måndag 5 juni 2023

Köpt och sålt aktier för 2.3 MKR idag

Då var det åter Måndag och nya möjligheter. Efter att ha legat sjuk hela helgen börjar jag nu krya på mig lite. Det är bara förkylningen som ska släppa sen är det bara att blicka framåt igen. 

När det gäller denna dag började inte handelsdagen bra. Avanza låg nere hela förmiddagen och givetvis kan man göra order över telefon när Avanzas sida ligger nere. Men för egen passar inte detta mig och när Avanza till slut ordnat sina problem hade börsen stigit en bra bit. Det är inte första gången dessa teknikproblem uppstår hos Avanza. Även om deras kundtjänst är bra är denna typ av problem något jag inte alls gillar. Det kan kosta rejält med pengar när man är aktiv med sin handel och för egen del gick jag ju drygt 60 % likvid i Fredags så detta kom i sämsta läget för mig då jag idag skulle leta nya bra lägen på börsen.

Hursomhelst så har jag idag åter valt att sälja av i Axfood samt vart in och handlat i Viaplay och dagens transaktioner ser ni här under:




 Som jag skrivit tidigare har jag den senaste tiden kört kortsiktig handel i Axfood och jag tog åter hem en vinst idag. Totalt ligger jag plus ungefär 15 500 kr i Axfood aktien i år och i det korta perspektivet vill jag tacka för den fina avkastningen. Aktien finns fortsatt på bevakningslistan och är läget rätt kanske jag återkommer här.

Förutom det har jag vart in i Viaplay aktien och handlat idag. Aktien har rasat drygt 61 % i skrivande stund och jag hade svårt för att inte bottenfiska lite här. Överlag gillar jag deras streamingtjänst men just nu har familjen valt att pausa vår tjänst. Jag tror många för stunden dragit in på denna kostnad men på sikt borde aktien kunna återhämta sig och isåfall borde det vara ett bra köpläge idag när allt ser riktigt illa ut. Jag valde dock att endast köra lite kortsiktig handel i aktien och tog en vinst på ungefär 3700 kr. Men jag önskar bolaget all lycka framöver. Förhoppningsvis kommer både jag och fler kunder tillbaka när ekonomin ser lite bättre ut igen. 

Förutom det fortsätter jag köpa tillbaka i Avanza Zero efter att ha minskat i och med de senaste  fastighetsinvesteringar jag gjorde men som sedan såldes. Jag får återköpa Avanza Zero lite dyrare en tidigare men den goda vinsten i fastighetsbolagen kompenserar iallafall i det korta perspektivet. Tanken är att fortsätta återköpa lite mer i fonden framöver.

Förövrigt fortsätter jag hålla koll efter om något intressant dyker upp. Min nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar