tisdag 13 december 2016

Tankar om börsen just nu

Börsen har gått upp rejält dom senaste månaderna. Eftersom jag hellre vill köpa billigt har det vart blandade känslor att portföljen ökat rejält i värde. Jag minns dagen vid Brexit. EFNs ekonom rekommenderade att sälja nu och köpa tillbaka billigare om några dagar. Det var panik hos vissa människor och börsen backade runt 8% den dagen. Samma dag fick jag lön och givetvis var jag glad och köpte så mycket jag hade råd med. Eftersom jag inte använder någon belåning av varken min bostad eller vid köp av aktier känns en nedgång mer ok. Jag skulle tycka det var värre om jag hade en massa lån att betala av. Vid nästa kris kommer de som belånat sig för mycket säkert ångra att dom inte amorterat på sina lån istället. Min strategi när det gäller sparande är att bevara mina pengar och aldrig förlora dom. När jag använder ISK konto är det extra viktigt att bolaget jag köper kommer fortsätta prestera bra. ISK ger ingen möjlighet att dra av förluster och därför blir en förlust extra smärtsam. ISK är däremot fantastiskt om man får en bra avkasting. Jag kommer framöver bygga upp lite mer buffert och lite mindre aktier kommer köpas. Jag tycker mycket är dyrt nu och kan tänka mig bättre köplägen längre fram om nu räntan går upp lite.

Hur gör du nu när börsen börjar bli högt värderat? Köper du aktier och fonder som vanligt?

9 kommentarer:

  1. Ett dilemma jag ständigt brottas med. Instinkten säger mig att avvakta, ligg likvid och vänta på när börsen går ner, men en helt annan instinkt säger att inte låta pengarna ligga overksamma, bättre att investera dem då i preffar som håller sig hyfsat stabila i nedgångar och som ger en shysst utdelning under tiden. Så just nu ligger jag lite för mycket i preffar, ska försöka bättra mig ;) Har som sagt svårt att se pengar bara ligga overksamma. Då har vi ändå ca 120000 kr likvider som "buffertspar" som inte får röras förrän det krisar. Overkill kanske, men vi klarar oss 6 månader med de pengarna. Samhällets s.k. skyddsnät ger jag inget för, det är bara till för andra. Själv är bäste dräng.

    Generellt köper jag både i upp- och nedgång. Men det är svårt att motivera sig då ett bolag gått upp 15% sen sist. Man vill ju helst det ska vara billigare än förra gången, men man kan ju inte heller få allt man vill ;)

    SvaraRadera
  2. Hehe själv har jag aldrig haft några pengar i preferens aktier :) Härligt med lite kontanter i reserv. Har själv inga 6 månader liggandes men har en mindre buffert iallafall. Svårt att säga vad som är en lagom buffert. Jag själv vill att pengarna ska jobba och därför ligger det mesta i aktier. Tack för kommentar :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Att räntan går upp är en av få saker vi kan vara helt säkra på. För övrigt delar jag din bild att det är för dyrt nu. Att köpa aktier på P/E 25 känns inget vidare hur fantastiska framtidsbilder som än målas upp.

    SvaraRadera
  4. Jo jag har också svårt att se att räntan ska vara låg för evigt. Den som lever får se :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag har köpt på mig lite sas preffar som känns ok i pris på 525kr. I övrigt ligger jag kvar och har inte handlat så mke den senaste veckan.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok får hoppas dom kommer gå bra :-) Köpte själv 5 st Icagruppen idag då de sjönk till under 270 kr :-)

      Radera
    2. Ja ica är ett ok köp känns det som :). Jag förväntar mig absolut inte att de kommer öka, men de borde kunna klara sig till inlösen om ett drygt år. Då ger det 9,5%.

      Mvh

      Radera
  7. Jag håller tummarna för det. Själv är jag lite feg när det gäller alla typer av preferensaktier :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera