torsdag 9 december 2021

Köpt och sålt aktier för 1.8 miljoner idag

 Då var det Torsdag och nya möjligheter. Idag fortsatte min kortsiktiga handel och dagens transaktioner ser ni här under:


Som ni ser började dagen med att jag åter sålde av mitt innehav på 5500 stycken aktier i Hufvudstaden med en liten vinst. Senare under dagen gick aktien ner i pris. Jag valde då att återköpa totalt 6650 stycken aktier lite billigare. Förutom detta lyckades jag även återköpa Alibaba aktier sent i gårkväll till ett bättre pris än jag sålde för tidigare under kvällen. Dessa såldes åter med en vinst idag. Efter den senaste tidens kortsiktiga handel i Alibaba är jag nu endast minus 3500 kronor i detta innehav. Om jag inte räknat fel så har jag lagt ut 7200 kr i courtage och växlingsavgifter gällande Alibaba. Så hade det inte vart så himla dyrt att handla i utlandet hade även denna affär kunnat slutat lyckligt. Ett tips för er som kör kortsiktig handel. Håll er till Sverige så ni slipper ni valutaväxlingsavgiften som äter upp er avkastning. Men det är som sagt ingen ide att gråta över spilld mjölk. Istället är jag tacksam för att ha fått återköpa Hufvudstadens aktie till ett bra pris.

 Det var inte länge sedan jag sålde av 8200 stycken aktier i bolaget för 139.40 kr styck. Om vi jämför det med dagens pris så har jag återköpt 6650 aktier för drygt 33000 kr mindre än då. Sedan dess har Hufvudstaden fått fler kontor uthyrda och jag tycker i allmänhet det ser bättre ut i bolaget. Men så har vi den nya Corona varianten Omikron som kommit in i bilden och visst ger den en viss oro i det korta perspektivet. Jag tror dock inte på lika hårda restriktioner som tidigare och är mindre oroad nu för denna 4:e vågen vi är inne i. Dels har vi fått fler vaccinerade men sen har vi många som redan blivit smittade av Coronaviruset och har ett visst naturligt skydd. Vi har även bättre kunskap om viruset nu än för tex 1 år sedan. Jag är säker på att vi kommer fixa oss igenom denna pandemi och tids nog kommer bättre tider.

Med det sagt passar jag på att handla Hufvudstaden aktier med hög substansrabatt till min portfölj.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Portföljens belåning ligger just nu på 15.7 %.

Trevlig Torsdag :-)

4 kommentarer:

  1. Hej Slimis,
    Jag har alltid varit imponerad av din kortsiktiga handel, tror dock fullt ut på att din slutsats om att den ska göras på "hemmaplan" utan växlingsavgifter är helt korrekt.
    Har inte skrivit på ett tag men följer din sida varje vecka.
    Reagerade lite på ditt inhopp i Kina, du brukar ha klara investeringsregler för vad du ger dig in på T.ex inte spel och tobak vet jag att vi pratat om förr.
    Men Kina? Det är en kommunistisk diktatur som misshandlar sitt folk, i alla fall delar av det. Har du inga baktankar om sådant?

    Ser att du nästan helt klivit ur den gamla "trotjänaren" Handelsbanken, jag har själv avyttrat en del av mitt innehav (tålamodet börjar ta slut).
    Har själv inte hittat på så mycket i portföljen under året, sålde för ett tag sedan av ett större innehav i Fortum (trött som attan på källskatten) som dessutom höjdes kraftigt i år. För slantarna blev det mest påfyllnad av gamla innehav.

    Med detta sagt vill jag önska dig och familjen en riktigt God Jul och med förhoppningar om att du skall kunna unna dig lite ledighet, tänk på hälsan man lever bara en gång (vad jag vet). :-)

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille och ursäkta för sent svar.

      Som du skriver finns det många fördelar med att handla aktier och fonder här i Sverige. Förutom lägre kostnader innehåller Stockholmsbörsen många fina bolag som gett en bra avkastning över tid. Jag kan erkänna att jag blev lockad av Alibaba pga den låga värderingen. Samtidigt är riskerna högre i Kina och valutaväxlingsavgiften äter upp mer avkastning än man tror. I alla fall om man kör lite kortsiktig handel. Precis som dig gillar jag inte Kinas kommunistiska diktatur. Det får mig att inse hur bra vi har det här hemma i Sverige. Framöver håller jag mig troligtvis borta från Kina då jag känner att jag har för lite kunskap om alla risker som är förenade med en investering där. Kanske kan någon fond vara ett alternativ om man skulle hittar någon med skälig avgift. Håller med om att Handelsbankens aktie vart lite tråkig över tid. För egen del tyckte jag min investering i Handelsbanken gav en skaplig avkastning trots en tråkig kursutveckling över tid. Frågan är givetvis hur banken utvecklas nu framöver. Som det ser ut just nu verkar Avanza ta en hel del kunder från andra banker och frågan är om inte den utvecklingen fortsätter. Jag gillar Handelsbanken i grunden men frågan är hur det blir med tillväxt av nya kunder här i Sverige när halva kontorsnätet läggs ner. För stunden är jag nöjd att äga 200 aktier i banken + mitt innehav i Avanza Zero. Tråkigt med höjd källskatt gällande Fortum. Men hoppas du gjorde dig en fin vinst i innehavet.

      Önskar även dig med familj en god jul och gott nytt år. Vi hörs :-)

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis. Följt dig längen oxo har väl fått kläm på hur du tänker å de är väl nästan helt riskfritt. För blir Marknaden emot dig blir du ju långsiktig. Å i såna stora fina Large Cap bolag du meckar med kommer dom ju tillbaka starkare troligtvis. Men undrar en sak om du vill svara hade varit jätteintressant. Alla tjatar ju jämt om total förvaltningskostnad inte ska vara för hög. NU till FRÅGAN som du nog fattar vad den blir:) har du kollat din totala förvaltningsavgift på ett ÅR av dina portföljer? Å samma härifrån God Jul från.

    Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats.

      Jag kan erkänna att mina transaktionskostnader har varit höga över tid. Men samtidigt gör ju dessa transaktioner för att försöka slå index. Lyckas jag med en bra avkastning spelar dessa transaktionskostnader en mindre roll även om jag försöker hålla nere dem. Underpresterar jag index är det desto sämre då jag hellre kan äga en gratis indexfond likt Avanza Zero. Jag kommer i alla fall med en uppdatering i slutet av året. Den kommer innehålla både årets avkastning och vilka kostnader jag haft till Avanza.

      Önskar dig en god jul och gott nytt år.

      Mvh Slimis

      Radera