tisdag 16 maj 2023

Köpt och sålt aktier för 2.1 MKR idag

Då var det åter Tisdag och nya möjligheter. Idag har jag vart in i Axfood aktien och handlat och dagens transaktion ser ni här under:


Som ni ser blev det 1 köp och 1 sälj och vinsten summeras till ungefär 2500 kr för 4 minuters jobb när courtage är betalt. Min syn på Axfood aktien är att aktien är fortsatt förhållandevis dyr men iallafall lite billigare än när det var som värst i slutet av sommaren förra året.

Nyligen har vi även sett ett insynssälj i aktien och jag föredrar hellre att se insider köp. Allt som allt tycker jag att Axfood aktien känns intressant att äga på lite längre sikt men jag hade gärna sett ett något lägre aktiepris. I dagsläget värderas aktien till ett Pe-tal på ungefär 25 och en direktavkastning på 3.3 %. Som jämförelse kan man i dagsläget få runt 4 % i riskfri ränta om man binder sina pengar 1 år eller för de som har bolån kan man ha en besparing på runt 5 % i räntekostnad. Men förhoppningsvis kan Axfood fortsätta höja sin utdelning kommande år om läget i livsmedelsbranschen inte blir alldeles för tufft. 

Förövrigt fortsätter jag investera 25000 kr per dag i Avanza Zero och i skrivande stund ligger jag drygt 45 % likvid.   

Framöver får Axfood aktien fortsätta ligga på bevakning. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig Tisdag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar