onsdag 22 december 2021

Sålt IcaGruppen och ökat på i Hufvudstaden

 Då var det Onsdag och nya möjligheter. Idag pendlar börsen runt nollan men Ica Gruppen är upp sedan igår. Samtidigt föll Hufvudstadens aktie tillbaka lite och jag passade därför på att återköpa de aktier jag sålt igår lite billigare idag. Summa summarum så blev det en liten vinst i Ica samtidigt som jag kunde återköpa Hufvudstadens aktie lite billigare.

Dagens transaktion ser ni här under: 



Uppdatering: Den 23:e December har jag ökat på mitt innehav i Hufvudstaden med 70 stycken aktier. Priset idag var 131.70 kronor per aktie. Förövrigt har jag noterat att vakanserna på kontor har fortsatt ner i Stockholm den senaste tiden enligt Hufvudstadens hemsida. Jag kommer därför troligtvis inte köra någon mer kortsiktig handel i aktien utan istället behålla det innehav jag har just nu.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs och nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en God Jul och ett Gott Nytt År :-)

Mvh Slimis

8 kommentarer:

  1. God Jul & Gott nytt År!
    God lycka med affärerna!
    Mvh /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Tack för det. Önskar dig detsamma.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hejsan
    Jag tycker om din portfölj! Har nästan samma aktier som du har! Jag har ca 2000 st i Hufvudstaden med gav på 135, jag kunder inte hålla mig från köpknappen när jag såg aktien under 140 efter Q3 rapport. Men nu blir jag mer orolig när jag ser aktien under 130! Jag tror på Hufvudstaden men kursutveckling blir allt mer tråkig nu!
    Vad tycker du? Kommer jag straffas för min investering i Hufvudstaden? Hur mkt tror du på bolaget? Vad ser du kursen på under 2022?
    God jul 🎄
    Fadi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fadi.

      Jag har ägt Hufvudstaden från och till under många år och bolaget har aldrig gjort mig besviken. Aktien blev lite högt värderad när den en kort period stod i runt 200 kr. Jag hade då sålt av mitt innehav runt 150 kr då jag tyckte hela sektorn blev högt värderad och då hoppade jag av. Om det är något man kan lita på är det att Hufvudstaden jobbar för aktieägarnas bästa samt har väldigt nöjda kunder som jag ser som positivt. Tråkigt nog så befinner vi oss just nu i en pandemi. Det har gjort aktien iskall i det korta perspektivet. Men som långsiktig investerare vill man ju köpa när det är billigt och inte när det är dyrt. Genom att köpa Hufvudstaden till rätt pris har jag bara i år tjänat 341 366 kr i aktien. Då har ja ju kört lite kortsiktig handel men ändå så är det fina pengar. Men jag har även tidigare år ägt Hufvudstaden och även då köpt Hufvudstaden billigt och tjänat fina pengar. Det har inte tagit lång tid innan bolaget uppvärderats igen och då har jag kunnat sälja aktien aktien bra mycket dyrare än jag tidigare köpt. Just nu är det historiskt hög rabatt i aktien och jag tycker den är billig relativt mycket annat på börsen. Samtidigt har vakanserna på kontor gått ner från 24 lediga kontor i Stockholm till 18 stycken den senaste tiden. Hufvudstaden har fått in Max i McDonalds gamla lokaler och Stadium flyttar in i Göteborg nästa höst. Om vi bortser de restriktioner som är just nu har mycket blivit bättre i Hufvudstaden den senaste tiden. Gustaf Douglas har nyligen köpt Hufvudstaden aktier för nästan 0.5 miljarder och då stod aktiens pris högre än idag. Vi har även sett andra insynsköp från både Vd och Vice Vd samt Fredrik Lundberg. När denna pandemi tids nog är över är jag säker på att vi kommer se tillbaka vilket bra köpläge det var i aktien under pandemin. Eftertraktade fastigheter i bästa lägen kommer alltid vara eftertraktade och det betalas även bra för kontorsfastigheter i bästa läge. Det kan man bland annat se i en nyligen gjord affär mellan Folksam och KPA där köpeskillingen hamnade på 148 000 kr per m2. Länk nedan:

      https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/folksam-koper-tre-av-amf-i-city-for-21-miljarder/

      Största risken att förlora pengar i Hufvudstaden är troligtvis att tappa tålamodet och sälja av med förlust om man köpt sina aktier för dyrt. Med lite tålamod ser jag ett betydligt högre pris på aktien på sikt. Det var ju inte länge sedan bolaget handlades till premie. Nu har vi drygt 30 % substansrabatt. Över tid tror jag på en åter sjunkande substansrabatt och då kommer aktiens pris åter stiga igen. Det gäller bara att ha lite is i magen och lite tålamod så kommer investerare tids nog hitta tillbaka till aktien. Men hur aktien går i det korta perspektivet är svårt att säga och detsamma om 2022 eftersom vi inte vet hur pandemin utvecklar sig. Men jag köper som sagt hellre bolagen nu när aktien är iskall. Blir aktien för högt värderad i framtiden är det inte omöjligt att jag säljer av. Men för stunden behåller jag mina aktier tillsvidare. Skulle jag ändra mina tankar gällande Hufvudstaden kommer jag skriva om det här på bloggen.

      God jul och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej, du har inte kollat på Josemaria som är påväg att bli uppköpta av Lundin Mining förr 1,6 Cad (11.30kr). Visst är det ett tag tills affären slutförs och man har valutarisken under tiden men det är ändå nära 10% upp från dagens kurs.

    God Jul
    /Jonte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonte.

      Nej, har inte tittat närmare på Josemaria. Men överlag är det viktigt att förstå att det fortsatt finns risker med en investering fast ett bolag är på väg att bli utköpt från börsen. Det händer ju att bud dras tillbaka och då sjunker aktierna åter i pris. Det hände ju tex nyligen i Sobi där aktien stod i runt 190 och sedan ökade till 240 kr efter bud. Budet drogs sedan tillbaka och aktien är nu tillbaka på runt 190 kr igen. Ibland kan det vara bättre att sälja av innan ett bud har gått igenom. En annan risk är att budet kan dra ut på tiden och det kan göra att avkastningen inte blir så bra som man först tänkt sig. Överlag tittar jag inte så mycket på denna typ av affärer men det kan givetvis dyka upp undantagsfall som känns intressant.

      Har du själv investerat i Josemaria?

      God fortsättning.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Ja jag har lite aktier Josemaria och är ganska säker på budet kommer gå igenom då Lundin är storägare i båda så affären borde va väl förankrad. Men dyker upp något annat intressatn case så kanske jag säljer tidigare.

      /Jonte

      Radera
    3. Jag förstår. Håller tummarna att du får bra betalt för dina Josemaria aktier :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera