fredag 23 december 2016

Månadens inköp + Julbonus

Då trillade månadens inkomst in och redan igår förberedes att en del av lönen hamnade på Avanza kontot. Denna gång blev det endast ett mindre inköp. Men man ska inte trösta för det. 5000 kr har även lagts undan till krigskassan. För eller senare dyker det upp något riktigt bra köpläge och då är det bra att ha lite extra att ta av. Fick även besked om att vår löneökning äntligen är på gång. Som plus i kanten kommer 10 500 kr utbetalas efter skatt nu den 30 december. Det gör denna månad till den bästa på året med drygt 38000 kr efter skatt i lön. Jag avslutar arbetsåret med en årsinkomst på 443 000kr brutto. En bra inkomst med tanke på att timlönen legat på 125 kr.  Min nya lön kommer dock ligga på 136 kr timmen. Att jobba och tjäna mer än jag gjort i år känns inte så lockande. När man får börja betala statlig inkomstskatt går för mycket av lönen bort. En annan sak när man är högavlönad och inte jobbar så mycket men när jag ligger på runt 200 timmar nästan varje månad känns inte den där extrainkomsten värt att jobba för. Då är det bättre att fokusera på att sänka sina kostnader på olika sätt. Med detta kommer det bli ett till inköp i slutet av året eller början av nästa år.

Dagens inköp är följande:

10st Axfood 140.40 kr
10st Kinnevik B 217.60 kr
10st Icagruppen 274 kr
 Avanza Zero 170kr

 Efter köpet ser aktieportföljen ut enligt följande:

6000 Handelsbanken B
800 Hennes&Mauritz B
100 Telenor
 60 Axfood
 35 IcaGruppen
 30 Kinnevik B

Aktieportföljen ligger för närvarande på drygt 1 miljon i värde.
Fondportföljen ca 250 000 kr.

Jag kommer göra en bättre samanställning i slutet av året.

Vill även önska alla bloggare, läsare och annat trevligt folk en god jul och gott nytt år.

Mvh Slimis
 
  

10 kommentarer:

  1. God Jul!

    Gjorde också ett miniköp i ICA. Egentligen dyrare än jag vill köpa aktien för men rider på den positiva trenden efter dagens nyheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sällan man får aktierna man vill äga till ett riktigt bra pris :) Ica känns dock stabilt och jag gillar även deras försäkring och bankverksamhet. Troligtvis ett bolag jag vill äga riktigt länge. Mvh Slimis

      Radera
  2. God jul vännen! Hoppas 2017 kantas av positiva kassaflöden ;)
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul vännen och tack detsamma :D Mvh Slimis

      Radera
  3. Hur ställer du dig till att både äga Axfood och ICA? Har Axfood sedan tidigare men även jag är sugen på ICA, har dock svårt att motivera ett köp där när jag är i behov av ytterligare diversifiering i min portfölj.

    SvaraRadera
  4. Ser inga problem med det. Båda är ju fokuserade på försäljning av livsmedel. Men Ica har ju även apotek samt bank och försäkrings verksamhet. Jag har mycket indexinvestering och därför tycker jag dessa två bolag är perfekta att komplettera med. Jag ser dem även som pålitliga utdelare framöver och är delvis kund hos båda företagen. Tycker även många cykliska bolag samt fastighetsbolag är väldigt högt värderat och därför känns Axfood och Ica mer lockande just nu. Min tro är att de ska klara av att dela ut även i en lågkonjunktur. Jag tycker Ica har ett helt ok pris nu och på lång sikt ser jag företaget som en trygg utdelare. Jag kommer fortsätta köpa i bolaget. Fortsatt lycka till med dina investeringar :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. God fortsättning till dig och gott nytt år! :)

    SvaraRadera
  6. Hej får man fråga vad du jobbar med ? Och varför har du inte tagit chansen att plugga vidare istället för att ta ett låg betalt jobb ? 125 i timmen är nog inte så värst bra i dagens samhälle :(

    SvaraRadera
  7. Jag har fått höjt till 136 kr timmen nu :) Jag är utbildad till Undersköterska och jobbar inom vården. Det är inte det bäst betalda jobbet men jag trivs bra med det. Det viktigaste här i livet är att ställa upp och hjälpa andra människor. Nackdelen med högre utbildning är stora CSN lån och inte alltid att man får så mycket mera betalt för sin utbildning. Jag försöker istället hålla nere kostnaderna för att kunna investera varje månad. Med tiden är det tänkt att ränta på räntan ska hjälpa till att bygga upp förmögenheten. Vad jobbar du själv med? :) Mvh Slimis

    SvaraRadera