torsdag 17 augusti 2017

Lite tankar kring mitt största innehav H&M

Hennes & Mauritz

Hennes & Mauritz aktien har svängt rejält den senaste tiden. Från en botten på runt 200 kr till en kraftig rekyl upp till drygt 220 kr. Jag köpte in 200 aktier för 200.80 kr st när det såg som värst ut men valde att minska ner 200 aktier för runt 220 kr i snitt. Orsaken var att jag ville minska risken i mitt enskilt största innehav genom att sälja av lite H&M. Istället valde jag att öka i Handelsbanken samt Skanska. H&M har sedan dess gått dåligt och står i skrivande stund i 212.40 kr.  När aktien stod i 200 kr såg jag en rejäl uppsida i aktien. Dollarn försvagades och även kronan och euron stärktes. Det såg helt perfekt ut för H&M för stunden. Massiva insiderköp och aktien gick upp rejält medan börsen i övrigt backade. Nu känns det som att aktien har börjat gått kräftgång igen. Senaste dagarna har aktien underpresterat OMX30 och jag tror det kommer ta tid för aktien att uppvärderas. Det är fortfarande tufft i klädbranschen  och det syns framförallt i dagens kurs. Positivt just nu är att dollarn har tappat så mycket som den har gjort. Både svenska kronan och euron är upp över 10 % i år och givetvis är detta positiva nyheter för oss som äger H&M. Men som ni ser i diagrammet nedan har euron fortfarande mycket att ta igen från tidigare nivåer i jämförelse med dollarn. När jag sålde av hela mitt H&M innehav på 1490 aktier 2014 var dollarn på väg att stärkas och aktien var ganska högt värderad. Nu i efterhand var det ett bra beslut att sälja av. Efter det stärktes dollarn och euron försvagades. Just nu står euron i 1.17 mot dollarn från att ha varit ner i ca 1.04. Jag skulle dock vilja se att euron stärks till iallafall 1.3 mot dollarn. Då tror jag på en rejält högre kurs i H&M. Frågan är bara hur euron kommer att utvecklas framöver? Kommer euron lyckas att fortsätta stärkas eller kommer den ligga kvar på nuvarande nivå? Jag tror framförallt valutan kommer påverka H&Ms aktiekurs den närmaste tiden då försäljningen går lite trögare än tidigare år.

Man kan säga att H&M har haft mer eller mindre konstant valutamotvind  sedan 2009. Detta kan ni se på diagrammet nedan från 2009 till idag. Du kan idag köpa H&M för samma pris som 2009.

Hur ser framtiden ut?

På sikt är jag fortfarande positiv till företaget och jag tycker det känns som att det går åt rätt håll just nu iallafall. Det är en del kostnadsbesparingar på gång samt valuta medvind. Jag tror fortfarande på uppvärdering i år men jag kan givetvis ha fel och funderar ni på att investera i H&M är det bäst att ni gör er egen analys av bolaget. Jag behåller mina 1800 aktier och fortsätter följa bolaget. Just nu kommer det inte bli någon mer direktinvestering i bolaget om inte bolaget skulle närma sig 200 kr igen. Jag kommer dock öka i Nordnets superfond i höst och genom den får jag även en liten del i H&M.


Vad är dina tankar om H&M?

4 kommentarer:

  1. Inget börsföretag är väl så genomlyst som HM, och jag tycker egentligen att det finns rätt lite logik kring nedgången. Det är ett välskött företag med en hållbar affärsidé och den som gått in i en HM-butik i valfritt land utanför Sverige vet att de håller sig till sitt koncept. Borde fortsätta fungera bra, kan jag tycka.

    SvaraRadera
  2. Hej Money Cowboy.

    Ja det ska bli intressant att fortsätta följa H&M. Jag håller tummarna för bolaget :) Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Bolaget går ju inte direkt dåligt, det är mest kusen som håller på och blippar som ett ekolod. Jag köpte på mig 15st till förra veckan, det är ju utdelningen man vill åt! :-)

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Procentpanik. Jag tror dit köp blir bra på sikt, bara du har lite tålamod. Bolaget tjänar fortfarande bra med pengar och har ett starkt varumärke. Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera