fredag 5 maj 2023

Veckans sista affär

Då var det åter Fredag och idag skiner solen och vädret är på topp. När det gäller börsen är den dock åter ner men som vanligt finns det möjlighet för kortsiktig handel om rätt läge dyker upp.

Idag har jag vart in i Peab aktien och handlat och dagens transaktion ser ni här under:


Som ni ser tog jag endast en mindre vinst på drygt 300 kr idag när courtage är betalt och på det bidrog jag med lite courtage till Avanza. Precis som Skanska är även Peabs aktiekurs väldigt pressad just nu och tror man på sektorn på lång sikt kan Peab vara en alternativ investering till Skanska nu när sektorn är pressad. Men givetvis kan det bli sämre innan det blir bättre igen och ibland är det svårt att veta när det är som bäst att gå in i en aktie. För egen del skulle jag dock välja Skanska framför Peab om jag skulle vilja äga någon av bolagen på längre sikt. Det beror på att Skanska är ett större bolag med stabil storägare och väldigt välskött överlag. Jag har inte lika bra koll på Peab men jag ägde bolaget en gång i tiden men det var säkert för en 8 eller 9 år sedan. Överlag är jag inte så intresserad av denna sektorn men till rätt pris kan de flesta bolag vara intressanta i alla fall i det korta perspektivet. I skrivande stund fokuserar jag på att få in mer pengar i Avanza Zero och även idag har jag investerat 25000 kr här.

Förutom dessa affärer har jag fått in några tusen kronor idag och placerat dessa på sparkonto hos Avanza så länge. Det ska tids nog in mer pengar i Avanza Zero och kassan ligger i skrivande stund på 50.68 %.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar