tisdag 21 december 2021

Minskat Hufvudstaden. Köpt Ica Gruppen för 2.1 miljoner

 Då var det Tisdag och nya möjligheter. Idag är börsen upp och så även min portfölj. Sedan gårdagens kortsiktiga handel har jag åter valt att minska ner i Hufvudstaden idag och istället köpt in Ica Gruppen aktier till portföljen. Dagens transaktion ser ni här under:


Som ni ser har jag åter tagit hem en vinst i Hufvudstadens aktie och ökat på mer i Avanza Zero. Pengarna från Hufvudstaden har placerats i Ica Gruppen som nyligen aviserat att de ska köpa ut bolaget från börsen för 534 kr per aktie. Om allt går som det ska kommer Ica Gruppen påkalla tvångsinlösen som då gör att Ica aktierna avnoteras från börser. Murgröna har beslutat att förlänga acceptansfristen för budet till 7 Januari 2022 och likvider kommer då betalas ut den 13 Januari 2022. 

Med det sagt har jag köpt 4000 stycken aktier för 532.80 kr per styck och räknar med att ut 534 kronor per aktie den 13 Januari dvs en vinst på 4701 kronor efter courtage är betalt för att äga aktierna i 23 dagar. Det ger en årlig ränta på runt 2.7-2.8 % om jag inte räknat fel. Inga jättesummor men jag ser denna affär som låg risk och för det får jag en avkastning som i alla fall överstiger den riskfria räntan.  

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Trevlig Tisdag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar