onsdag 11 mars 2020

Efter regn kommer solsken

När jag idag skriver detta inlägg är OMX30 ner drygt 20 % sedan toppen som var för runt 3 veckor sedan. Hela raset har gått otroligt fort och när oljepriset sjönk 30 % över denna helg som nu var har oron spätts på mer. Idag när jag tittade på nyheterna var folk oroliga för sin pension och undrade hur de skulle göra med sina fonder. Diverse experter tipsar hur man ska göra när börsen rasar och det kommer även upp domedagsprofetior som sprider som sprider ekonomisk skräck.

Till och börja med måste du alltid utgå från dig själv varför du sparar på börsen? Vad finns det för alternativ? Vad är målet med ditt sparande? Vilken risk är du bered att ta? Vet du inte varför du sparar på börsen kommer du inte heller lyckas över tid.

För min egen del känns börsen som det enda rätta alternativet på lång sikt. Det kommer perioder då börsen backar. Men för det mesta går börsen upp över tid.

Hur gjorde jag med mitt sparande under finanskrisen?

Finanskrisen var nu i efterhand en rejält jobbig tid. Under den tiden var jag fortsatt ung. Det var svårt att få tag på jobb och jag kunde på den tiden endast spara en liten summa varje månad.

När jag började spara pengar i slutet av 2007 var målet att slippa vara fattigpensionär tids nog. Jag valde med det en blandfond från AMF. Jag tänkte att den var tryggare än en aktiefond. Men på den tiden var jag inte ens 25 år gammal och nu i efterhand hade en aktiefond vart betydligt bättre över tid , även om finanskrisen stod för dörren. Har man en riktigt lång sparhorisont har aktier alltid överträffat andra tillgångsslag. Men jag valde som sagt en blandfond som jag började månadsspara i.

På det sparade jag även i lite guld varje månad. I början av 2008 sjönk min fond rejält i värde. Det var riktigt surt eftersom jag månaden innan hade satt in en stor del av mitt första sparande. Men jag visste att denna fond skulle hjälpa mig genom ränta på ränta över tid. Även om fonden gick ner i värde sparade jag varje månad 1000 kr. Det tog lång tid innan fonden började öka i värde. Men när den väl började öka gick det desto fortare. Samtidigt gick guldet betydligt bättre under denna tid. Jag månadssparade ju även i guld varje månad och det hjälpte mig mycket tids nog då jag kunde stoppa in pengarna från guldet på börsen. Desto mer börsen sjunker desto populärare brukar guldet bli på kort sikt. Men jag själv kommer aldrig återgå till guld som investering. När guldet slutade stiga sålde jag hela mitt innehav under 2012-2013 och satte mina sparpengar på börsen. Sedan stod guldet i princip still i 5 år innan det på senare tid stigit lite igen. Det kommer en tid då börsen åter kommer gå bra igen. Då kommer guldet prestera sämre igen. Är man orolig kan guld vara ett alternativ. Men guld kommer troligtvis aldrig kunna ge dig samma avkastning som aktiemarknaden ger över tid.

Med det sagt ska man inte vara orolig för att börsen sjunker under en period. Det är helt normalt att börsen inte stiger varje vecka, månad och år. Den sjunker ibland för att samla ny kraft att stiga högre än tidigare. Är du idag ung är börsen nu ett ypperligt tillfälle att framöver spara för din långsiktiga trygghet. Det bästa vore om du började spara pengar för länge sen. Men har du inte gjort det är det en bra dag att starta idag. Det mer börsen sjunker de mer får du för dina sparpengar.

Hur mycket börsen kommer sjunka nu framöver vet jag inte. Men jag vet att jag kommer fortsätta bygga upp min portfölj och tids nog kommer den åter vara större än den var tidigare. Jag fortsätter mitt månadssparande tills den dagen jag når ekonomisk frihet. Jag vet inte heller när jag kommer nå min ekonomiska frihet, men om börsen kollapsar rejält kommer jag kunna handla billigare aktier framöver. Det kommer svida i det korta perspektivet men ge desto mer avkastning tids nog då folk kommer sälja sina aktier i panik.  Även om vinsterna kan gå ner på kort sikt pga olika oroligheter som det är just nu, kommer de bolag jag äger tids nog tjäna mer pengar och med det kommer även aktiekurserna stå högre i framtiden.

När det gör som ondast gör man oftast de bästa affärerna. När allt ser som bäst ut är ofta aktier för dyra. Så att istället för att ha ont i magen när era aktier sjunker i pris som just nu, försök se situationen ur ett annat perspektiv. Är du långsiktig är det nu du har chansen att öka på i de bolag du vill äga över tid. Det kan ta lång tid innan nästa börs rea kommer och du kommer tacka dig själv tids nog om du vågar köpa när alla andra säger sälj. När allt ser som bäst ut blir det oftast sämre. När allt ser som sämst ut vänder det ofta och blir bättre.

Här nedan är ett par exempel på affärer jag gjort under alla år jag sparat på börsen.

När ska man köpa aktier? Ett par exempel här nedan.

Det är början av 2017 och bankerna har just nu marginaler som är bättre än någonsin. Banker ses som pålitliga utdelningsmaskiner och i mitt fall uppvärderas Handelsbanken 40 % från sommaren 2016 till våren 2017. Efter att Handelsbanken då lämnat rapport som var sämre än väntat gjorde jag bedömningen att läget inte skulle bli bättre inom närtid. Blir det inte bättre utan sämre framöver ska aktien ner i pris. Jag sålde mina samtliga 6000 aktier för mellan 125-132 kr st. Vid det tillfället var bankerna väldigt populära. Nu när man kan köpa Handelsbanken för 89 kr verkar de flesta vilja sälja istället för att köpa. Banken kan ju gå ner mer i pris. Som långsiktig placerare ska du köpa dina bolag när andra vill sälja dom billigt till dig och inte när allt ser som bäst ut.

Ett annat bra exempel är oljebolagen. När oljepriset var högt och det tjänade bra med pengar lockar det till sig en hel del investerare. Equinor stod tex i 230 kr för inte länge sedan. Bedömningen man kunde gjort just då var om oljepriset var på en hållbar nivå just då eller om det fanns en risk att oljan skulle bli billigare framöver? Har man bra marginaler lockar det ofta till sig nya konkurrenter och vise versa. När oljepriset är högt ökar produktionen och när det blir lågt tvärt om. Går vi tillbaka till 2016 kunde du under en dag köpa Equinor för 100 kr. Oljepriset var då i botten. Jag minns att investerare var oroliga för inställd utdelning från bolaget. Men så blev det inte. Frågan man då kunde ställa sig var om oljepriset skulle fortsätta ligga så lågt som det gjorde då? Hur stor är risken att oljan fortsätter ner under 30 dollar per fat eller ligger kvar på nuvarande nivå över tid? Det kan även komma upp funderingar om vi verkligen behöver oljan i framtiden när allt ska elektrifieras? Min tro var att oljan kommer behövas över en lång tid framöver och så tror jag även idag. Jag köpte då Nordnet Superfonden Norge den dagen. Då oljepriset är lågt är ofta även norska kronan lågt värderad. Vill du ta del av Norges börs är det som bäst att köpa norska tillgångar när oljan är billig. Det är min erfarenhet iallafall och sist blev det 20 % upp på kort tid efter köp av fonden. Jag tror även idag att Equinor är prisvärd. Efter att jag häromdagen sålde av mina Equionor med en snabb vinst har jag idag tagit in bolaget i portföljen igen. Min tro är att Norges största bolag även denna gång kommer klara denna oljekris. När oljan sedan letar sig uppåt kommer troligtvis även aktien stiga i pris. Vi får se tids nog om det blir en bra affär. Jag köpte iallafall 250 aktier idag för strax under 109 NOK per aktie plus courtage. Vi får se hur långsiktig jag blir i bolaget. Men min förhoppning är att bolaget kan fortsätta hålla en hög utdelning även om oljepriset står lite lägre under en period. Den som lever får se. Det blev även 50 H&M aktier till för 151 kr st. Jag kan som mest tänka mig äga 100 H&M aktier till sen är jag helt fulltankad i bolaget. Men det förutsäger att aktiens pris fortsätter ner framöver samt att jag får in lite mer pengar till portföljen. 

Ska du få en bra avkastning på ditt sparande har som sagt ett bra inköpspris på dina aktier en stor betydelse för din framtida avkastning. Även om du köper ett bra bolag kan din investering bli dålig om du betalar för mycket för de bolag du vill äga. Det är därför viktigt att göra en egen bedömning vilket pris du vill betala för ett bolag. Men även om priset är bra kan din investering bli dålig om de bolag du tar in i portföljen presterar dåligt. Därför måste du även välja bolag du känner dig trygg att äga över tid som även presterar ok över tid.

Det är inte helt lätt att lyckas på börsen. Då skulle betydligt fler vara stenrika idag. Men har man aldrig testat kommer man heller aldrig lyckas på börsen. Jag tror iallafall de flesta kan spara ihop en fin förmögenhet bara man inte har för bråttom. Har du tålamodet och is i magen har du bra förutsättningar att lyckas på lång sikt.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer uppdatering om någon ny affär görs.

Hur gör ni för att lyckas med ert sparande över tid?

12 kommentarer:

  1. Hej Slimis, tackar för ett både bra och uppmuntrande inlägg! Jag instämmer helt i ditt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl. Tack för de fina orden.

      Önskar dig en trevlig Lördag.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Bra skrivet!

    Det som händer är helt enkelt att pengarna transfereras någon annanstans, men jag är inte orolig för att de inte ska leta sig tillbaka till börsen när väl dammet har lagt sig. Hade jag behövt pengarna om ett halvår hade jag varit illa ute, eller om jag lever enligt 4% och behöver mina stålar för att överleva. Visst, vi hade 2,9 mille i januari, nu har vi 2,3 mille. So what, det är samma bolag vi äger, de är bara lite billigare, men ingen sitter (än) på pottkanten då vi har valt kvalitetsbolag att investera i (jo Vermilion har backat 70%, men jag är inte speciellt orolig ändå, då detta innehav är 0,8% av portföljen och de betalar fortfarande utdelning).

    Börsen kommer att gå upp, aktier är fortfarande det enda? sättet att få pengarna att växa. Börsfrosor har vi varit med om tidigare och det kan ta något år innan det sätter fart igen. Under tiden får vi stå ut med Dr Doom och allt vad de heter, s.k. förståsigpåare som tror de kan förutspå börsen. Jag lyssnar hellre på vettigt folk som Maria Landeborn, Johanna Kull med flera som jag tycker ger bra råd till småsparare nu när det blivit lite sämre tider på börsen. De är i alla fall inte intresserade av att skapa rubriker.
    Köpte lite EPR, GEO samt AGNC igår. Mina barn coh barnbarn kommer att tacka mig för att jag inte höll mig passiv nu när det är REA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit med i 20 år på börsen. Jag är nog den man får säga som har gjort allt fel. Klivit av på botten och inte köpt. Den lilla vinst jag har gjort var mitt månadssparande på Avanza Zero. Jag köpte SEB för 42kr och sålde vid 39kr. Hade jag bara skitit i att logga in så hade jag dubblat pengarna. Så jag vet sen dess att bara vara med. Alla förståsigpåare. Alla som är skadeglada. Låt inte känslorna styra utan fokusera på planen. Intressant är alla som inte varit med förut och tror att världen går under. De kommer ångra sig om 5-10 år att de aldrig klev in i marknaden igen. De som förlorat, medan vi som månadssparar blir vinnare. Så enkelt är det.

      Radera
    2. Hej Snålgrisen.

      Att portföljen är ner på kort sikt är givetvis tråkigt. Men tänk istället hur mycket större din portfölj blivit över tid genom att du varit investerad. Din portfölj kommer tids nog bestiga nya ATH så länge du fortsätter att spara regelbundet och investerar dina pengar i sunda företag som tjänar pengar över tid. Det bästa att göra en nedgång är att inte drabbas av panik och tänka efter varför du från början spara i aktier/fonder. Även om värdet sjunker på kort sikt kommer börsen fortsatt ge en bra avkastning på längre sikt. Hoppas dina nya inköp blir riktigt bra på sikt. Vi får mer för pengarna nu när det vart rea.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    3. Hej Prius. Det var en rejält lång sparhorisont. Det är många som gjort fel genom tiderna. förhoppningsvis lär man sig av dem och blir en bättre investerare på sikt. Som du skriver tror även jag att månadssparande kommer fortsätta fungera bra över tid. Vi får hoppas att börsen kan prestera lite bättre när denna Corona oro har lagt sig. Den som lever får se hur det går framöver.

      Tack för din kommentar.

      Radera
  3. Hej Slimis.
    100% LF Global indexnära. Automatisk månadssparande. Långsiktig. Skuldfri. Obelönad. Det här är det enligt skolboken. Svårt att misslyckas långsiktigt. Känns ganska lugnt då jag inte loggar in i Nordnet Isk. Vill undvika det då portföljen sköter sig själv. Det som jag kan ändra på är vikta en stor del av portföljen till Nordnet Sverige indexfond! Gillar gratis fonder. Men Global index ger extra trygghet och mycket bättre riskspridning branch fördelning och mindre bolags påvärkan. 0.22% i avg är inte så farligt. Lycka till.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör en liknande tvist. Fast med fondrobot då jag inte vill lika 100% i aktier. Nerverna tål inte detta. Men ett månadssparande på LF Global ska jag starta på Danske Bank. Jag kör 4 hinkarstrategin. Buffert, mellanrisk, passiv och lekhink. Jag vet att det är mental bokföring, men annars slår det slint hos mig. Folk fattar inte att det inte spelar nån roll för den passiva hinken om den är värd en miljon eller 3 miljoner om horisonten är +15 år. Småspararna förstår inte konceptet och kommer i de allra flesta fallen vara förlorare.

      Radera
    2. Hej Jacke. Ja även globalfonder tappar rejält vid såna här börskrascher som vi har just nu. Men tids nog vänder marknaden upp och då hoppas jag på rejäl uppgång. Fortsatt lycka till med ditt indexsparande.

      Mvh Slimis

      Radera
    3. Hej Prius. Intressant upplägg du har. Jag tror säkert det kan fungera bra på sikt.

      Fortsatt lycka till med din strategi.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,

    Det var mycket förnuftig i ditt resonemang.
    Någonting som förvånar mig varje gång ett sånt här fall kommer och kanske ett stilla smygande mot global recession är att sk. "stockpicking" blivit nästan ointressant.
    Vad jag menar är att ska börsen ner 10% så åker allt ner nästan lika mycket, med några mycket få undantag.
    Det ger ju givetvis fantastiska möjligheter på sikt att hitta dessa, de som förtjänade att hålla emot bättre men åkte med ner i den kollektiva paniken.

    Jag har tidigare försökt vid ett par tillfällen genom åren att sälja ut stor del av portföljen vid branta fall, har aldrig lyckats tima det med någon större framgång. Det innebär ju dessutom att du faktiskt måste pricka in två tillfällen, både nära toppen OCH nära botten när du går in med ditt kapital igen (det är för svårt för mig). Väljer därför denna gång att inte göra något alls, vid tidigare tillfällen har jag också börjat köpa för tidigt. När man tyckt att nu kan det inte sjunka så mycket mer, så skulle det alltid ha varit bra att vänta ett bra tag till.
    Jag sitter kvar med kassa denna gång, så får vi se hur länge tålamodet håller.

    Så håll i hatten för nu blåser det ordentligt! Men solen kommer alltid tillbaka :-)
    Lycka till!
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Ursäkta för sent svar. Det har vart rejält med övertid på jobbet nu då sjukskrivningarna verkar högre än normalt. Som du skriver är det inte alls lätt att tajma marknaden. Den fortsätter ofta både högre och lägre ner än man tror. Starkt gjort av dig att sitta med kassa. För egen del har jag handlat på för höga nivåer när man ser nu i efterhand. Men på sikt kommer börsen vända upp igen och då kommer den dagen kommer vara roligare än dagläget.

      Jag hoppas du får rejält med valuta för din kassa. Återkom gärna med vad det blev för inköp tids nog :-)

      Lycka till.

      Mvh Slimis

      Radera