fredag 30 juni 2023

Köpt och sålt aktier för 1.7 MKR idag

Då var det åter Fredag och nya möjligheter. Idag öppnade Hufvudstadens aktie starkt samtidigt som Axfood aktien hade en svag start på dagen. Enligt min tidigare kortsiktiga handel tyckte jag mig se ett bra läge att åter öka på i Axfood i det korta perspektivet och därför fick jag minska ner lite i Hufvudstaden. 

Dagens transaktioner ser ni här under:


Det blev affärer både hos Avanza och Nordnet idag. Axfood aktien uppvärderades iallafall efter en stund och Hufvudstadens aktie fall tillbaka lite. Det gjorde att jag kunde tjäna en liten slant i Axfood aktien och samtidigt återköpa Hufvudstaden aktier som jag sålt tidigare till ett lägre pris. Förtjänsten för dagens handel går till en liten amortering på belåningen hos Avanza samt en ökning på 3300 kr i Nordnets gratisfond. 

Uppdatering:  Idag 4 juli valde jag att öka min riskspridning igen. 3400 stycken Axfood aktier köptes in för 230.95 kr per styck. För att finansiera köpet fick jag sälja av 6100 Hufvudstaden för 129.56 kr per styck. Det blev även lite kortsiktig handel igår med ett par tusen kronor i vinst. Allt överskott har återinvesterats i Nordnets gratisfond under gårdagen och idag.

Det var allt för stunden. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs och nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)

6 kommentarer:

  1. Hallå Slimis!

    Hur ser du nu på skillnader mellan Avanza och Nordnet? DU har ju provat på Nordnet ett litet tag vad jag förstår.

    Du har tradar HM ganska mycket, har du räknat på hur utfallet skulle blivit om du legat lång HM ifrån när du köpte in dig på runt 107 krs (om jag minns rätt). Det var enligt mig en ganska tokig uppgång, ifrån 157 till 185 krs. Har i och för sig övervägt att köpa in mig i HM men kan ändå aldrig riktigt fölika mig med deras affärsmodell... Dåliga kläder, låga priser och nu massåterskick... Det känns som en sådär affärsmodell just nu. Verkar dock haft fel då marknaden verkar tycka annorlunda... VI får se för HM miljörelaterade problem har nog bara börjat. Vem gillar att slänga eller avverka en T-shirt efter 2 månader eller nåt? Tacka vet jag själv den gamla tidens T-shirtar som var typ dubbelt så tjocka i tyget, saknade alla insydda vansinneslappar och som höll i flera år. Idag är det nästan bara Polarn & Pyret som uppvisar sköna, rejäla och hållbara plagg för barn medans de flesta andra märken sprungit före mot idiotin med lågkvalitativa kläder och mycket tunt material...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vilka Polarnkläder du kollat på men som allt annat som sourceas från varierande källor så är kvaliteten också väldigt varierande. Jag dömde ut kvaliteten efter att ha klämt på några platt i butik. Till slut hittade jag finska Reima som fortfarande har ok kvalitet. Jämför dem någon gång! Sen finns ju de lite mindre och dyrare märkena också. Eller begagnat. Gamla kläder kan vara bättre än nya om de gjordes med bra kvalitet.

      Radera
    2. Hej Kalkyl.

      Jag kan tycka att Nordnet och Avanza är bra på olika sätt. Jag är ju sen tidigare van med Avanza men hade Nordnet för några år sedan och tycker deras tjänst är bättre idag. Även om Avanza ligger lite före med vissa saker så ser jag Nordnet som ett i stort sett lika bra alternativ. Jag gillar framförallt deras Svenska gratisfond som är bredare än Avanza Zero. De har även betydligt färre driftstörningar och i slutändan är det väldigt viktigt när man är aktiv i perioder. Men sen är ju även kundtjänsten otroligt viktig och när man känner sig lurad och vilseledd som kund känns det inte bra. Det var just att jag tappade förtroendet för Avanza som fått mig att byta bank även om bytet inte är helt genomfört än. Jag kan inte säga om Nordnets kundtjänst är bra eftersom jag haft så lite med dem att göra. Men de verkar ha mycket att göra hos Nordnet då deras PB avdelning inte var så lätt att få tag i när jag sökte dem för några dagar sedan. Får nog ge det lite tid hur jag tycker om Nordnet tids nog.

      Gällande H&M aktien har aktien överraskat mig i år. Hade jag vetat att det skulle var en så pass bra utveckling i år hade det vart bäst att behålla hela innehavet. Men det är alltid lätt att säga hur man skulle gjort i efterhand och i slutändan får man vara tacksam att man lyckas få en hygglig avkastning. H&M aktien är den som dragit ner min avkastning över tid om vi bortser i år. Jag har 200 aktier kvar och ligger 735 000 kr plus i den i år så jag är nöjd med utvecklingen här. Värre är det för de som blankat aktien. Efter att jag har sålt i H&M har jag även fått avkastning på annat håll och 2023 har vart ett bra år. Hursomhelst kul för alla H&M ägare med lite revansch i år. Själv gillar jag dock inte vad Aftonbladet publicerade gällande kläder som skickas runt halva jordklotet istället för att återvinnas. Jag kommer behålla de 200 aktier jag äger men har inga planer att köpa mer aktier här framöver.

      När det gäller kvalitet på H&Ms kläder är min uppfattning att de varierar lite. Har köpt en del plagg där som hållt bra över tid. Men även plagg av sämre kvalitet. Barnkläder tycker jag dock vart både prisvärda och fina. Men det är hård konkurrens och jag tror h&m kommer fortsätta sälja ganska bra just pga lite lägre pris och att folk inte bryr sig lika mycket om hur länge kläderna håller.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    3. @anonym; Tack för lite tips! Nej tyvärr är inte allt Polarn & Pyret bra det heller och generellt är de för dyra tycker jag.

      Radera
    4. @Slimis: 730 tkr!!! Svårslaget och mycket imponerande!
      Nej, klädbergshögarna på olika ställen i världen där HM bidrar mycket imponerar verkligen inte. Det är riktigt sorgligt att se och Helmersson gjorde fullständigt bort sig i en intervju för ett litet tag sedan. EU borde verkligen försöka ta itu med riktiga problem likt detta ständiga slit och släng som i slutändan mest drabbar naturen.

      Radera
    5. Hej igen Kalkyl. Ja, det har vart lite tur i år när det gäller H&M. Men det var samtidigt lite på tiden med en uppstuds i aktien efter alla de senaste årens kräftgång. Vi får väll se framöver om H&M kan fortsätta överaska på uppsidan. Men som du skriver är frågan om slit och släng är framtiden när det gäller kläder. På senare tid har ju även Shein blivit väldigt stora och här ser vi en jätte som belastar miljön med ännu sämre och billigare kläder än H&M. Det finns helt klart mycket pengar i fast fashion industrin och det gör det svårt att göra den mer hållbar. Kläderna ska ju slitas fort så vi ska köpa nya.

      Mvh Slimis

      Radera