måndag 19 december 2016

Mycket utgifter denna månad

Denna månad blev det lite mera utgifter än jag räknat med. Har märkt att det kostar betydligt mer nu när man har barn än för några år sedan då man levde ensam i en liten etta. Helt plötsligt blev det klart att jag ska förnya mitt körkort. Var 10 år sedan jag gjorde det sist. 230 kr extra. Sen kom bilskatten. 1570kr iväg där. Sen blev det diverse julklappar, ett par nya glasögon och lite linser köptes in. Sen kom förskoleavgiften på 1350 kr. På det har min flickvän blivit sjukskriven så hon får nästan ingen lön denna månad. som tur hade jag en jobb månad förra månaden och det blev ju 225 timmar. Trots dålig timlön kommer lönen ligga på runt 28 000 kr efter skatt. Ingen höjdarlön för någon högutbildad men för mig som är lågutbildad tycker jag den är helt ok.
Den 23 kommer lönen in. Jag tycker inte börsen är alldeles för attraktiv just nu. Jag kommer lägga undan runt 5000 kr till krigskassan sen kommer mellan 6 och 7 tusen kr investeras i aktier.
Vad det blir för aktier denna månad har jag inte direkt bestämt mig för än. Vi får väl se till lön vad det blir :)

Vad köper du nu till lön?

8 kommentarer:

  1. Jobbigt med en massa utgifter. Dock, gällande lönen så tycker jag att den verkar väldigt bra. Jag är "högutbildad" jag har dubbla examina en i systemvetenskap och en i ekonomi, jobbar med IT och systemarkitektur på ett större konsultbolag i Sverige och har 42000 kr i månaden bruttolön. Efter skatt får jag ut 29000 kr utan någon jämkning (bor i lägenhet, har inga bolån eller andra lån).

    Så utifrån mitt perspektiv ska du känna dig riktigt nöjd med din lön. Min sambo jobbar som handläggare på en myndighet (magisterexamen socionom har hon läst vilket är ett krav för tjänsten) och har 24000 i månadslön efter 1.5 år, får ut 18000 kr efter skatt.

    Så var inte för hård mot dig, många tror att bara för att man har utbildning så får man hög lön, men efter att Maggan har norpat åt sig sin del blir det inte så mycket kvar ändå...

    /S

    SvaraRadera
  2. Helt klart rätt i det du säger om lönen. Vissa högskoleutbildningar lönar sig inte ekonomiskt. Fördelen är väll att man kan få jobb inom ett visst yrke man är intresserad av. Jodå jag är nöjd med 28000 kr en månad men då har jag jobbat ganska mycket övertid samt alla Lördagar och Söndag förra månaden. Ska det bli något extra så lär man ligga i. Fin utbildning du har. Nackdelen med hög inkomst är att skatten blir därefter. Vi har dock många fina förmåner tack vare den höga skatten så jag tycker själv det är helt ok att betala :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig i vad du skriver. Helt plötsligt rinner pengarna bara iväg och det finns inget annat att göra än att betala och se glad ut. Själv har jag betalat 40.000kr för renoveringen av mitt badrum, bilen la av och behövde renoveras, plus lite annat smått och gott.. Runt 45-50k har försvunnit från kontot denna månad.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kostar att ligga på topp ;-) Får hoppas bilen din håller bra framöver. Är bra med lite buffert så man slipper sälja av aktier eller fonder. Mvh Slimis

      Radera
  4. OJ! Trodde man tjänade pengar på att ha barn? Man får väl barnbidrag??
    Hehe näe skämt å sido förstår jag exakt vad du säger och man kommer nog få en riktig riktigt käftsmäll när man får barn nu och inser alla kostnader. Däremot så är det nog lite skillnad på sparsamma föräldrar och föräldrar som ger allt man kan köpa för pengar åt sina barn.

    Med andra ord, det går att tänka ekonomiskt även om man har barn, men inte blir det mindre utgifter inte.

    December är dyrt...så är det bara.


    Älskar din blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja barbidraget är ju ett plus i kanten ;-) Precis som du säger kan man hålla nere mycket kostnader genom att köpa en hel del begagnat. Men julen vill man inte snåla på. Ja du får se den dagen du får barn :D Får tacka så mycket jag älskar din blogg också :D Mvh Slimis

      Radera
  5. Anonyme konsulten här igen.

    Vi har två barn och om jag ska vara ärlig så kostar barn inte mer än vad man som förälder vill. Visst, det går åt blöjor, välling, schampoo, olika krämer etc där det är svårt att hitta dugliga budgetalternativ men det mesta av "prylarna" har vi köpt billigt begagnat. Varför köpa en barnvagn för 10000 kr när man kunde hitta en begagnat för 1000, barnstol likaväl. Är grejorna bara fina och hela ser jag inget problem med begagnat. Och leksaker... ja har ni släktingar och bekanta så vänta till barnets dop eller 1-årsdag, då kommer det regna in leksaker. Man kan även här köpa mycket på second hand. Ett bamsepussel 12 bitar gav jag 20 kr för, kostade 150 kr nytt. Dock tror jag att det kommer bli svårare att hålla på kostnaderna när barnen blir äldre, för då duger nog inte pussel som sysselsättning. Och gillar man att resa som vi gör blir det genast astronomiskt mycket dyrare om man ska boka 4 flygstolar jämfört med 2 + bebisvaggor för nån hundring. Men som sagt, dras man in i köphetsen kan det ju bli hur dyrt som helst att skaffa barn. Men byta kläder, leksaker, second hand etc, så kommer man billigt undan. Och det är för oss ett medvetet val att inte lägga mycket pengar på prylar, möjligtvis några få utvalda saker som vi använder ofta och där det inte lönar sig att köpa billigt skit som vi vet går sönder. Hushållsporslin köpte vi även det på tradera, 20 kr för en uppsättning (12 av varje) tallrikar, skolar tefat IKEA 365. Många bäckar små, och vips har man sin första miljon... God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig när det gäller barnvagnen. Skulle aldrig falla mig in att köpa någon värre version för skyhögt pris. Barnkläder finns alltid mycket av begagnat och går bra när barnen är små. Som du säger kommer utgifterna bli större så småningom. Semestrar är ett exempel som det kan gå åt rejält med besparingar. Härligt att du hittar mycket begagnat. Tradera är riktigt bra och man kan hitta många fynd. Första miljonen är ju svåraste säger dom sen rullar det på :-) Ha en god jul ni med med familj :-) Mvh Slimis

      Radera