onsdag 8 december 2021

Hufvudstaden åter i portföljen

 Då var det Onsdag och nya möjligheter. Idag valde jag att åter ta in Hufvudstaden i portföljen. Efter min senaste försäljning kom aktiens pris ner idag och dagens transaktioner kan ni se här under:


Som ni ser köpte jag först in 5550 stycken aktier i Hufvudstaden men valde sedan att sälja av dessa 32 öre dyrare. Senare under dagen kom aktien ner i pris igen och då blev det ett inköp av 5500 aktier för 134.55 kronor per styck + courtage. Förutom detta har jag fortsatt att öka på i fonden Avanza Zero idag. 

Till slut valde jag även att släppa min Alibaba aktier som stigit lite sen botten. Hela den här affären i Alibaba slutade med en förlust på ungefär 6000 kr. Men denna förlust har dragits av mot en fondvinst så smällen blev inte så stor.

Anledningen till försäljningen i Alibaba är fler. Men framförallt att jag hellre har dessa pengar i Hufvudstaden just nu när aktien åter kommit ner i pris. Alibaba känns även betydligt osäkrare än mina svenska innehav. Detta då jag har sämre koll på Alibaba samt de politiska riskerna som finns i Kina. Bolaget har en fantastisk historik om vi bortser från den senaste rapporten och framtidsutsikterna som ser lite svagare ut än tidigare. Men då aktien är ner runt 60 % tror jag mycket elände är in prisat och på sikt återkommer säkert Alibaba med bättre resultat och aktien står förhoppningsvis högre i framtiden om inget dramatiskt sker framöver.

Jag väljer i alla fall just nu Hufvudstaden framför Alibaba men har kvar Alibabas aktie på bevakning. Hufvudstaden har alltid känns som en trygg aktie att ha i portföljen även om bolaget har det lite kämpigt med pandemin just nu. I år har jag omsatt 72 miljoner kronor i Hufvudstadens aktie och vinsten ligger i skrivande stund på 271 116 kr. 

Som jag skrivit tidigare har vakanserna på kontor gått ner lite den senaste tiden enligt Hufvudstadens hemsida. Hufvudstaden har även fått in Max i de lokaler som McDonalds tidigare hyrde. Hufvudstaden har fina fastigheter som är eftertraktade. Men marknaden gillar inte Retail/kontor just nu. Det blir kämpigare ett tag med nya restriktioner men jag är säker på att vi tids nog ser sol efter allt regn.

Hufvudstadens aktie har ett substansvärde på 189 kr och handlas just nu med en rabatt på 29.1 % enligt Fbindex. Jag tycker med det sagt att man får mycket fastigheter för pengarna. Jag gillar Hufvudstadens centrala fastigheter i bästa lägen. Om pandemin tids nog får ett slut är jag säker på att vi även kommer se ett högre pris på aktien tids nog. Tills dess gäller det att ha tålamod om man vill vara långsiktig i Hufvudstaden.

Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen och belåningen ligger just nu på 13.8 %. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.

Uppdatering: Under kvällen sjönk Alibabas aktie tillbaka och jag återköpte 150 stycken aktier för 124.76 dollar per aktie. Belåningen uppgår nu till 15.8 %

Trevlig Onsdag :-)   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar