måndag 19 juni 2023

Många som lämnar Avanza just nu

För ett tag sedan meddelande nuvarande VD Rikard Josefson att han avgår som VD för Avanza nästa år. Idag har det kommit ut ett pressmeddelande Sparekonomen Nicklas Andersson och ytterligare 7 andra lämnar bolaget för en konkurrerande verksamhet.

Vad innebär detta för Avanza på sikt?

Man kan ju fundera om det är något som inte står riktigt bra till hos Avanza. I mina ögon har Nicklas Anderson till stor del byggt upp Avanzas varumärke och nu väljer både han och flera medarbetare att lämna bolaget. Att just Nicklas Andersson väljer att lämna Avanza ser jag som en stor förlust för företaget. Personligen tror jag att just han inspirerat många yngre att komma igång med ett långsiktigt sparande och han har troligtvis lockat otroligt många sparare till Avanza över tid. Frågan som kommer upp i mitt huvud är om arbetsmiljön blivit så pass dålig hos Avanza att medarbetare väljer att lämna bolaget? Eller är det något annat allvarligt fel? Jag ser iallafall en varningsklocka när personalomsättningen är så pass hög i ett företag. Hur kommer banken utvecklas framöver när de med stor erfarenhet väljer att lämna och vad vet man om den personal som kommer ersätter dessa? 

Som PB kund valde även jag att flytta mitt sparande till Nordnet i veckan. Dock har inte flytten gått igenom än utan det verkar ta en viss tid. Kvar finns ett par innehav som ligger på ett gammalt aktie/fond konto samt ett litet innehav på drygt 300 000 kr i Avanza Zero. 

Det ska iallafall bli spännande att se hur det går för Avanza framöver med alla förändringar som sker i banken. Från att ha varit en stabil bank med bra kundservice till en bank med mindre bra kundservice, stora driftproblem, avgående VD och nu även personalflykt. 

Lycka till Avanza.

12 kommentarer:

  1. Så där blir det ibland. Dock är min erfarenhet att det sker ofta på företag som befinner sig i intern omorganisation alternativt har en intern problematik av något slag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej NLI.

      Ja vi utomstående får nog inte reda på hur det riktigt ligger till. Nicklas Andersson med personal går i alla fall vidare och hoppas de kommer trivas hos Carnegie.

      tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Ja Niklas har varit en bra företrädare för Avanza, han är snabb med svar på Twitter och har ett jäkla driv. Kanske kände han att "det var dags"... vi får se om han pratar något om det på nästa Uppesittarkväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Ja han har verkligen vart en inspirationskälla. Väldigt duktig och kompetent i mina ögon.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Visst kan det vara "naturliga" orsaker, men de flesta höjer nog på ögonbrynen och undrar varför detta händer nu?
    Kan det vara så enkelt att Avanza nu gått från en spännande uppstarts/utvecklingsfas till den mer tråkiga förvaltningsfasen? Dessa personer vill ha mer fart och fläkt och drag under galoscherna.
    Eller är det så att en person blir headhuntad och då tar med sig "sitt" gäng av personer de trivs med (händer ofta där jag jobbar att det kommer in en ny chef och då är det kört för oss som varit där ett tag att avancera till ny position under lång tid).
    Eller är det en flykt från osäkerhet pga omorganisation eller från nytt ledarskap som inte passar dem?

    Vilket det än är så hoppas jag att vi kunder och andra som tittar på utifrån inte kommer att drabbas eller ens märka något av detta i vårt förhållande till Avanza.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spargrisen.

      Ja det är inte så lätt som utomstående att veta hur det ligger till. För egen del har jag oftast bytt jobb när arbetssituationen blivit sämre och man strävar efter något bättre. Skulle jag trivas som det är skulle eventuellt en bättre lön kunna locka till en annan arbetsplats men överlag tycker jag trivsel är viktigare än lite högre lön. Får hoppas att du fortsätter trivas med Avanza.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Om man tror att ”Nicklas Andersson byggt Avanzas varumärke” har man inte riktigt förstått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Nu har ju inte Nicklas Andersson jobbat så många år åt Avanza. Men på senare år tycker jag han gjort ett bra jobb att intressera framförallt yngre människor att börja spara hos Avanza samt till stor del vart Avanzas ansikte utåt. Så till stor del tycker jag Nicklas bidragit till Avanzas kundtillväxt över tid och jag tror inte Avanza skulle vart ett sånt framgångsrikt bolag utan honom. Men det är som sagt min åsikt och jag tror inte de kommer lyckas bättre utan honom.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Ingen hemlighet att Avanza haft fokus på andra saker den senaste tiden än driftsäkerhet och kundvänlighet. Någon har fått fria tyglar att styra verksamheten in på annat, så som "kvinnor är bättre än män på aktier" och "vi ska införa fina grafer för hur många kvinnor som jobbar på varje bolag". Det händer på många bolag och även på myndigheter. Till och med AIK drabbas av det när en viss person anställdes för några år sedan för att styra verksamheten bort från kärnuppgifterna. Det brukar ordna upp sig över tiden och dumheterna brukar upphöra av sig själv (i AIKs fall såg supportrarna till att personen försvann). Vem som har styrt in Avanza på fel väg vet jag så klart inte.

    (PS jag har själv flyttat mitt pensionssparande från Avanza till Nordnet den dagen Avanza gick ut med att kvinnor är bättre än män).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Har inte sett det gällande att kvinnor är bättre än män när det gäller aktier. Men sökte på det och har läst lite nu. Enligt dem gör ju kvinnor mer lyckade investeringar. Kanske är denna typ av reportage någon strategi för att försöka locka fler kvinnor till börsen. Men frågan är om man kan dra slutsatsen att kvinnor överlag skulle vara bättre investerare än män och hur har detta isåfall sett ut över en längre tidsperiod. Hursomhelst så är inte dessa grafer och uppdaterade sidor det viktigaste när det gäller Avanza. Det viktigaste är att deras tjänst fungerar så att vi kunder kan göra de affärer vi tänkt. Detta då det kan kosta otroligt mycket pengar när deras tjänst ligger nere och man inte kan göra några affärer. När de sedan inte kan erbjuda en bra tjänst bör de ersätta och göra sina kunder nöjda igen. Men när de inte heller gör det räknar jag med att Avanza kommer förlora mer kunder över tid. Med det sagt ser jag fram emot en mer stabil tjänst hos Nordnet framöver. Bara hoppas flytten blir av inom kort.

      Tack för kommentar.

      mvh Slimis

      Radera
    2. Inser nu att det ser ut som att jag skrev för att hata kvinnor :) menade givetvis att Avanza har slutat att fokusera på kärnuppgifterna och ägnar sig åt trams

      /mvh Vanlig läsare :)

      Radera
    3. Hej igen Vanlig läsare.

      Fick inte den uppfattningen om dig så det är ingen fara :)

      Trevlig Midsommar.

      Mvh Slimis

      Radera