Första halvåret 2018
• Koncernens omsättning inklusive moms uppgick till MSEK 114 017 (113 907)
Omsättningen exklusive moms uppgick till MSEK 98 165 (98 368).
I lokala valutor var försäljningen inklusive moms oförändrad.
• Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 7 275 (10 920). Koncernens resultat efter skatt uppgick till MSEK 6 010 (8 354), motsvarande SEK 3:63 (5:05) per aktie.
Andra kvartalet
(2018-03-01 — 2018-05-31) • Koncernens omsättning inklusive moms ökade med 2 procent till MSEK 60 463 (59 538) under andra kvartalet.
Omsättningen exklusive moms uppgick till MSEK 51 984 (51 383). I lokala valutor var försäljningen inklusive moms oförändrad.
• Bruttoresultatet uppgick till MSEK 29 164 (29 345), vilket motsvarar en bruttomarginal om 56,1 procent (57,1).
• Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 6 012 (7 708). Koncernens resultat efter skatt uppgick till MSEK 4 638 (5 897), motsvarande SEK 2:80 (3:56) per aktie.
• H&M-koncernen är inne i en omställningsperiod för att göra bolaget ännu mer kunddrivet, effektivt och flexibelt. Detta omfattar bland annat nödvändiga transitioner till nya logistiksystem som kommer möjliggöra bland annat bättre tillgänglighet, snabbhet och transparens. Dock påverkades försäljning och resultat tillfälligt av störningar i samband med genomförda transitioner under andra kvartalet på viktiga marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien.
• AI och avancerad dataanalys – mycket bra resultat från pågående pilotprojekt som nu skalas upp.
• H&M-koncernens nionde varumärke, Afound, som erbjuder hundratals speciellt utvalda modevarumärken med varor till fyndpriser, lanserades i Sverige i juni. Mottagandet har varit mycket lyckat både i butik och online.
• H&M Home kommer under andra halvåret 2018 att bredda sortimentet med lampor och möbler.
• För 2019 planeras Bosnien-Hercegovina att bli en ny H&M-butiksmarknad och Mexiko ny H&M-onlinemarknad.
H&M utvecklas väldigt bra i Sverige, Norge, Danmark och Östeuropa där de växter betydligt mer än marknaden. Tmall har tagits emot bra i Kina och där kan vi se en ökad försäljning. Försäljningen har dock vart sämre på H&Ms 2 största marknader Tyskland och USA och detta är mindre bra. Framförallt USA visar ett betydligt sämre resultat än förra året. Onlineförsäljningen verkar gå bättre och ökade med cirka 17 procent jämfört med andra kvartalet föregående år. H&M har även börjat stänga ner olönsamma butiker. Totalt 150 butiker kommer stängas inom kort mot planerade 170 butiker. De andra 20 butiker som var tänkt att stänga har man lyckats förhandla till sig avsevärt förbättrade hyresvillkor. Det kostar att stänga butiker och på sikt är det givetvis bättre om man kan få dessa butiker mer lönsamma igen.
Varulagret fortsätter vara högt och uppgick till MSEK 36 333 (32 148), en ökning med 13 procent i SEK jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. I lokala valutor var ökningen 11 procent. Det blir troligtvis en del reor framöver.
Vill ni läsa rapporten mer ingående kan ni göra det här:
H&M Q2 2018
Allt som allt tycker jag inte rapporten såg alldeles för dålig ut även om vinsten har sjunkit en hel del sen förra året. Framöver hoppas jag att H&M kan få upp lönsamheten igen samt öka omsättningen. Genom att stänga igen olönsamma butiker, förhandla till sig bättre hyresvillkor, samt erbjuda bättre varor hoppas jag att H&M kan komma tillbaka till viss del . Hm Home, Tmall och Afound känns som bra satsningar och jag tror det kan ge något positivt till oss aktieägare på sikt. Med det behåller jag mitt nuvarande innehav och fortsätter hålla tummarna för bolaget.
Hur ser du på dagens rapport från H&M?