onsdag 12 februari 2020

Jag blir Private Banking kund hos Avanza

Då har dagen kommit då jag växlar upp från att vara en vanlig Avanza kund till att istället vara en av deras Private Banking kunder. Under gårdagen passerade familjens totala sparande 3 miljoner kronor. Detta då även min sambo har ett litet sparande som ej redovisats här på bloggen. För er som undrar ligger i princip hela hennes sparande i Avanza Zero i dagsläget. Detta då vi håller våra fondavgifter på lägsta möjliga nivå.

Att bli PB kund är givetvis kul och motiverar mig att fortsätta skapa en så god avkastning som möjligt till rimlig risk. Egentligen kommer inte så mycket förändras framöver. Minicourtaget går ner från 0.25 % till 0.15 %. Men det blir även lite billigare om jag gör lite större affärer.

En annan fördel är att Avanza erbjuder sina PB kunder en bolåneränta på 0.99 %. I dagsläget äger vi ju vårt boende och är inte i behov av något bostadslån. Men någon gång i framtiden kanske det behövs och då är det ju bra med en lite lägre ränta än de andra aktörerna erbjuder. 

Jag var även noga att höra lite närmare om villkoren. Då Avanza tidigare nedgraderade mig från PRO kund vill jag inte att samma sak ska hända nu när jag blir PB kund. Men skulle familjens portfölj sjunka till ner mot 2.6-2.7 miljoner kommer jag bli vanlig kund hos Avanza igen. Avanza gör en avstämning runt var 3:e månad så man blir inte nedgraderad direkt. Men givetvis hoppas jag kunna ligga på kvar på PB nivå även framöver. Skulle börsen backa rejält får jag försöka öka mitt månadssparandet för att ligga kvar på samma nivå. I för sig skulle det inte vara någon kris att åter bli vanlig kund igen. Men det är ju alltid roligare när portföljens värde stiger och inte motsatt.

Från och med imorgon aktiveras iallafall mina PB villkor. Jag kommer framöver dela med mig mina erfarenheter om hur jag tycker deras PB-tjänst fungerar.

Är det någon läsare som är Private Banking kund hos Avanza? Hur tycker ni deras tjänst fungerar?

25 kommentarer:

  1. Låter trevligt! Hade varit PB-kund sedan länge om jag bara hade kunnat flytta min tjänstepension. Tyvärr går inte detta, så man får förlita sig på månadssparande, utdelningar och att börsen går upp. Räknar med att bli PB-kund någon gång under året. Lite trist att de dels stängt för superbolånet samt att räntan höjts till 0,99%.

    Har inte kollat så mycket på courtaget, är man med PB nere på Nordeas nivåer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Tyvärr kan inte jag heller flytta min tjänstepension till Avanza. Annars hade vart smidigt att samla allt på ett och samma ställe. Även om man är PB-kund är tyvärr courtaget fortsatt högre hos Avanza än Nordea. Avanza har ju även sina olika courtage nivåer som är negativt om man gör både stora och små affärer samma dag. Det vore önskvärt med en prismodell som liknar Nordeas. På så sätt slipper man hålla på att ändra courtagenivå för jämnan för att hamna rätt och slipper även betala ocker courtage av misstag (Något jag själv gjorde många gånger förr i tiden). Jag hoppas att även du når PB nivå nu under året :-) Fortsatt lycka till med dina sparmål.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis!
    Coolt, private Banking. Vill ja med vara.
    Bra, uppdatera gärna hur du tycker att det är och vad du får för bemötande och eventuella erbjudanden.

    Gammelbankern var ju tidigare i alla fall ganska bra på att erbjuda deras VIP kunder lite extra grejer - Biljetter till evenemang och liknande - kan ju vara kul att höra om Avanza smörar lite extra för sina kunder. Då har man nått att sträva efter hehe.

    Grattis igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej drommaren.

      Jag kan tänka mig att man får ett lite bättre bemötande. Annars ett lite lägre courtage samt lite bättre support vid olika frågor mm. Även lite lägre bolån om man kvalificeras för det. För egen del känns det mest kul att nå milstolpen att bli PB-kund :-)

      Men jag kommer givetvis uppdatera vad jag tycker om deras tjänst.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Grattis!

    Nådde själv nivå i februari 2019 och är nöjd. Det är inte någon större skillnad, men när man ringer går det i alla fall snabbare. Gällande mail i inloggat läge är det fortfarande +24h, vilket är mycket dåligt.

    Grattis ännu en gång!

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles.

      Grattis själv till denna nivå :-) Jag tycker själv att Avanzas kundtjänst för PRO kunder var bra på det sättet att de var både trevliga och kunniga. Får hoppas på lika bra kundtjänst från deras PB avdelning.

      Tack för din kommentar och hade bäst :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,
    Jag fick erbjudande om att bli det för ganska många år sedan, tyckte inte att det verkade speciellt fördelaktigt. Kanske dags att kolla igen?

    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Det är som sagt inte så stor skillnad från att vara vanlig kund hos Avanza. Men det är fortsatt bättre pris på handel av aktier samt lite bättre ränta om man skulle behöva ett lån. Så har man möjlighet att bli PB kund tycker jag man ska bli det. Det tar ju bara några minuter att ordna. Jag tror även man kommer fram snabbare till kundtjänst då de har en speciell telefonlinje till deras PB-kunder.

      Önskar dig en trevlig dag och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Riktigt nice Slimis! Som jag förstår så är du emot lån. Hade jag varit i din situation hade jag övervägt att ta deras bolån. Om jag förstått det rätt så är lånet flexibelt och man kan belåna upp och ner väldigt enkelt. Att ha någon miljon att klämma in vid nästa sättning kan bli bra om 10 år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tysta Investeraren.

      Ja det kan ju vara bra med en kreditlina :) Men jag har ju redan möjlighet att låna upp till 1 miljon på mina aktier och jag tycker det räcker långt för att fynda vid en eventuellt större nedgång. Bolånet kan jag istället fundera på att använda om vår familj ska flytta till något större boende i framtiden. Jag tycker överlag man ska vara försiktig med lån även om det är fördelaktigt att låna när räntan är låg. Det känns alltid tryggt att inte ha några skulder och det ger även en möjlighet att belåna sig om man tids nog skulle behöva det.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Jag är PB-kund hos Avanza och har mitt bolån där. Det är väl egentligen det lite lägre courtaget och den låga boräntan som lockar enligt mig. Det går fortfarande att trassla in sig i de olika courtagenivåerna om man inte är försiktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategi.

      Tycker Avanza borde ordna en och samma courtagenivå så man slipper hålla på och byta hela tiden. Enda orsaken att de har kvar olika courtagenivåer måste ju vara att de tjänar mer pengar på det. Annars borde de bytt till en mer simpel modell likt Nordeas för att ta som ett exempel. Jag hoppas själv att Avanza ändrar på detta i framtiden för att få nöjdare kunder. Jag tycker iallafall courtagekostnaden kommer ner på en mer rimlig nivå när man bli PB-kund. 0.25 % i courtage tycker jag är lite dyrt nu när konkurrensen om oss kunder blivit så hård. Idag erbjuder ju i princip alla aktörer ett lågt courtage.

      Tack för att du delar med dig om dina erfarenheter :-) Måste även säga att du har en imponerande portfölj :D Var in och läste på din blogg. Lägger till dig bland mina läsvärda bloggar så kan jag fortsätta följa dig framöver.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Stort Grattis! Det har verkligen rullat på för dig sista tiden!

    Du gör väl dessutom rätt ofta stora arbitrage-swap och byten mellan dina större innehav så det kan nog löna sig bra för dig.

    Bra att veta att de omprövar PB-medlemskap varje kvartal, då ska man kanske vara lite försiktig med att växla för tidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren.

      Ja det har vart en hel del större affärer över tid. Men jag har som sagt ingen avsikt att handla mycket. Är säker på att även du når denna nivå snart. Lyckas Minesto med sina framtidsplaner lär ju även din portfölj öka i värde framöver. Håller tummarna för dig iallafall och önskar dig fortsatt lycka till.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Grattis o väkommen till PB klubben Slimis! Ingen större skillnad, inga middags eller biobiljetter eller liknande. Som du vet, lite lägre courtage o mkt bra telefonbemötande. Bolåneräntan hyfsat låg även efter +0.20% höjningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Tack för det! Kul att höra att de har god kundservice. Just en bra kundservice tycker jag betyder mycket som kund. Boränta på 0.99 % verkar ju också helt ok om man jämför med många andra banker. Men det krävs ju en belåningsgrad på under 50 % så det är ju inte alla som har möjlighet att ta del av detta erbjudande. Många är ju mer belånade än så på sina bostäder.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  9. Stort grattis Slimis!! Ruskigt inspirerande att se med vilken fart som ditt sparande ökar nu!! Om man använder belåning av aktier kan PB-status också ge lite lägre räntekostnader (allt annat lika) :)
    Trevlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Tack för ditt tips :) Har inte hunnit kolla igenom vad som gäller vid belåning än. Det är kul att det gått bra på sistone. Bara hoppas att portföljen kan fortsätta prestera bra över tid. Den som lever får se.

      Önskar dig en trevlig dag!

      Mvh Slimis

      Radera
  10. Grattis!
    Kul grej ändå.
    Skönt med lite lägre courtage. Blir ju en del för dig med dina trades!

    Fortsätt kämpa på!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Tack, det känns kul att nå en ny milstolpe :-)

      Som du skriver är ju alla kostnader man kan få ner bra.

      Tack för din kommentar och fortsätt kämpa på även du! :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  11. Hej igen Slimis,
    Jag ska prova PB jag också, dom skulle ändra tills i morgon.
    Tack för påminnelsen!
    Du får skriva vad du tycker om det, så gör jag detsamma :-)

    Ha en trevlig fredag och jobbhelg.
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Initialt ser jag att man minskat till 3 courtageklasser, tagit bort 39 kr alternativet och minskat de rörliga courtagen något.
      Lite svårt att få grepp om påverkan men som jag ser det måste det ge en mycket liten skillnad, i alla fall för mig som gör så få affärer.
      Det hade ju varit trevligt om man t.ex hade minskat växlingsavgiften men det kan jag inte finna något om.

      Trevlig Helg
      /Rille

      Radera
    2. Hej Rille.

      Som du skriver skiljer inte courtaget så mycket. Från 0.25 till 0.15 Sen går mellanstora affärer ner lite i pris. Jag hade önskat en växlingsavgift på 0.13 % som man får när man handlar Som PRO kund. Små pengar att spara på kort sikt. Men aktiesparande ska ju vara på längre sikt och då blir det mer skillnad med en lägre kostnad över tid. Du får väl uppdatera tids nog vad du tycker om Avanzas PB. Som du skriver blir det jobb som vanligt här i helgen :-)

      Jag hoppas att även du med familj får en underbar helg.

      Hade bäst så hörs vi!

      Mvh Slimis

      Radera