Idag kom mitt näst största innehav H&M med sin helårsrapport. Aktien hade gått starkt dagen innan och var även upp i början av dagen. Glädjen avtog dock och aktien slutade dagen med en nedgång på ungefär 5 %.
H&Ms resultat
- H&M-gruppens nettoomsättning uppgick till 187 031 MSEK (232 755) under räkenskapsåret 2020.
- I lokala valutor minskade nettoomsättningen med 18 procent. Utvecklingen har påverkats kraftigt negativt pga pandemin. Andra kvartalet var som mest negativt då cirka 80 procent av koncernens butiker var stängda under en period.
- H&M har tagit till kraftfulla åtgärder under året. Krisarbetet har omfattat alla delar av verksamheten, bland annat gällande varuinköp, investeringar, hyror, bemanning och finansiering. Utvecklande av de digitala kanalerna har kompenserat för en del av försäljningsbortfallet från butikerna.
- Bruttoresultatet uppgick till 93 544 MSEK (122 453), vilket motsvarar en bruttomarginal om 50,0 procent (52,6).
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till 2 052 MSEK (17 391). Exklusive IFRS 16 uppgick resultatet efter finansiella poster till 1 691 MSEK (17 391).
- Koncernens resultat efter skatt uppgick till 1 243 MSEK (13 443), som motsvarar 0:75 SEK (8:12) per aktie.
Fjärde kvartalet (1 september 2020 — 30 november 2020)
- H&M-gruppens nettoomsättning under fjärde kvartalet uppgick till 52 549 MSEK (61 694). I lokala valutor minskade nettoomsättningen med 10 procent. Kvartalet inleddes bra men fick en kraftig inbromsning när pandemins andra våg ledde till nya omfattande restriktioner och nedstängningar. Som mest var drygt 20 procent av butikerna stängda.
- Bruttoresultatet uppgick till 27 375 MSEK (33 287), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,1 procent (54,0).
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till 3 665 MSEK (5 403). Exklusive IFRS 16 uppgick resultatet efter finansiella poster till 3 538 MSEK (5 403).
- Koncernens resultat efter skatt uppgick till 2 485 MSEK (4 212), som motsvarar 1:50 SEK (2:54) per aktie. Exklusive IFRS 16 uppgick resultatet efter skatt till 2 387 MSEK (4 212).
- H&M-gruppens likviditet är mycket god. Per den 30 november 2020 uppgick likvida medel till 16 540 MSEK (12 312). Koncernens långfristiga finansiering och likviditetsbuffert har förstärkts. Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter ökade till 46 595 MSEK (24 169). Nettoskulden/EBITDA var 0,0 (0,2).
Framöver är styrelsens ambition att H&M-gruppen ska ha en hållbar och lönsam tillväxt och därigenom möjliggöra god avkastning till aktieägarna. Bolagets finansiella ställning är fortsatt stark och styrelsens bedömning i dagsläget är att det finns goda utsikter för en kontantutdelning under hösten 2021. Men, den pågående pandemins konsekvenser kan i dagsläget inte helt överblickas, därför kommer styrelsen under året återkomma med ett förslag på tidpunkt och nivå för återupptagandet av utdelning.
- Effektivisering av faktura- och betalningsprocessen kommer att ge materiella effekter på H&M-gruppens rörelsekapital. Baserat på 2020 års inköpsvolymer kommer cirka 10 miljarder SEK att kunna frigöras under 2021.
- H&M-gruppen har som mål att senast 2030 ska 100 procent av produkternas material vara återvunnet eller komma från andra mer hållbara källor. Senast 2025 ska minst 30 procent av materialet vara återvunnet.
- Cirka 100 nya butiker planeras öppna under 2021, samtidigt som 350 butiker planeras att stängas framförallt på etablerade marknader.
Varulagret uppgick till 38.209 miljoner kronor. En ökning med 6 procent justerat för valuta i förhållande till motsvarande tidpunkt förra året. Det finns goda förutsättningar för lägre varulagernivåer framöver.
H&M-gruppens försäljning under perioden 1 december till 27 januari sjönk med 23 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period året innan och 1800 butiker är i dagsläget tillfälligt stängda.
H&M-gruppens onlineförsäljning ökade med 50 procent i lokala valutor under fjärde kvartalet. För hela räkenskapsåret 2019/2020 ökade onlineförsäljningen med 38 procent i lokala valutor. 28 procent av försäljningen kommer nu från onlineförsäljning.
H&M:s kundlojalitetsprogram har nu omkring 107 miljoner medlemmar på 26 marknader.
Vill ni läsa hela rapporten kan ni göra det här: