onsdag 26 februari 2020

Månadens inköp

Imorgon kommer min lön in på kontot men redan idag slog jag till och köpte de sista aktierna för en lång tid framöver. Under de senaste dagarnas ras har jag köpt på mig rejält med aktier och det lär visa sig tids nog om det var ett bra beslut eller ett sämre. Jag brukar iallafall försöka köpa på mig aktier när många andra vill sälja. Priset på aktierna brukar då vara lite lägre än när allt ser perfekt ut på marknaden. Under ett par tre månader har jag inte handlat så mycket aktier. Istället har jag byggt upp min buffert utanför portföljen. Det är inga jättesummor vi pratar om, men när det mesta känns dyrt på börsen tycker jag det är helt ok att bygga upp lite buffert istället. Detta gör att jag denna månad kan sätta över en lite större summa än jag vanligtvis gör en vanlig månad. Däremot kommer det bli sämre med inkomster redan till nästa månad. Vi i familjen har vart rejält sjuka under en vecka denna månad och med det kommer vi få en lägre inkomst till nästa lön.

Vad har jag då köpt in till portföljen? 

Jag valde igår att köpa in ytterligare 50 H&M aktier för strax över 188 kr. H&M har sedan mitt förra inköp fortsatt ner och jag antar det beror på oron för Corona viruset som gjort att H&M fått stänga ner butiker tillfälligt. Jag kan själv tycka aktien tagit för mycket stryk då jag inte tror försäljningsminskningen i Kina påverkat den totala försäljningen särskilt mycket. Kina är H&Ms 5:e största marknad och idag kom ett besked att totalt 147 butiker är fortsatt stängda i dagsläget. Min tro är att dessa kommer öppna i närtid och den försäljningsminskning H&M haft kommer tids nog tas igen. Jag tycker H&Ms senaste rapport visar att bolaget är på rätt väg. Förutom detta är bomullspriserna på en förhållandevis låg nivå och jag tror aktien kan uppvärderas så fort alla skriverier om Corona viruset lugnar ner sig. Hade jag haft lite mer likvider hade jag gärna ökat på lite mer i H&M men i dagsläget får det som sagt vänta.

Mitt andra köp som jag gjorde idag var den norska mobiloperatören Telenor. I slutet av förra året körde jag swingtrading i aktien och omsatte totalt ca 3 miljoner. Det resulterade i en vinst på ca 5300 kr. När jag tittade närmare på aktien idag såg jag att både den norska kronan samt aktien gått ner en hel del i pris sedan jag sålde mitt innehavet nu sist. Jag valde idag att gå in med en mindre summa eftersom portföljen redan är belånad. Totalt 100 aktier har köpts in för 156.20 NOK per aktie. Telenor är mitt top pick bland teleoperatören och jag ser bolaget som en stabil utdelare. Nackdelen är att aktien handlas på den norska börsen och med det kostar den mycket att köpa in den pga valutaväxlingsavgiften på 0.25 %. Telenor handlas iallafall just nu med en direktavkastning på runt 5.5 % och bolaget har utdelning i Maj och Oktober.

Hur går portföljen? 

Portföljen har likt börsen i övrigt sjunkit rejält de senaste dagarna. Portföljen ligger fortsatt något bättre än index och det är en liten tröst när portföljen tappat över 200 000 kr på några dagar. Men som långsiktig investerare vet jag att börsen inte alltid går upp och fall som dessa är svåra att förutspå. Även om jag denna månad sätter in lite extra pengar till portföljen känns det som det kommer dröja innan jag närmar mig 3 miljoner igen. Vi får se hur börsen går nu framöver.

Som långsiktig sparare kan man alltid förbereda sig på att sämre tider kommer förr eller senare. Jag är själv alltid förbered att sämre tider kan komma. Jag äger endast bolag som jag känner mig trygg att äga på lång sikt. Jag har även en liten buffert utanför portföljen för oförutsedda utgifter. Jag är även försiktig med belåning. Nu har jag belånat min portfölj igen men istället har jag ingen CSN skuld eller skuld på bostaden. Att vara belånad är inget jag strävar efter på sikt. Men tycker jag risk/rewarden ser bra ut på börsen använder jag en liten hävstång på mitt sparande. Det är bra att ha i bakhuvudet att när allt ser som sämst ut brukar det vara bäst att köpa aktier och vise versa. Att sälja i panik brukar inte heller vara en bra strategi.

Framöver vet jag inte hur börsen kommer gå. Kanske är detta bara en korrigering som det oftast är på börsen. Någon gång ibland ser vi en ny björnmarknad och när den kommer gäller det att vara försiktig med belåning. Jag vill själv inte vara tvungen att sälja när det kan vara som bäst köpläge. Jag är iallafall fortsatt positiv till börsen och tror att det här med Corona viruset kan lugna ner sig inom närtid.

Uppdatering:

Idag 27 Februari fortsatte börsen ner och var som mest ner runt 4.5 %. Börsen slutade dock på minus 3.4 % och börsen är totalt ner ca 10 % sista veckan. Det har verkligen gått fort ner och portföljen har tagit en rejäl smäll. Sedan toppen är den nu ner drygt 300 000 kr. Idag kom iallafall lönen in på kontot. Eftersom jag sparat undan en buffert sedan tidigare kunde jag föra över ungefär dubbelt så mycket som en vanlig månad till portföljen. Tanken var att amortera ner aktielånet idag. Men så rasade börsen i slutet av dagen och jag hade svårt att hålla mig från köpknappen. Med det blev det ytterligare 100 H&M aktier till ett pris på strax under 178 kr. Men med det är det iallafall sluthandlat på ett bra tag då jag inte vill öka min belåning mer. Jag är dock fortsatt positiv till mina innehav på längre sikt även om jag inser att det kan fortsätta vara skakigt i närtid. Gällande H&M har bomullspriset sjunkit under dagen och är i skrivande stund ner 3.6 % . Även dollarn har gått ner i pris. H&M fick även en höjd riktkurs men inte ens det hjälpte aktien att stiga. Vi får se hur det går nu framöver.

Uppdatering 2:

Idag den 28 Februari fortsätter börsen ner och är i skrivande stund ner runt 2.5 %. Läget i Kina verkar ha lugnat ner sig lite gällande Corona viruset men istället har det spridit sig till vissa delar av Europa. Vi har ju även fått några fall här i Sverige. Med det ser det ut att sluta på den sämsta veckan på flera år när det gäller börsen. Även om det är tråkigt när portföljen tappar i värde försöker jag se denna nedgång som positiv på längre sikt. Framöver blir det ju billigare för oss som fortsatt är nettoköpare. Även ISK skatten blir lägre om depåns värde sjunker. Idag fick jag iallafall in ett par tusen kronor till på kontot och därför har jag ökat i Telenor. 20 aktier köptes in för 149.80 NOK per st.

Uppdatering 3:

Idag 2 Mars förde jag över 12000 kr från mitt buffert konto utanför börsen. Detta för att stärka upp mitt långsiktiga sparande efter den senaste tidens nedgång. Under dagen svängde börsen mycket. Köpte in ytterligare 50 H&M aktier för 172.70 kr st. Men såldes senare under dagen för 174.64 kr st. Med det är nästan hela min buffert utanför börsen tömd. I dagsläget ligger jag på en rimlig belåning i portföljen men belåningen kommer minska under året i och med kommande utdelningar samt nysparande.

Framöver får vi se hur börsen går. USA börsen rekylerade upp rejält ikväll så förhoppningsvis får vi se en rekyl upp på Stockholmsbörsen imorgon iallafall.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Hur agerar ni läsare under börsturbulensen? Ser ni köplägen eller säljer ni av?


8 kommentarer:

  1. Alltid köpläge! I alla fall om man spar på lång sikt, då är det ju bara handla så mycket man kan när börsen går ner. Själv spar jag på 10-15 års sikt, och då ska banne mig ingen liten Corona komma och tramsa till det!

    Hoppas HM vänder snart så ditt portföljvärde ökar igen!

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.

      Helt rätt tänkt. På längre sikt har aktiemarknaden alltid gett en god avkastning. Detta trots diverse kriser,krig mm.

      Som det ser ut just nu lär det dröja innan portföljen når ATH igen. Men jag har som sagt inte bråttom då jag inte ska konsumera pengarna i närtid. Håller iallafall tummarna att både H&M och mina andra innehav fortsätter prestera bra nu framöver.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Min långa köporder på 180kronor för HM gick till avslut i dag 27-feb mycket trevligt tycker jag. Har tänkt köpa mycket Investor ifall den sjunker ytterligare lite till. Mvh Mats

    SvaraRadera
  3. Hej Mats.

    Även jag fick några till H&M för strax under 179 kr idag och jag tycker aktien fallit omotiverat mycket den senaste tiden. Som det ser ut just nu har jag inge mer pengar att handla för i närtid då jag inte vill öka min belåning mer. Vid vilken nivå tycker du Investor känns intressant?

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Investor är intressant hela tiden, dom handlas till rabatt och har höjt utdelningen dom senaste åren.
      Antar att börsen kommer gå ner mer, så därav väntar jag.

      Radera
    2. Hej Roadstar.

      Ja Investor har verkligen imponerat över tid. Såg att VD köpte rejält med aktier nu i dippen. Säkert ett bra köpläge på lite längre sikt. Han brukar pricka in Investor på bra nivåer :-) Blir spännande att se hur börsen går nu framöver.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Min horisont är också en 10 år så jag är inte speciellt orolig. Varit med om börsfall tidigare (så gammal är jag) och kommit levande ut på andra sidan. Tror dom närmaste månaderna kommer att innehålla massor av fina köptillfällen. Ligger belånad på ca 11% just nu och vill inte ha mycket mer innan vi vet vilket håll detta tar.

    SvaraRadera
  5. Hej Dividendify.

    Ja det brukar ju vara i oroliga tider man gör sina bästa affärer. När allt ser som bäst ut är även priset på aktier därefter. Det ska iallafall bli ett spännande 2020. Även jag hoppas på fina köptillfällen under året, även om jag tyckt det vart bra köplägen även den senaste tiden.

    Tack för din kommentar och lycka till nu framöver med sparandet.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera