tisdag 3 mars 2020

101 tankar om aktier - bokrecension

Här om dagen skrev jag lite med författaren Ludvig Rosenstam Åhman. Först då fick jag upp ögonen för boken 101 tankar om aktier som han har skrivit för ett tag sedan.

Det tog inte lång tid innan jag fick biblioteket här i stan att beställa hem denna bok. Nu har jag i stort sett läst hela boken och jag kan nu i efterhand känna glädje att jag lånade hem och läste denna bok. 

Ludvig tar bland annat upp olika tankefel vi gör när vi investerar. I detta avsnitt tar han upp svåra val, förlustens smärta ,vikten av att vara mindre aktiv mm.

Han tar även upp mentala modeller. I detta avsnitt tar han bland annat upp hur viktigt det är att hålla dig till det du förstår, fokusera på rätt saker, utnyttja svängningar och att tänka ett steg längre.

Förutom dessa avsnitt har han skrivit mer grundligt om beslutsfattande, långsiktighet, evigt lärande, strategi, diversifiering, självinsikt, sparande och risk.  

Även om jag läst ett flertal böcker inom samma kategori tidigare tycker jag denna bok var en av de bättre och därför kan jag varmt rekommendera er att läsa den om ni inte redan gjort det. Främsta anledningen att läsa boken är all den kunskap Ludvig förmedlar till sina läsare. Men han har även skrivit denna bok på ett väldigt enkelt sätt som gör att den är lätt att förstå även för de som är nya på börsen. 

101 Tankar om aktier : din guide till bättre investeringsbeslut (häftad)

Med det vill jag iallafall tacka Ludvig för en bra bok. Jag hoppas att många tar tillfället att köper eller lånar hem din bok från biblioteket.


Har ni läsare någon bra bok ni rekommenderar?

2 kommentarer:

  1. Hej Slimis!
    Läser den just nu och gillar att det är korta "blogginlägg" om många olika ämnen.

    Lätt att läsa och att ta fram som en uppslagsbok.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Kul att du gillar boken :-) Kom gärna med förslag om du själv har något bra boktips.

      Mvh Slimis

      Radera