tisdag 27 december 2016

Sålt XACT OMXSB Utd. Köpt IcaGruppen

Idag sålde jag av mina post på 40st XACT OMXSB Utd. Försäljningen inbringade drygt 16 000 kr till aktiedepån och vinsten sedan inköp var drygt 5% inkl utdelning. Sedan jag köpte indexfonden låg jag länge på minus. Jag har tänkt efter och ser i längden ingen anledning att ha en svensk indexfond med 0.15% årlig avgift. Det finns både Avanza Zero och Nordnets Superfond Sverige med 0% avgift. Då jag redan har mycket investerat i indexfonder väljer jag nu framöver hellre de varianter som är med 0% avgift. Då jag har en sparhorisont tills den dagen jag blir ekonomiskt oberoende vill jag inte betala onödiga avgifter. Jag är glad att nu kommit ur fonden och istället har jag idag valt att investera mera i IcaGruppen. Jag ser dagens insiderköp som positiva och känner mig trygg med att Ica har en låg utdelningsandel.
En annan sak jag ser positivt med Ica är att dom börjat med bilförsäkringar. Jag har själv valt dom då de var billigast i Sverige när det gäller min bilmodell. Jag tror de lockat till sig flera kunder som är prismedvetna och kanske detta kan hjälpa Ica att höja sin vinst i framtiden? Ica har ju även Apoteket hjärtat och IcaBanken. Häromdagen köpte Ica en litauisk matvarukedja för över 200 miljoner euro på kontant- och skuldfri bas. Detta kan ju även ge viss tillväxt i framtiden.

Totalt blev det inköp av 55 aktier i IcaGruppen för 276kr st. Över blev nästan 1000 kr som investerades i Avanza Zero. I dagsläget äger jag nu 90 st aktier i bolaget.

Planen är att fortsätta öka i IcaGruppen då jag vill ha en rejäl post i bolaget.


Åsikter/ideer/tankar? 

16 kommentarer:

  1. Ica känns stabilt! Du kanske såg att finanschefen utökat med 700aktier också?
    Sådant brukar tyda på något positivt :)

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var flera insiderköp igår :) Detta är ju positivt men ingen säkerhet på bra avkastning för det. Jag såg någon högre i Telia köpte över 800 000 aktier för runt 50 kr. Ingen bra affär än så länge. Men jag vill gärna ha flera defensiva innehav som tjänar pengar för jämnan och då känns Ica som ett givet alternativ. Mvh Slimis

      Radera
  2. Snyggt köp och sälj!

    Ica är nog bra på sikt, jag konmer att öka framöver också.

    Förut var jag också inne lite på omxsb utd men skippade just pga av det du säger: indexfond med avgift. Kör som dig på avanza zero istället.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja precis dey är ju en passivt förvaltad fond så långsiktigt kommer den gå sämre än en avgiftsfri fond som följer index. Ja man får väll hoppas Ica fortsätter sälja bra med mat :-) Mvh Slimis

      Radera
  3. Jag går åt andra hållet istället, väljer en fond med 1.22% i förvaltningsavg. Det är också viktigt att beakta den procentuella värdeökningen hos fonden historiskt, därför valde jag Didner Gerge. Se mitt senaste inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel med det. Didner & Gerge har ju presterat bra en längre tid och gör det helt säker framöver. De har ju en aktivt förvaltad fond och jag tycker det är helt ok att ta bra betalt om man kan slå index på sikt. Fonden jag skriver om är dock en passiv indexfond och då är jag inte så sugen att betala för det :) Nordnets superfond är i princip identiskt med Xacts produkt samt ingen avgift. Mvh Slimis

      Radera
  4. Tack för din fina inlägg på min sida :) Vi kommer nog sannolikt ha stort utbyte av att skriva till varandra, och jag lyssnar gärna till fler åsikter. Idag gick köpet Didner & Gerge Aktiefond igenom, och jag började med 5000:- Vidare har jag idag värvat ytterligare en medlem i Avanza, en ur min egen familj :). Det känns rätt roligt att jag har så pass mycket kunskap så jag till viss del kan ge lite vägledning till vänner som är intresserade. Jag ger inte råd i investeringar, det är emot mina principer, men jag kan förklara vad en indexfond är, och hur aktieköp går till. Jag får återkomma med hur min senaste fond utvecklas, men vi får nog vänta minst ett år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för ditt inlägg :) Ok vad bra då har du en start i fonden. Ett alternativ till att spara i en aktiv fond är ju att titta på vad fonden äger för innehav. Jag såg att Handelsbanken låg på deras topp 10 innehav. Jag antar att dom ligger riktigt långt i vissa innehav och om så är fallet kan man ju kopiera vissa delar av fondens innehav och köpa till sin egen portfölj. Jag äger ju tex Handelsbanken och kan tänka mig att Didner & Gerge inte säljer det innehavet i första hand. På så sätt betalar man bara courtage en gång och slipper en förvaltningsavgift. Det är bra att uppmuntra till ett långsiktigt sparande. Men som du säger bör man avstå att rekommendera köp av olika aktier. Det är trots allt en viss risk med aktier och skulle det bli förluster är det inte så kul när man rekommenderat sina närmaste. Ja vi får se sen hur fonden din går :) Mvh Slimis

      Radera
  5. Till och med jag har gått in i ICA igen trots att de är mitt tredjeval efter Axfood och finska Kesko. Skulle helst ha köpt något billigare men direktavkastningen på över 3,6 procent mot 2016 års utdelning, vilken kan väntas öka något 2017, gör att det känns som en trygg chansning. Nu har även vice VD gått in i aktien.

    Ser det egentligen som ett swing trade men kan hända att jag behåller aktierna över vårutdelningen om jag inte får brist på likvider för i så fall säljer jag kanske för att placera pengarna i något som ger högre utdelning. Tror aktien åtminstone ska upp till 285 kronor (motsvarar 3,5 procent YOC mot 2016 års utdelning) men hoppas att den på lite sikt prövar 300-kronorsintervallet igen om nästa års rapporter ger lika fina nyheter som i höstas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är klart att man alltid vill ha aktierna billigare ;) Jag tycker också direktavkastningen är lockande och gillar även Axfood. Kesko har jag aldrig tittat närmare på. Skillnad mot dig ser jag investeringen som ett långsiktigt ägande. Tanken är att utdelningen samt en god utveckling av bolagen jag äger ska ge en god avkastning på sikt. Helt klart många insiderköp och det är bra. Jag brukar vara mer orolig när försäljningar sker :) Mvh Slimis

      Radera
  6. Så Slimis, när får vi se rubriker och länkar ;)

    http://minkvalite.blogspot.se/2016/06/blogg-struktur.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt att jag borde ha ordnat det ;) Har tittat närmare på din Youtube länk men inte fått till det. Jag ska titta igen. Sen ska jag erkänna att det vart dåligt med tid för bloggen. Tog åt mig mycket jobb så på Söndag har jag jobbat 13 dagar i rad. Lovar att jobba på problemet vill ju utveckla min blogg så den blir bättre :) Mvh Slimis

      Radera
  7. Bra gjort, det finns ingen anledning att ha någon svensk indexfond med avgifter!

    SvaraRadera
  8. Tack :) Det blir mera Avanza Zero framöver istället när det gäller fonder. Men också utdelande aktier :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  9. Jag själv äger både Avanza Zero och Xact OMXSB Utdelande. Glöm inte bort att de följer olika index där den senare har mer än dubbelt så många olika aktier än Avanza Zero och fler "mindre" bolag än Avanza Zero. Mer riskspridning med andra ord. Så länge man är medveten om det och fortfarande inte vill betala 0,15% avgift är väl det helt okej, men man jämför faktiskt två olika "varor".

    Tack för en bra blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  10. Helt rätt där Egon. Det andra indexet har gått bättre än Omx30 den senaste tiden och kan mycket väl gå bättre framöver också. Däremot är Nordnets Superfond väldigt lik denna fond men utan avgift. Har även lite investerat i Nordnets Superfond och tanken är att lägga mer där om jag vill investera i indexet. Men bra att du påpekar skillnaden. Tack själv för din trevliga blogg :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera