tisdag 4 juli 2023

Nu är jag Private Banking kund hos Nordnet

Idag blev jag äntligen Private Banking kund hos Nordnet. Min flytt från Länsförsäkringar är delvis klar men jag hoppas att allt blir flyttat här i veckan. För att bli PB kund här krävs ett kapital på 2.5 MKR så gränsen är lite lägre än hos Avanza som har 3 MKR som gräns.

Som Private Banking kund får jag nu tillgång till börsdata 6 månader gratis. Vad jag förstår skulle jag även få Affärsvärlden gratis i 6 månader. Jag valde denna gåva digitalt då jag tänker ur miljösynpunkt. Tack för dessa gåvor Nordnet. 

Som Private Banking kund får man ett eget service- och mäklarteam, personlig service inom 30 sekunder. Även detta låter riktigt bra. När det krånglar med något vill man inte sitta i kö alldeles för länge.

En annan fördel med Nordnet är deras gratisfond Nordnet Indexfond Sverige ESG. I jämförelse med Avanzas gratisfond Avanza Zero som innehåller 30 innehav innehåller denna fond drygt 100 innehav och följer OMX Stockholm Benchmark ESG Responsible Gross Index (OMXSBESGGI). Nordnet har även fler indexfonder som är gratis men här måste man betala en valutaväxlingsavgift på 0.25 % vid köp och sälj.

 Nordnet Indexfond Sverige ESG exkluderar bland annat spelbolag och det ser jag som positivt. Just spelsektorn håller jag mig gärna utanför av flera skäl. Jag får även en bra riskspridning här och även en liten exponering mot fastighetssektorn (ca 5 %). I dagsläget har jag investerat ungefär 300 000 kr i denna fond men mer pengar ska in här framöver.

En nackdel med Nordnet i jämförelse med Avanza är att courtageklassen endast går att ändra 1 gång i månaden. Det blir helt enkelt svårare att variera mellan små och större affärer. Men man kan ju hoppas att Nordnet ändrar på detta och blir bättre än Avanza med tiden. Men för egen del tror jag det hela kommer gå bra ändå. Jag kör ju mest lite större affärer och då passar fastpris 99 kr mig bra. Men som sagt så hoppas jag att Nordnet förbättrar detta i framtiden och jag tror isåfall att det kan gynna dem genom att fler kunder väljer dem istället för andra aktörer. 


När det gäller Avanzas senaste driftstörningar kostade detta mig mellan 6-8 tusen kronor och på det en massa jobb att flytta mina pengar och byta bank. Jag fick inte heller tillbaka alla de pengar Avanza drog för extra courtage. Konstigt att en bank kan dra dubbelt courtage när maxcourtage ligger på 99 kr. Jag undrar även hur många andra kunder som blev lurade genom att ta extra courtage och som sedan aldrig märkte det utan bara betalat. Hade jag inte sagt till om detta hade jag troligtvis inte fått tillbaka en krona av detta. Det har vart ett jävla strul att ha med Avanza att göra när man pratar med fel personal och deras tjänst inte fungerar som den ska. Ett tips är att göra era mest lönsamma kunder nöjda när er tjänst fungerar uselt. Man kan tex be om ursäkt och bjuda på lite gratis courtage som plåster på såren när en kund ber om det. Istället väljer ni att vara giriga och det minsta man som kund borde få är de pengar ni tagit för mycket i courtage. Ha lite förståelse att kunder blir missnöjda så kanske ni slipper att folk flyttar sina pengar bort från er. Men framöver kan som sagt Avanza glömma en massa courtageintäkter från mig. Jag kommer betala ner det sista av min belåning och när läget är rätt kommer jag flytta det sista som går till Nordnet. Sköter sig Nordnet bra framöver kommer det bli de som får ta ta del av mina courtageintäkter i framtiden.

Till slut är det bara 99 kr som jag aldrig fick tillbaka av Avanza men det är inte själva summan som är problemet. Under åren har jag bidragit med flera hundra tusen i courtage till denna bank och sen när man får problem inte bara 1 gång under 1 vecka utan 2 och dessutom att deras tjänst ligger nere flera timmar är det under all kritik.  Hade de satsat på sin driftsäkerhet istället för en massa annat strunt hade deras kunder kanske sluppit förlora en massa pengar när deras tjänst inte fungerar som den ska.

Med det sagt ser jag fram emot att testa Nordnet PB tjänst framöver. Som vanligt kommer ni få höra hur jag tycker deras totala tjänst fungerar över tid. Mitt första intryck är väldigt bra iallafall. Framförallt räknar jag med en mer stabil tjänst än Avanza framöver och för mig är det viktigare än alla layout förbättringar som Avanza satsar på.


Är det någon läsare som är PB kund hos Nordnet? Vad tycker ni om deras tjänst? 

 

10 kommentarer:

  1. Du kommer nog se lika mycket driftstörning hos Nordnet som Avanza i slutändan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      På senare tid har iallafall inte Nordnet kommunicerat att deras tjänst ligger nere i timtal. Men givetvis kan man aldrig vara säker att deras tjänst kommer fungera bättre än Avanza över tid. Hursomhelst är mitt förtroende till Avanza förbrukat och en god kundtjänst kan kompensera en usel driftsäkerhet i det korta perspektivet. Men när inte kommunikationen med kundtjänst heller fungerar väljer iallafall jag att avsluta min affärsrelation här. Det finns en gräns hur dålig tjänst jag som kund kan acceptera. När portföljen i framtiden är större kan det bli betydligt större förluster än några tusen kronor som det blev denna gång med Avanza. Jag prioriterar helt enkelt en förmodligen stabilare tjänst samt bättre kundservice framöver och satsar på att mitt sparande kommer växa bättre hos Nordnet framöver.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hoppas att du kommer finna flytten och allt jobb samt all energi och tid den krävt vara värd insatsen. Det är en skam att AVA har agerat likt de gjort - snålhet och snikenhet kommer alltid tillbaka x2.

    Om jag inte minns fel nämnde du i ett tidigare inlägg att du skulle polisanmäla nämnda nätmäklare om X (kmr ej ihåg detaljen, därav "X") inte justerades/inträffade - hur har det gått?

    Önskar dig allt gott och ser fram emot fler inlägg där du visar dina färdigheter i swing/daytrading!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer.

      Ja det har verkligen tagit på energin med alla de problem jag upplevt med Avanza den senaste tiden. Till slut fick jag tillbaka mellanskillnaden på en transaktion som inte skulle bli men ändå blev i och med Avanzas driftstörningar. Det var 250 kr det handlade om så inga stora pengar. Men trots påpekande var det 99 kr som jag fått betala i extra courtage som jag aldrig fick tillbaka av Avanza. Att hålla på och bråka med Avanza tog sån energi att jag till slut bestämde mig att acceptera att bli lurad på dessa 99 kr. Jag ser det nu som läropengar att Avanza inte går att lita på. Det kan ta dessa pengar och de tusentals kronor jag betalat över tid och njuta av i det korta perspektivet. Men det blir som sagt inga feta courtage intäkter från mig i framtiden. Förra året betalade jag över 50 tusen kronor i courtage och jag har säkert betalat lika mycket redan i år. Jag hoppas nu på en god erfarenhet från Nordnet framöver och bidrar hellre med lite courtage här.

      Önskar även dig allt gott och lycka till framöver. Tack för din omtanke.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej, jag flyttade själv från Avanza för ca 3-4 år sedan. Helt sjukt att de kan släppa kunder för 99 kr, är det vad man är värd? Byte till Nordea pga. den snabba källskatt återbetalningen och det låga courtaget. Visst har deras plattform fortfarande utmaningar, men de gånger det har blivit fel har de kompenserat mig tillräckligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannis.

      Jag använde Nordea Investor för några år sedan men var inte kund i Nordea i övrigt. Tycker deras tjänst var helt okej om man ändå är kund hos dem sen tidigare. Men minns även att hela mitt innehav plötsligt var borta. Men de tekniska problemen kanske har blivit bättre med tiden? Har för mig att man tids nog blev tvungen att betala en månadsavgift för deras standardpaket även om man bara använde Nordea Investor. Det gjorde att jag fick säga upp mitt konto helt hos Nordea. Till en början såg jag denna tjänst som en bra utmanare till nätmäklarna. Men idag passar den bättre om man ändå är kund hos Nordea.

      För mig är det också konstigt att Avanza prioriterar kundnöjdhet så lågt. Kanske har de fått för många PB kunder när börsen gått bra de senaste åren och på det storhetsvansinne. Eller annars har de tagit in några sommarjobbare som inte bryr sig om varken Avanzas rykte eller kunder. Nej, ärligt talat vet jag inte hur det tänker. Men en lönsam kund borde ju prioriteras då banken tjänar mycket på den redan idag. Men framförallt kommer den bank jag använder tjäna betydligt mer pengar om 20-30 år om mitt intresse för börsen och aktiehandel håller i sig. Förra året handlade jag för 250 miljoner kronor på börsen och även detta år är jag nog uppe i ett par hundra miljoner redan. Givetvis finns det mer lönsamma kunder men många av dem är också betydligt äldre än mig och har därför även haft möjlighet att få ihop ett större kapital. Tidigare har jag inte brytt mig att jag betalat mycket i courtage. Som ett exempel råkade jag välja fel courtageklass tidigare i år och betalade nästan 6000 kr i courtage för denna affär istället för 99 kr. Nu vart det en bra affär ändå och jag tjänade ändå 14 tusen på denna affär trots ett ockercourtage. När jag har betalat courtage har jag tänkt att det går till något bra. Men efter den senaste händelsen har jag helt ändrat min inställning och Avanza har sedan kostat mig pengar, energi och en massa extra jobb som jag egentligen inte var intresserad av. Men det viktigaste är att beslutet av flytt blir det bästa på sikt. Jag vill ha en bra kundservice och en stabil bank att göra affärer med. Jag hoppas och tror att Nordnet kan erbjuda det framöver.

      Hoppas du fortsätter vara nöjd med Nordea.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,
    Tråkigt att det gått så illa för dig på Avanza, jag hoppas verkligen att du blir nöjd på Nordnet.

    Måste ändå få lägga ett gott ord om Avanza som motvikt från min sida.
    Jag har varit kund hos Avanza så länge dom funnits (faktiskt även innan dess, då hette dom HQ Invest tror jag). Alla dessa år har jag blivit väl behandlad och fått bra och snabb service från deras support. När jag testat att ha en depå på något annat bolag, Nordnet t.ex har jag direkt saknat en del saker som jag vant mig vid på Avanzas enligt mitt tycke bra plattform och användarvänliga gränssnitt.
    Det finns alltid risk för nedgångar på plattformarna som man aldrig helt kan undvika, det händer exempelvis även banker 1-2 ggr per år. Nu har det hänt lite väl ofta på Avanza sista tiden och framförallt har avbrotten varit för långa. Det kan jag helt hålla med dig om, men det kommer att hända även på Nordnet dom likväl som alla andra är inte immuna mot sådant.

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Kul att höra att du fått god kundservice över tid. Jag vet ju inte om du haft några problem med banken tidigare. Men det brukar vara så att allt är frid och fröjd tills något problem dyker upp. Då märker man hur mycket man är värd som kund och om man får ett gott kundbemötande eller inte.

      Förövrigt kan jag kan hålla med om att Nordnets sida till en början inte känns lika användarvänlig som Avanzas sida. Men efter några dagar tycker jag allt mer om deras plattform och den är helt klart bättre nu än för några år sedan när jag senast använde Nordnet. Jag tror även det till viss del är en vane sak när det gäller deras hemsida i jämförelse med Avanzas. När man väl hittar och lär sig vart olika saker finns på hemsidan så går det bättre. Jag tycker man kan jämföra det lite med att hitta i en matbutik. Är du van att handla i en matbutik så hittar du troligtvis väldigt bra där och det är bekvämt. Du behöver inte tänka efter vart de varor du vill ha finns. När du kommer till en ny matbutik känns det lite mer obekvämt eftersom du inte riktigt hittar här och får leta efter de varor du vill ha. Men går du till den nya matbutiken några gånger hitta du snart och tids nog kanske du tycker om den nya matbutiken lika mycket eller kanske till och med mer än den gamla matbutiken. Jag tror helt enkelt att jag kommer gilla Nordnets sida minst lika mycket som Avanzas sida bara jag ger det lite tid. Hursomhelst tycker jag att deras tjänst att handla aktier fungerar riktigt bra så här har jag inget att klaga på. Resten får ta sin tid och så här i första skede känns det helt rätt i att byta bank. Ungefär som att ha brutit en dålig relation och gått vidare.

      Jag tror att fler av Avanzas kunder kommer tröttna om det inte blir en skärpning i framtiden. Sen lär ju banken betala tillbaka courtage när det dragit för mycket och för mig är det helt obegripligt att jag inte fick tillbaka alla de pengar de dragit för mycket i courtage. Jag har gett upp i att bråka om såna småpengar men det är verkligen kortsiktigt tänkt från Avanzas sida när det väljer att lura mig som kund. Känns som i nivå med att stjäla godis från småbarn. Men som sagt så har jag visat mitt missnöje genom att byta bank och jag är säker på att Avanzas girighet kommer straffa dem själva tids nog. Förövrigt hoppas jag att driftsäkerheten blir bättre i framtiden och att inte fler kunder drabbas av liknande situationer.

      Tack för kommentar. Önskar dig en fortsatt fin sommar.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
  5. Hej igen Slimis,
    Kan det inte också vara värt att tänka på den kundvård man får men snabbt glömmer bort?
    Jag kan ta ett enkelt exempel:
    Det finns ju regler för courtageklasser och dom har man som kund godkänt genom att var kund och handla på siten. Låt oss säga att jag vid något tillfälle glömt att byta denna innan en affär och betalat ett mycket dyrt courtage.
    Har det någon gång hänt att Avanza har betalat tillbaka mellanskillnad för ett misstag som man helt själv begått? Om så är fallet är det definitivt god kundvård och något som man gjort helt av den anledningen att man velat vårda förhållandet till kunden.
    Att bara kunna byta courtageklass en gång i månaden tog Avanza bort för många år sedan vilket jag också tycker var ett bra sätt att idka kundvård. Även om det kanske inte är så viktigt för dig och mig, så är det säkerligen så för många.
    Sen tycker jag att det här med courtageklasser över huvud taget inte är något bra men det är en annan sak.

    Önskar en trevlig sommar och att du kommer att trivas på Nordnet med dina affärer!
    Vänliga Hälsningar /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Rille.

      Har faktiskt vart med om ett rejält misstag jag gjorde. Glömde som sagt att byta courtageklass och gjorde en stor affär i H&M tidigare i år. Det gick på nästan 6000 kr i courtage. Hela min kortsiktiga handel blev förstörd denna dag av detta. Fick då i alla fall 4 gratis courtage och det gjorde att jag kunde fortsätta min handel och rätta till allt under dagen. Så lite plåster på såren var det den gången att just denna medarbetare hade lite förståelse för det som hade hänt. Jag kan erkänna att just den kundmedarbetaren var den bästa jag pratat med hos Avanza då han förstod hur allvarligt denna miss var för min del. Till slut tjänade jag bra på denna affär men vinsten blev som sagt några tusen kronor mindre och det var som sagt mitt eget fel att jag aldrig bytte courtageklass den dagen.

      Som du skriver är det bra att man nuförtiden kan byta courtageklass ofta hos Avanza. Samtidigt kanske det är lättare att inte välja fel courtageklass när man bara kan byta 1 gång i månaden. Optimala vore givetvis att få betala courtage efter hur stor affär man gör. Då skulle man alltid ligga i rätt courtageklass. Men som sagt det kanske vi får se någon gång i framtiden och det verkar inte aktuellt just nu hos Avanza och Nordnet.

      Tack för inlägg. Jag hoppas att du får en bra sommar med familjen. Lycka till med affärerna och uppdatera gärna om du hittar någon ny intressant case framöver :-)

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera