onsdag 15 december 2021

Återköpt H&M aktier billigare idag

 De som följer min blogg vet att jag igår sålde av H&M aktier efter att aktien gått betydligt starkare än marknaden under dagen. Ja tror marknaden tog ut en god försäljning i förväg. Idag kom försäljningssiffrorna och försäljningen ökade med 11 % i det fjärde kvartalet (september-november) i det brutna räkenskapsåret 2020/2021. Förra året var försäljningstillväxten -10 procent.

Analytikerna hade räknat med att försäljningen skulle öka med 10.5 procent. 

Försäljningen exklusive moms uppgick till 56.813 miljoner kronor (52.549) Analytiker hade räknat med 57.117 miljoner kronor.

Idag är i alla fall H&M aktien åter ner och jag passar därför på att återköpa de aktier jag sålde igår till en billigare peng. Förutom det passade jag även på att öka på mitt innehav med 300 stycken aktier. De senaste 2 dagarnas kortsiktiga handel i H&M har gett ett bra resultat och så här i efterhand var det rätt beslut att släppa mina aktier igår. För att finansiera köpet av H&M aktier fick jag sälja av de Hufvudstaden aktier jag köpte igår. Även här blev det en liten vinst om vi jämför med igår. Jag har dock fortsatt kvar 6650 aktier i Hufvudstaden. Såg för den delen att Hufvudstadens nuvarande vd Ivo Stopner ökade på sitt innehav igår. Det är tydligen fler än jag som tycker att aktien är billig. 

Dagens affärer ser ni här under:

 


 

Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Efter dagens affärer ligger belåningen på 15.5 %. 

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.

Med det sagt vill jag önska en fortsatt trevlig vecka :-)


4 kommentarer:

  1. Hallå Slimis. Vad tror du om Handelsbanken? Har för mig att du sålde på drygt 100 kr.
    Dax för en comeback? Fet utdelning i vår : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kjelle.

      Det stämmer att jag sålde på en lite högre nivå än dagens pris. Jag äger dock fortsatt 200 stycken aktier + innehavet som finns i min Avanza Zero fond.

      Jag tror att samtliga våra storbanker kommer fortsätta tjäna bra med pengar nu framöver. Men när det gäller Handelsbanken är jag nöjd med det innehav jag äger just nu. Skulle aktien bli riktigt billig igen skulle det eventuellt kunna bli en comeback där jag utökade mitt innehav. Men jag är inte helt nöjd med hur banken har utvecklats de senaste åren. Om du tittar på utvecklingen sedan toppen 2017 har banken underpresterat index ganska rejält. Jag funderar lite hur det blir när Handelsbanken nu stängt ner halva sitt kontorsnät i Sverige. Givetvis kommer det vara en rejäl besparing. Men jag tror de kommer förlora en del kunder på det. Sen ser jag att Avanza tar allt fler kunder över tid. Vilken bank tar de kunder ifrån? I grunden gillar jag Handelsbanken även om jag blev dåligt behandlad där som kund för många år sedan. Detta gjorde ju att jag bytte bank tids nog. Jag kan dock tycka att det var bättre att vara kund hos dem än Swedbank och Nordea som jag också vart kund hos tidigare. Däremot passar Länsförsäkringar mig bäst som kund just nu då de finns här på orten och fungerar väldigt bra. Både Nordea och Handelsbanken har stängt ner där jag bor men förövrigt finns Swedbank kvar.

      Jag hoppas som du skriver på en skälig utdelning till våren. Men någon fet utdelning räknar jag inte med. Handelsbanken brukar inte överraska på uppsidan när det gäller utdelningen. Däremot behåller banken lite större del av vinsten och det är väll delvis därför de är en av världens starkaste banker.

      Det ska i alla fall bli spännande att fortsätta följa Handelsbanken framöver. Jag hoppas deras nya satsning på att bli en mer digital bank blir lyckad på sikt. Den som lever får se.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej slimis, fina affärer!

    Vad är ditt case i H&M och hur ser du på bolagets framtid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Globalpicker.

      Jag är positiv till H&M på lite längre sikt. Även om det finns mycket osäkerhet med pandemin just nu. Men idag valde jag att åter sälja av i H&M men jag har fortsatt lite investerat i bolaget och hoppas på en bra utveckling på längre sikt. Det kommer uppdatering igen om jag åter ökar på i H&M men för stunden äger jag endast 200 aktier + mitt innehav i Avanza Zero.

      Äger du själv H&M aktien?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera