onsdag 29 december 2021

Portföljbokslut 2021 och likviderat stor del av portöljen

 Då börjar 2021 lida mot sitt slut och börsåret 2021 har verkligen vart fantastiskt även om volaliteten har varit hög under året. 2021 har för mig vart det bästa året för mig hittills om vi ser till värdeutveckling i kronor sett. Annars är fortfarande 2019 det bästa året om vi ser procentuell utveckling. Alla tidigare års resultat ser ni här under och året resultat ser ni längst ner (Observera att det är 1 dag kvar på året och dagens utveckling inte är medräknad så årets resultat stämmer inte till 100 %)







2016: 21.34 %

2017: Portföljen växer från 1 240 000 till 1 450 000 kr

2018: Portföljen växer från 1450 000 kr till 1 700 000 kr

2019: 34.24 % Portföljen växer från 1 700 000 till 2 682 000.

2020: -3.97 % Portföljen växer från 2 682 000 kr till 2 968 735 kr

2021: +33.35 %. Portföljen växer från 2 968 735 kr till 4 320 960 kr

Sedan bloggens start i slutet av Augusti 2016 har portföljen växt från 970 000 kr till 4 320 960 kr i skrivande stund. Det innebär att portföljen växt med i snitt drygt 52000 kr varje månad i genomsnitt under de senaste 64 månaderna. Förutom det tog jag igår beslutet att likvidera en stor del av min portfölj. Förutom dagens kortsiktiga handel har jag släppt hela mitt innehav i Hufvudstaden för 134.17 kr per aktie samt sålt i Avanza Zero för drygt 300 000 kr. Tanken var att vara mer långsiktig i framförallt Hufvudstaden men just nu kommer livet emellan. 3 472 000 kr har lämnat Avanza och kvar i portföljen är i dagsläget fonder och aktier för drygt 848 000 kr och dessa kommer behållas här. Det innebär att jag nu inte längre är PB-kund hos Avanza längre. Pengarna jag tagit ut från portföljen är tänkt till ett köp av en större bostad. Vi trivs otroligt bra där vi bor idag men barnen börjar blir större och tanken är att de ska få ett var sitt rum i framtiden. I dagsläget delar de rum. Tyvärr har vi inget hus vi vill köpa på rak arm då utbudet är dåligt och tyvärr är priserna alldeles för höga i det område vi vill bo. Men efter årets uppgång på börsen finns det nu bättre möjligheter att få tag i ett hus utan att belåna oss upp till öronen. Nuvarande boende köptes 2014 och då sålde jag av H&M aktier med en fin vinst för att kunna köpa boendet kontant. Sedan dess har vår lägenhet haft en värdeökning på runt 300 % så det har vart en rejäl värdeökning på nuvarande boende. Även nu säljer jag av aktier och fonder med en fin vinst och vi hoppas nu hitta vårt drömboende. Med det sagt får den ekonomiska friheten vänta några år till då den inte kommer uppnås i närtid om vi nu väljer ett dyrare boende. Men det är som sagt inte huggit i sten när det gäller ett större boende. Först och främst måste vi hitta något som passar oss bra. Ett annat alternativ är att bygga nytt. Men då måste vi flytta till utkanten av stan och det passar inte barnens skolgång så bra då bussförbindelserna är dåliga.

Hur det än blir i framtiden kommer jag tids nog uppdatera hur det blir med allt här på bloggen. Portföljen som är kvar ser ni på höger sida av bloggen.

Jag hoppas att även ni lyckats med en god avkastning under 2021.

Önskar er en god fortsättning 2022 :-) 

 






12 kommentarer:

  1. Hej Slimis! Kul och spännande med att hitta nytt boende för dig och din familj, lycka till med det! Min avkastning har varit riktigt bra i år, nästan svårt misslyckas när index är upp så mycket!
    Gott nytt år och lycka till med år 2022

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nytt boende.

      Att leta boende är inte helt lätt i dagens marknad. Det finns knappt några objekt till salu i det område där vi vill bo. De hus vi tittat på har än så länge inte lockat mig tyvärr. Husen har inte vart i något vidare skick och ändå vill folk ha rejält bra betalt för dem. Det känns inte rätt att betala ett par tre miljoner för något som känns sämre än vårt nuvarande boende. Men jag håller hoppet uppe och någon gång dyker troligen något upp som känns bättre än det jag sett än så länge. Men kanske får man leta ett bra tag innan man hittar det som känns rätt.

      Kul att du fått en bra avkastning och jag håller tummarna att ditt 2022 blir riktigt bra :-)

      Tack för kommentar och gott nytt år.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Grattis till en fantastisk utveckling! Hoppas att ni hittar erat perfekta boende. Roligt att kunna använda egna medel för att köpa ett hus, det är stort ändå!
    Jag hoppas ta mig över 30% i år på Avanza om morgondagen inte bringar röda siffror, vi får väl se där.

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.

      Vi tittar runt lite efter boenden här i närheten. Men för stunden finns det bara 2 hus till salu i det område vi helst vill bo. Kanske kommer det ut lite fler objekt mot våren. Vi håller koll iallafall. Grattis till en bra utveckling. Jag hoppas du får ett fantastiskt 2022 :-)

      Gott Nytt År!

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Rätt boende är viktigt. Hoppas ni hittar ert drömboende.

    Du skulle varit med mig på cibus resan det här året. Mer än +72% i värdeökning och ovanpå det nästan 6% direktavkastning för året. Det utan en enda trade. Jag har kört några mindre trades i cibus förutom ovanstående och gjort lite där med dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Unknown.

      Ja det hade känns fantastiskt om vi tids nog skulle hitta det där boendet som känns perfekt :-) Får gratulera till din fina resan i Cibus. Aktien har verkligen imponerat i år.

      Hoppas du får ett fantastiskt 2022 :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Grattis till god avkastning och lycka till med att hitta större boende! Är 55% plus på ISK där jag har huvuddelen av mitt sparande. Tyvärr drar KF ner med 0-resultat pga tech-aktier mm men jag är ändå ca + 40% sammanlagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ekonomie De Sade. 40 % är bättre än jag någonsin haft under ett år. Så jag får gratulera till den fantastiska avkastningen. Jag hoppas du får ett fantastiskt 2022.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Grym utveckling Slimis!
    Kul att leta boende. Hoppas ni hittar något ni kommer trivas i. Ser framemot att höra mer om det blir något köp!

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa Betalar?

      Jag håller tummarna att vi tids nog hittar någon som känns bra. Hade nog vart lättare att hitta något som passar i en större stad då utbudet av bostäder är större där. Här finns det dåligt med objekt till salu för stunden. Men jag är optimistiskt att det ser bättre ut framöver. Givetvis kommer jag uppdatera om vi tids nog hittar vårt drömboende :-)

      Hoppas du får ett fantastiskt 2022. Vi hörs.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Imponerande, Slimis! Ska du casha nästa bostad också eller kommer du vilja låna något? Med den summan skulle du kunnat casha vårt boende (3 195 000 kr när vi köpte) men ni kanske letar efter betydligt dyrare än så?
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arbetsplanen och ursäkta för sent svar.

      Det är inte riktigt bestämt hur dyrt boende vi har tänkt oss. Men tanken är väll att inte behöva låna så mycket om vi hittar något vi tycker om. Men vi kan även tänka oss något billigare boende. Annars tycker jag hela bostadsmarknaden spårat ut på sistone då man inte får mycket hus för pengarna. Skulle behövas en avkylning på bostadsmarknaden så att priserna blev mer acceptabla. Just nu finns det ett par villor i närheten som är byggda på 70 talet. Dessa kostar runt 3 miljoner och då är det en massa jobb på dem. En av villorna är det nästan inget gjort på 20 år. Vi renoverade hela vår lägenhet 2014 och det tar emot att byta ner sin standard för ett så pass högt pris. För stunden känns det lite hopplöst att titta efter hus i det område vi bor. Men kanske blir utbudet lite bättre under våren. Jag håller tummarna för det iallafall.

      God fortsättning och tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera