måndag 26 juni 2023

Köpt och sålt för 0.44 MKR idag

 Då var det åter Måndag och nya möjligheter. Idag har min kortsiktiga handel fortsatt i flera aktier och dagens transaktioner ser ni här under:


Förutom dessa transaktioner har även 1000 Axfood aktier köpts in på mitt Nordnet konto. Av misstag råkade jag sälja 1000 aktier i slutet av Torsdagen för 228.90 kr per aktie. Jag la då in en säljorder men ångrade mig sen. Hittade sedan inte på vart denna säljorder låg och försäljningen gick igenom och det märkte jag först efter stängning. Idag öppnade dock börsen ner och jag kunde återköpa dessa 1000 aktier för 227.90 kr per aktie. Så misstaget i Torsdags var inte hela världen. Axfood gick dock väldigt svagt idag och med facit i hand hade det vart bättre att köpa aktierna lite senare under dagen. Förövrigt förvånar det mig lite att Axfood aktien vart så pass svag den senaste tiden. Det kanske har att göra med leveransproblem de haft den senaste tiden eller något annat problem jag inte känner till? Men leveransproblemen ser jag som ett övergående problem. Aktien har iallafall tappat runt 100 kr per aktie sen toppen och min tro är att aktien tids nog vänder upp igen. När detta sker lär visa sig. Jag skulle iallafalll gärna köpt några aktier till om jag haft lite mer likvider att handla för just nu. Men för stunden finns det inte så mycket att handla för.

Förutom det har lite kortsiktig handel skett i Fabege och Castellum och det har bara vart några mindre vinster idag. Jag sålde åter en gång mitt lilla innehav i Heba och skulle priset åter gå ner igen är tanken att återkomma här. Jag har även fortsatt och stärkt mitt ägande i Hufvudstaden och äger nu 28300 aktier i bolaget. Sist men inte minst kom Wallenstam åter ner i pris och jag kunde återköpa lite billigare här igen. Jag valde dock att behålla detta innehav för stunden.  

Förövrigt känns börsen lite orolig för tillfället och det är just av den anledningen jag valde att gå in med en del av mina likvider igen. För stunden ligger jag åter med en liten belåning när det gäller portföljen men tanken är att reglera denna skuld när tillfället känns rätt. Det är inte en lika stor belåning som förr i tiden utan vi pratar om ungefär 100 000 kr. För stunden har jag drygt 400 000 kr utlånat till bostadsrättföreningen men jag vill helst inte ta ut några pengar härifrån. Min tro är att vi snart ser en räntehöjning igen och med säkerhet kommer banken höja räntan för våra lån i bostadsrättföreningen. Vi har därför beslutat att amortera 150 000 kr till på ett lån och på så sätt håller vi nere lånekostnaderna framöver. För stunden kostar vårt dyraste lån drygt 4.7 % i ränta och det är en fin besparing att amortera i dessa högräntetider. Men framförallt vet man inte hur länge en hög ränta kommer hålla i sig och hur det än blir är en amortering alltid en bra besparing på sikt för en bostadsrättförening. Jag räknar med att vår ränta här ligger på drygt 5 % snart och det börjar bli riktigt dyrt att låna pengar. Idag är det en klart högre räntenivå än när räntan låg som lägst på drygt 1 %.  


Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar