onsdag 14 december 2016

Min nya Norge lön

Som jag skrivit om tidigare har jag fått ett uppdrag i Norge att se fram emot. Idag fick jag mitt arbetskontrakt och är helt klart nöjd. Jag kommer jobba från 17 Juli till 20 Augusti 2017.  Förutom detta betalar min arbetsgivare bensin ersättning för 184 mil som det är tur och retur. Får även ett gratis boende under tiden jag är där. Fick även besked idag att vår löneökning är på gång. Vad säger man bättre sent än aldrig? Ska få 11 kr mer i timmen utbetalt retroaktivt från den 1 maj. Denna löneökning kommer dock i slutet av Januari. Bara hoppas på att börsen har rasat lagom till då ;-)

Här nedanför är mitt löneavtal. Skulle du kunna tänka dig jobba i Norge för dessa villkor? Eller har du bättre betalt här hemma i Sverige?

Lønnsklasse: Faglært 4

Tariffområde: KS
Uten tillegg NOK 181,96
Kveld NOK 54,00
Natt NOK 54,00
Helg NOK 50,00
Helligdag NOK 242,03
Helg kveld NOK 104,00
Helg natt NOK 104,00
Nattillegg NOK 0,00
50% Overtid NOK 90,78
100% Overtid NOK 181,57
Bonus NOK 3,00  

11 kommentarer:

  1. Spontant så skulle jag säga nej.
    Får idag som sjuksköterska 200kr /h (dvs 1kr mer än den lönen du erbjuds181x1,1= 199) och tilläggen ser ut som de jag har idag exklusive valuta diffen.

    Och jag kan leva och bo i min egna lägenhet. Det som skulle kunna få mig att göra det är för att slippa behöva betala statligskatt.

    SvaraRadera
  2. Oj det var riktigt bra lön som Sjukköterska i Sverige. Men det är Sjuksköterskor helt klart värda. Skulle du välja att jobba i Norge hade du haft en bra mycket bättre lön än jag blivit erbjuden. Som du säger är den statliga inkomstskatten inget man är så sugen på att betala. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Härligt med ett litet nytt äventyr. Tror det är bra att byta miljö lite då och då faktiskt :)
    Vet du ungefär hur mycket du kommer få totalt varje månad i svenska kronor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul med lite nya äventyr. Jag räknar med att det blir 40-50 tusen svenska kronor minus skatt. Då räknar jag med all OB och kanske lite övertid. Är inte säker på hur mycket skatten kommer ligga på :) Har du planer på Norge du också? :-) Mvh Slimis

      Radera
    2. Ett tips om ni planerar att arbeta i Norge. Åk till nordnorge första gången på året, det är lägre skatt däruppe och den årliga skatten blir den man börjat med på året oavsett vart i Norge man arbetar.

      Radera
    3. WOW! Vilken otrolig lön! Det är inte illa det inte. Vet inte men visst är det så att skatten i Norge också är mindre?
      Har aldrig riktigt funderat på det men som du kan se är jag grymt less på min löneutveckling:
      http://www.kronantillmiljonen.se/livet-i-ovrigt/grymt-less-arets-lonesamtal/

      Radera
    4. Tack för tipset aktiepappa det var inget.jag visste. Jady kronantillmiljonen jag tror många är missnöjda med sin lön och det är svårt att förhandla. Du får hacka på mig till Norge istället :D Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag tycker nog faktiskt inte lönen är bättre än vad jag får i Sverige. Och sett till att du är i väg från familj osv också.
    Nurse24 skall betala relativt bra, värt att kolla upp kanske?

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sommarstuga där så jag tar med familjen och har lite semester samtidigt :) Jag har inte så lång yrkeserfarenhet (4år) så lönen ligger där och då har dom lönegaranti att dom betalar bäst i Norge. Jag kanske missuppfatta men är du SSK? Jag är ju bara Uska :) Nurse24 har jag inte hört om men ska titta närmare på. Mvh Slimis

      Radera
  5. Ah jag trodde du var ssk som jag! Oavsett är uska minst lika viktigt så säg inte "bara". :) Alla kategorier måste finnas för en fungerande vård, något att hålla i minnet!

    Tycker du bör kolla lite på svenska bemanningsföretag då valutan gör det sämre att åka till Norge i dagsläget!
    Låter ju super att kunna kombinera nytta med nöje dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska nöjd med valutan just nu men kan ju ändras till sommaren :) När norska kronan var ner i 95 kr för 100 svenska kr var det kris. Som du skriver behövs vi alla i vården :) Jag räknar med att få låg skatt i Norge på lönen. Ett år fick jag tillbaka allt på skatten i Norge men då var det endast 3 veckors jobb. Men framförallt är det nya erfarenheter inom vården som lockar i Norge :) Vad det gäller bemanningsföretag i Sverige är det dåligt med såna i min kommun. Är nog vanligare i lite större städer :-) Mvh Slimis

      Radera