att säga till. Som ett exempel anmälde jag tidigare både kränkande särbehandling och kränkande behandling på min arbetsplats. Jag tyckte jag fick dåligt gehör från chefen och när jag sedan sa upp mig för påtalade jag att det berodde på den dåliga arbetsmiljön som arbetsgivaren dessutom inte gjorde något åt. Om alla jämt skulle tiga skulle det aldrig bli en förändring tänker jag. Även när jag haft problem med någon vara jag köp eller inte vart nöjd med en tjänst har jag sagt till om det. Avanza har vart tillmötesgående de få gånger jag hört av mig och jag har vart nöjd med deras respons. Genom att säga till att jag tycker något är fel vet de iallafall varför jag är missnöjd och sen är det upp till företaget om de vill ha nöjda kunder eller de som är missnöjda. När jag läste Handels förut fick jag lära mig att 1 nöjd kund berättar till 1 vän. En missnöjd berättar till 10. Det är väldigt viktigt med ett gott rykte och det vet ett framgångsrikt företag. Med det sagt har jag faktiskt klagat på veckans driftproblem då jag tycker dessa är så pass allvarliga när man handlar väldigt ofta på börsen. Har inte fått något svar än men jag räknar med att få det i början av nästa vecka. För stunden är jag inte nöjd med hur Avanza hanterat det hela. Kommer det fortsätta på detta sätt är mitt tålamod snart förbrukat och då kommer det gå fort med en flytt till en annan bank.

      Vi får hoppas på ett framtida driftsäkrare Avanza.

      Mvh Slimis

      Radera