måndag 3 februari 2020

Tog en snabb vinst i XXL

XXL är precis som många andra bolag i retail branschen rejält pressat efter de senaste årens hårda konkurrens. Den varma vintern har pressat bolaget ytterligare och deras varulager har med det växt. Nu reas en hel del varor ut och förhoppningsvis får bolaget ner sitt lager tids nog.

 På toppen 2016 stod bolagets aktie i ca 106 kr. Sedan dess har aktien tappat runt 90 % av sitt värde och idag när jag köpte aktien stod den i 12.70 NOK. Om inte bolaget går i konkurs borde det finnas någon botten i aktien snart. Givetvis finns risk för nyemission i bolaget men det som lockade mig att investera idag var att ett större insiderköp som gjorts nyligen. Frontlines vd Robert Hvide Macleod köpte 600.000 aktier i bolaget för ett något högre pris än dagens pris. På det har även aktiens pris pressats rejält under en längre tid. Har man lite tålamod kanske XXL kan bli en bra investering på sikt. Det brukar ju vara vid kriser man har möjlighet att göra sina bästa affärer. Jag är dock dåligt insatt i XXL och därför tog jag efter 5 minuter en vinst genom att sälja samtliga 3000 aktier för 13.01 NOK st. Min transaktion ser ni här under:




Är det någon läsare som äger XXL eller är mer insatt i bolaget? Hur ser ni på bolagets framtid?


6 kommentarer:

  1. Snyggt och grattis till ännu en fin trade! Jag kan inte alls bolaget men intressant ändå med insiderköpet du nämnde samt även Altors position i bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Ja det var ju ett ganska rejält insiderköp. Men jag tror risken är ganska hög i XXL. Blir det nyemission lär kursen pressas ytterligare. Sen är ju frågan om de kan vända skutan på sikt. Såg att en av deras större konkurrenter gick i konkurs enligt ett pressmeddelande igår. Så på sikt kanske konkurrensen blir lite mindre och kan gynna bolaget. Jag ska iallafall fortsätta följa bolaget lite från sidlinjen framöver.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Svar
    1. Hej Aktiepappa.

      Helt rätt :-)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej Slimis!
    Snygg trade.

    Jag skulle dock aldrig köpa aktier i bolaget då det är den butikskedja jag ogillar mest. Haft så mycket strul och aldrig varit med om att bli så dåligt bemött någon annanstans.

    Men som sagt glad att du tjänat några kronor där. Tror att de kan vara ett av bolagen som ligger närmast att konka.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  4. Hej PB?

    Jo troligtvis finns det en hel del problem i bolaget. Jag kan även själv tycka att de säljer en hel del saker jag själv inte skulle kunna tänka mig köpa. Kanske är det svårare än man tror att minska på lagret. Blev iallafall några kronor på den kortsiktiga traden. Ska iallafall hålla lite koll på bolaget från sidlinjen nu framöver.

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera