fredag 26 maj 2023

Ökar på i Hufvudstaden

Då var det åter Fredag och idag kom det in lite pengar på kontot. Som vanligt fördes det över en slant till Avanza och jag har idag fortsatt stärka mitt ägande i Hufvudstaden. 

Dagens inköp ser ni här under:


Förutom det köptes även 60 stycken aktier i Hufvudstaden igår för 128.50 kr per aktie. Efter dessa transaktioner äger jag nu 15715 aktier i bolaget och fortsätter aktien hålla sig kring dessa priser eller lägre är tanken att fortsätta öka på mer framöver. Som mest ägde jag 25870 aktier i Hufvudstaden i slutet av 2021 men dessa såldes i slutet av December då. Nu passar jag på att återköper aktier lite billigare. 

För stunden är det dock inte bara Hufvudstaden som pressas av alla fastighetsbolag. Balder är ner från nästan 120 kr till 39 kronor i skrivande stund. SBB är ner runt 72 % i år. Fabege har tappat runt 50 % från toppen för att bara nämna några andra fastighetsbolag som haft det tufft på senare tid. 

På sikt är dock min tro att man kan hitta riktigt bra köp bland fastighetsbolagen nu när läget är som det är. Köpte man de fastighetsbolag som klarade av 90-talskrisen gjorde man så här i efterhand en riktigt bra affär. Det gäller dock att härda ut tills det blir bättre tider igen och att bolaget man investerar i inte går i konkurs. Efter regn kommer tids nog solsken igen.


Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)

4 kommentarer:

  1. Men du är ju alldeles för feg Slimis! :) Släng in 1 miljon i balder istället och se dom dubbla på 1-2 år. Det kommer du inte göra i Hufvudstaden.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym.

    Balder har haft en fin historik om vi bortser den senaste nedgången. Men bolaget har inte intresserat mig då jag själv fokuserar på bolag som delar ut pengar. Som du skriver räknar inte heller jag med att Hufvudstaden ska dubblas i värde i det korta perspektivet. Men på lång sikt räknar jag med både uppvärdering av aktien och stigande utdelning. Tidigare har det alltid vart en bra affär att köpa Hufvudstaden när aktien var pressad och det tror jag gäller även denna gång. Även om vi har stigande räntor just nu så kommer det en dag när räntorna kommer sänkas igen. Då kommer våra fastighetsbolag ha medvind igen.

    Köper du själv Balder just nu? :)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Självklart kommer fastighetsbolag att gå upp i framtiden. Vissa dock mkt mer än andra. Här tror jag Hufvudstaden kommer öka minst av alla.

    Själv är jag investerad i Cibus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Håller tummarna att din investering i Cibus blir bra :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera