Här i dagarna tog jag beslutet att åter flytta mina värdepapper från Nordea till Avanza.
Jag har tidigare gjort detta 1 gång men nu blir det som sagt en andra flytt. 1:a gången jag använde Nordea Investor hade de problem med jämna mellanrum. Jag höll ut ett tag men sedan flyttade jag hela mitt sparande till Avanza igen. Jag använde sedan Avanza ett bra tag men saknade de låga courtaget som Nordea har. Efter att ha pratat med deras kundtjänst lovade de att deras tjänst skulle fungera bättre framöver. Jag gav Nordea en andra chans men tyvärr har inte så mycket förbättras sen 1:a gången jag använde deras tjänst. Är det inte tekniska problem så har det vart problem med courtaget. Det tar tyvärr mycket tid och energi när det krånglar. Jag vill vara säker att tjänsten jag använder fungerar om jag behöver göra en affär. Det hände tyvärr att jag missade affärer då alla mina innehav var borta under perioder. Det hände även att det var tekniska problem och omöjligt att logga in.
Jag hoppas att Nordea Investor förbättrar sin tjänst i framtiden.
Kunde de bara skaffa sig en ok plattform, någon bra billig fond, möjlighet att ta ut sitt sparande utan kostnader samt att deras tjänst fungerar utan problem hade de kunnat ta många kunder från deras konkurrenter. Men under tiden jag använt tjänsten har jag inte märkt någon uppdatering alls. Kanske är denna tjänst inget Nordea prioriterar men det känns ju också fel när de väl skaffade den till sina kunder.
Blir det bättre i framtiden alternativt att jag tröttnar på Avanza igen kan jag tänka mig komma tillbaka som kund. Fördelen med att äga svenska aktier är att jag kan flytta dessa gratis mellan banker utan kostnad. Avanza har en flyttkostnad om du inte säger upp ditt konto vid flytt så man ska se upp med detta om man vill flytta sina innehav. Säger du upp kontot hos Avanza vid flytt av svenska aktier är det gratis. Har du däremot utländska innehav hos Avanza blir det svindyrt att flytta ditt sparande (se deras prislista för mer information) På denna punkt är Nordea bättre som tillåter att flytta gratis. Jag tycker inte om när man låser in sina kunder. En flytt tar mellan 1-3 veckor och just nu väntar jag att mina innehav ska komma över från Nordea till Avanza. Då courtaget blir dyrare hos Avanza framöver valde jag att ändra om lite i portföljen innan innehaven flyttas. Framöver måste jag skärpa mig för att få en bättre riskspridning. Det är inte kul om något innehav drar ner portföljens avkastning för mycket på sikt. Jag har iallafall minskat ner med 500 aktier i H&M, 200 SHB A idag. För pengarna har jag investerat mer i Lundbergföretagen. Närmare sagt 314 st aktier. Både H&M och Handelsbanken känns mer prisvärda än Lundbergföretagen idag men jag behöver som sagt jobba mer med min riskspridning.
Även om jag minskat ner mitt HM innehav är det fortsatt mitt största innehav och jag har stora förhoppningar att det kommer visa bättre resultat framöver. H&M fortsätter växa snabbt på Instagram och har nu 29.4 miljoner följare. Med tanke på hur populära de är där har jag svårt att se att inte försäljningen skulle följa med upp tids nog. Sen gäller även att marginalerna förbättras. Först då kan vi se en resa uppåt i H&M aktien. Det ska iallafall bli spännande att läsa rapporten nu den 29:e mars.
Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.
Med det vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)
Tjena Slimis. Ja Nordea har verkligen problem med sin plattform. De ska lansera en ny plattform som ersätter Nordea Investor till hösten. Hoppas på bättring då!. Vad är det för kostnader som uppstår vid uttag?
SvaraRaderamvh
myntaren
Tjenare myntaren.
RaderaKul att höra. Då ser jag fram emot kommande plattform :-) Vi får hoppas på bättring då.
När det gäller kostnader menade jag att man måste betala för deras vardagstjänst för att få ut likvider till sitt konto. Denna tjänst kostar 36 kr per månad och använder man bara Nordea för aktiehandel blir det en ganska dyr kostnad i längden. Är man sen tidigare kund i Nordea betalar man säkert denna avgift redan. Men för mig som endast använder deras Investor känns det som en onödig avgift. Jag har inte heller betalat för denna avgift men någon gång vill man troligtvis konsumera pengarna och då måste man betala för denna tjänst alternativt flytta sitt ISK till en annan bank.
Tack för kommentar.
Mvh Slimis
Hej!
SvaraRaderaJag köper svenska aktier via Avanza och Utländska via Nordea, vill inte vänta 3 år på källskatten
Hej Stefan.
RaderaDet låter som en bra ide :-) På denna punkt har Nordea vart betydligt bättre än Avanza. Gällande detta kan man ju fundera på varför inte Avanza tar tag i sitt problem? Vad jag förstår behöver man ju inte heller betala för att flytta sina utländska innehav från Nordea. Detta kostar ju rejält hos Avanza. Ska man verkligen låsa in sina kunder genom höga flyttavgifter? Som sagt har både Nordea och Avanza en hel del att jobba med för att få nöjdare kunder.
Tack för din kommentar.
Mvh Slimis
Förstår att du flyttar tillbaka till Avanza. Hör inget gott om Nordea.
SvaraRaderaTror det är värt att betala lite mer i courtage för en tjänst som är bra och alltid fungerar.
Som jag skrivit tidigare är det inga stora kostnader för mig. Vet att courtaget är lite viktigare för dig.
Tycker det är vågat av dig med 3 innehav plus Avanza zero.
Hur stor del av portföljen är Avanza Zero?
Mvh PB?
Hej PB?
RaderaJag ska försöka hålla nere courtage kostnaderna genom färre affärer framöver, samt investera mer i Avanza Zero. Alternativt ska jag försöka göra lite större affärer och på så sätt få ner courtagekostnaden. Portföljen är tyvärr lite för koncentrerad just nu. Men det kommer bli bättre riskspridning framöver och det redan kommande månader. Jag har nästan 400 000 kr i Avanza Zero och tanken är att öka på mer där framöver nu när jag flyttar till Avanza igen.
Tack för din kommentar och hade fint :-)
Mvh Slimis
Trevlig vecka själv!
SvaraRaderaKan bara instämma i kritiken kring Nordea Investor. Jag gjorde ett test för några månader sen med Nordea Investor och brukar titta in där då och då för att se om de har förbättrat det hela. Nada, inga förbättringar alls, har säkert skrivit 20 feedback-förslag men de verkar helt tondöva. Skumt att de ska bygga en helt ny tjänst, det är inget fel på den gamla de har, den måste bara göras färdig.
Hej Snålgrisen.
RaderaJa det är helt otroligt att om man inte kan ta till sig av kritik. Det är ju på det sättet man kan förbättra sin tjänst. Vi får se hur den nya tjänsten blir. Vi får hoppas på det bästa.
Tack för din kommentar.
Mvh Slimis
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaVälkommen tilbaks till Avanza Slimis. Riktigt nöjd med Avanza då jag har allt i Avanza Global 100%. 0.11% i avg. Gillar global branch spridning. Avanza Zero är fin med. Lycka till.
SvaraRaderaMvh. Jacke77
Tack Jacke :-)
SvaraRaderaLycka till även du framöver.
Mvh Slimis