onsdag 31 maj 2023

Minskat Avanza Zero. Stort köp i fastigheter + Axfood

 Då var det åter Onsdag och nya möjligheter. Den senaste tiden har det vart rejäl oro i fastighetssektorn men för inte länge sedan valde jag att åter gå in i Hufvudstaden. Sedan dess har oron i sektorn blivit värre och sämst går SBB som idag är ner ytterligare drygt 10 % till en ny botten notering på strax under 4.3 kr per aktie. Förutom det såg jag att Di skrivit en artikel om oron med högre räntor för våra fastighetsbolag. 


För egen del har jag länge undvikit sektorn men idag slog jag till och handlade rejält i flera fastighetsbolag. Jag har minskat ner med nästan 1.3 miljoner kronor i Avanza Zero och dagens inköp ser ni här under:


 Till och börja med har jag åter gått in i Wallenstam sedan jag lång tid tillbaka sålde fastighetsbolaget till ett premiepris. Just då var våra fastighetsbolag heta och folk ville betala bra för dem. Idag har jag återköpt en rejäl stek aktier och dessutom många fler än jag tidigare ägt. Aktien har tappat från runt 84 kr och idag betalade jag 34.74 kr per aktie + courtage. Totalt 7400 aktier har handlats in till portföljen.

Förutom detta har 1000 stycken Axfood aktier inhandlats till portföljen. Aktien toppade tidigare på runt 330 kr och idag betalade jag strax under 239 kronor för mina aktier. Det var inte allt för länge sedan jag körde lite kortsiktig handel i aktien och idag kunde aktien åter återköpas billigare. Jag kan tänka mig öka på lite mer här framöver om priset är rätt och om jag får in lite mer pengar.

Jag har även köpt in 3000 stycken Fabege idag för 77.53 kr per aktie. Nyligen gick den norska miljadären John Fredriksen in i bolaget och har köpt 5 % av bolaget. Aktien toppade tidigare runt 160 kronor per aktie och har sedan tappat drygt 50 % av sitt värde och jag tycker aktien känns intressant i och med att priset på aktien sjunkit så pass mycket. Aktien handlas till en hög substansrabatt ( Drygt 53 %) och en direktavkastning på drygt 3 %. Min förhoppning är en uppvärdering här den dagen fastighetsmaknaden vänder upp igen.

Jag har även valt att ta in Castellum i portföljen. Jag har förr i tiden ägt aktien men det har aldrig vart ett stort innehav. Jag tycker bolaget agerade klokt med att tidigt dra in utdelningen och på det har det även kommit in pengar utifrån. Framöver kommer skuldsättningen se bättre ut och på sikt räknar jag med utdelning igen. Tidigare när Castellum tagit in pengar har aktien gått riktigt bra. Jag hoppas så även nu. 2500 aktier har köpts för 100.35 kr per aktie.

Sist men inte minst har jag fortsatt stärka mitt ägande i Hufvudstaden. Ytterligare 2280 aktier har köpts in för 127.57 kronor per aktie. Detta är mitt top pick i sektorn och så sent som igår gick Fredrik Lundberg ut med att han inte ser någon kris i fastighetssektorn.

Förutom det har jag sålt för nästan 1.3 miljoner i Avanza Zero. Fonden har gått ganska bra i år och drivits framförallt av våra fantastiska industribolag. Men även värderingen på flertalet av dessa börjar bli högt. Atlas Copco, ABB, Alfa Laval är ett par exempel på aktier som gått helt strålande de senaste åren. Fonden handlas inte så långt från ATH och jag valde som sagt att minska lite här i går. Detta för att fynda framförallt fastighetsbolag när sektorn nu är iskall. Jag har dock fortsatt kvar 850 000 kr i Avanza Zero. På sikt hoppas jag givetvis på en uppvärdering i fastighetssektorn och för stunden känns det som ett bra tillfälle att gå in i denna sektor. Givetvis kan det gå ner framöver men någon gång är min tro att vi ser en vändning. Jag känner mig iallafall trygg med mitt val av fastighetsbolag och håller nu tummarna för en ljusare framtid. 


Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)



6 kommentarer:

  1. Gött och se lite mer vågade köp! Tror nog du kommer göra fina vinster i dessa fina bolag. Tumme upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Kul att du gillade mina inköp. Vi får hoppas på en fin utveckling på sikt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Vågat, men med tiden så kommer det antagligen att löna sig! Frågan är bara hur länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag tycker fastighetsaktier överlag börjar kännas billiga nu. Givetvis kan det alltid bli billigare men då kan man ju köpa lite mer om man har lite pengar över. Men det är bara hur jag tänker och jag köper bara om jag tror att det kan bli en bra affär på sikt. Men jag förstår att en del är oroliga just nu då många fastighetsaktier tappat rejält i värde. Det är ju inte så kul när man förlorar pengar.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Oj! Nu händer det grejor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Ja, plötsligt händer det :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera