onsdag 17 maj 2023

Nuvarande portfölj och avkastning för i år

 Nu har snart halva 2023 gått och eftersom det är röd dag idag och börsen är stängd tänkte jag uppdatera hur portföljen ser ut just nu och hur det har gått än så länge 2023.

Nuvarande portfölj och årets avkastning ser ni här under:


För er som aldrig sett min portfölj tidigare så har innehavet i Avanza Zero ökats på rejält i år då de senaste veckorna handlats för 25000 kr per dag. Jag har tidigare vart lite dålig när det gäller riskspridning men det börjar bli bättre nu. Portföljen har än så länge avkastat 24.22 % för i år eller drygt 900 000 kr plus. Detta är dock något missvisande då jag tagit ut pengar från portföljen och även dessa pengar har genererat lite avkastning utanför börsen. Sedan Augusti förra året har totalt 1.3 miljoner tagits ut från portföljen. Av dessa pengar har 130 000 kr konsumerats. 420 000 kr är just nu utlånade till vår bostadsrättförening och det gjorde att vi kunde amortera ner på föreningens lån. Det ger en besparing på 4.5 % i ränta för föreningen. För er som inte vet får en bostadsrättförening inte göra skatteavdrag för räntor och därför blir ett lån för en bostadsrättförening 30 % dyrare än för en privatperson som får tillbaka 30 % för sina ränteutgifter. Denna amortering hjälper vår bostadsrättförening att hålla nere månadsavgifterna nu framöver när räntorna skjutit i höjden. Så det gynnar föreningen mer än mig själv.

Förutom det har 750 000 kr placerats hos Länsförsäkringar på 1 års bindningstid till en ränta på 3.75 %. Min belåning hos Avanza ligger istället till 0.99 % i ränta och det är förmånligt med portföljbelåning i jämförelse med de räntor som våra storbanker erbjuder. 

Summerar vi portföljen + sparandet utanför börsen uppgår det totala värdet till drygt 4.88 MKR i skrivande stund. Det är som sagt inte långt kvar till 5 MKR och denna milstolpe hoppas jag nå i år.

Förövrigt fortsätter jag jobba på för en så god avkastning som möjligt till rimlig risk och som vanligt uppdaterar jag här på bloggen för de som är intresserade. 


Hur går det för dig?




6 kommentarer:

  1. Det är väldigt bra avkastning. Snyggt investerat! Jag själv ligger på ynka 2 %. Hoppas på bättre tider framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tysta investeraren.

      2 % är inte så dåligt det heller. Eftersom halva året in gått är det iallafall bättre än den riskfria räntan. Sen tänker jag att när man väljer enskilda aktier så presterar man inte heller så som index. Vissa år kan det gå sämre och andra bättre. Det viktigaste är att inte tappa motivationen om det går lite sämre under en period. Jag själv gick tex minus under 2020 när börsen hade en positiv utveckling. Det året lyckades jag istället med ett rekordsparande och 2021 gick det bättre än index. Får iallafall gratulera till rekordutdelningar detta år för dig. Jag är imponerad över din utveckling och det är en glädje att följa din resa genom din blogg. Önskar dig all lycka framöver. Efter regn kommer solsken igen.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej
    24% på 5 månader imponerar!!
    Vet att du kör en del dagliga trades.Hur mycket uppskattar du att dessa
    har bidragit till avkastningen?
    //Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Jojje.

      I år har min handel i H&M samt värdeuppgången i aktien bidragit mest. Av de drygt 900 000 kronor jag ligger plus kommer drygt 727 000 kronor från H&M aktien. Annars har jag legat likvid till en viss del och detta har gett en årlig avkastning på 1.5 %. Så det har inte bidragit nämnvärt. Avanza Zero har gett 12.52 % med utdelning i år. Allt som borde min aktiva aktiehandel bidragit med iallafall runt 30 %. Sen drar likvider och Avanza Zero ner avkastningen lite i det korta perspektivet.

      Vilken avkastning har du haft själv i år?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Då har du ju verkligen lyckats med tradingen i år!
      Själv ligger jag ca +5% i år men tradar inget utan kör mer på en köp o behåll startegi med Investor som bas.
      Det som drar ner min avkastning mest i år är Axfood och SEB men det är innehav jag kommer att ha för evigt(troligtvis iaf)så jag är inte orolig för dessa.De ger mig bra utd varje år som återinvesteras i Investor.
      //Jojje

      Radera
    3. Hej igen Jojje.

      Ja, det är ett av mina bästa år än så länge. Vi får väll se hur året slutar tids nog. Köp och behåll strategin är inte dum den heller. Jag försöker själv vara mer passiv genom Avanza Zero men tycker även det är kul med lite kortsiktig handel när tillfälle ges. Själv gillar jag både SEB, Axfood och Investor och ser alla som bra bolag man kan äga på lång sikt. Så jag tror din strategi kommer fungera bra.

      Önskar dig all lycka med ditt sparande framöver.

      Mvh Slimis

      Radera