måndag 6 maj 2019

Inköp Investor

Idag tog jag beslutet att ta in Investor i portföljen igen. Det var inte länge sedan jag körde en kortsiktig affär i Investor men då tog en snabb vinst. Idag kom beskedet att USA troligtvis kommer höja sina tullar och med det är börsen ner 2.5 % i skrivande stund. Jag valde iallafall att åter köpa in 200 Investor A för 435.80 kr st + courtage till portföljen. Investor har så länge jag följt börsen känns lite dyr. Sen har den bara blivit dyrare med tiden. Bra bolag kostar helt enkelt lite mer. I och med detta köp höjer jag åter belåningen lite. Men om några dagar kommer utdelning från H&M in på kontot. Jag väntar även in skattepengar och dessa kommer också gå till att amortera ner portföljens belåning. Gällande Investor tycker jag fortsatt bolaget är ett fantastiskt komplement till Lundbergföretagen som jag även äger. Båda har låga förvaltningskostnader och har presterat fantastiskt över tid. På längre sikt vill jag gärna bygga upp en större position i Investor.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig vecka :-)

6 kommentarer:

  1. Hej Slimis.
    Bra köp!
    Jag köper Investor på livstid. Jag köper lite nu och då och räknar med att ha kvar aktien hela livet ut. Det tror jag alltid kommer att vara ett säkert och stabilt tillskott till portföljen.

    Trevlig vecka tillbaka:)

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Koll på kontot.

      Investor är en fantastisk grund i en långsiktig portfölj. Jag tror som sagt att Investor kommer prestera bra över tid men jag valde idag att ta en snabb vinst. Jag kommer tids nog hitta tillbaka till aktien igen när det känns rätt.

      Tack och hade bäst :)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Ja även vi äger Investor, dock oroar jag mig över deras utdelningshöjningar som blir procentuellt mindre och mindre för varje år som går...

    En tråkig aktie som tuffar på men trevlig pga substansrabatten och dess onoterade innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Investor kommer troligtvis kunna fortsätta med sina utdelningshöjningar även om det kanske blir i lite lägre takt i framtiden. Jag tog en snabb vinst i bolaget idag men kommer tids nog hitta tillbaka till investmentbolaget. Jag ser Investor som en bra grund i en långsiktig portfölj.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Vad är det som gjort att du tycker investor varit dyrt? Substansrabatten har varit ganska saftig senaste fem åren. Äger själv bolaget och älskar deras portfölj! Köper regelbundet och behåller till den dagen bolaget visar motsatsen till vad den gör nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Det är väl egentligen att man alltid väntat att den ska bli lite billigare men sen har aktien stuckit iväg :) Med tiden har även substansrabatten minskat lite och det med all rätt. Så länge jag följt Investor har de skött sina affärer bra. Jag valde att ta en snabb vinst idag. Men kommer tids nog dyka upp som ägare igen :)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera