torsdag 13 februari 2020

Ökat i H&M

Idag valde jag att åter öka på i H&M. Aktien fick rejält med fart efter en god rapport men sedan dess har aktien i min mening sjunkit omotiverat mycket. Detta beror troligtvis på att H&M just nu stängt ner en del butiker i Kina i samband med corona viruset. På så sätt kan försäljningen försämras lite i närtid. Men på längre sikt kommer H&M ta igen denna försäljning. Förutom detta har det vart lite prat om att H&M brutit mot integriteten bland anställda. Detta kan möjligtvis ge böter på sikt. Den som lever får se.

Strax innan H&Ms släppte sin rapport valde jag att minska i H&M och istället öka i Handelsbanken. Sedan dess har båda aktierna gått upp i pris men Handelsbanken har gått bäst sedan min senaste affär. Idag valde jag att utöka min kredit igen och återköpte 187 st H&M aktier för för 200.71 kr per st + courtage. Med det har jag åter en liten belåning som kommer återbetalas inom närtid.

Det kom även ett pressmeddelande att Stefan Persson har köpt 5 miljoner aktier här i dagarna och dessa är värda runt 1 miljard kr. Dessa köp har gjorts för mellan 203.5-204 kr per aktie i genomsnitt. Jag funderar om inte Stefan Persson tids nog funderar att köpa ut bolaget från börsen så som han handlar aktier över tid. Eller annars ser han väl bara en god framtid för H&M.

Jag har iallafall fullt förtroende för H&M och på sikt räknar jag med att bolaget fortsätter prestera bra. H&M aktien handlas just nu till en direktavkastning på runt 4.8 % för innevarande år. Min förhoppning är att H&M kan öka vinsten framöver och att vi kanske redan nästa år kan se en höjning av utdelningen igen.

Det ska bli spännande att fortsätta följa bolaget.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag även önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)

2 kommentarer:

  1. Jag delar din syn på H&M. Jag passade själv på att öka på när jag såg nyheten om Stefan Perssons köp. Ett tag funderade jag också på att minska ner inför rapporten, men jag trodde att siffrorna skulle bli bra och att de lättare skulle hålla sina marginaler med stark försäljning i ryggen. Jag gillar din blogg och följer den ofta, men detta är min första kommentar här.

    SvaraRadera
  2. Hej Marcus.

    Idag visade det sig vara ett bra tillfälle att fylla på igår. Även jag räknade med en bra rapport från H&M men samtidigt ville jag öka i Handelsbanken då jag tyckte banken var billig runt 95 kr. Tanken är att behålla nuvarande innehav i H&M. Men skulle aktien dippa under året kan jag tänka mig ett par hundra aktier till. Kul att Stefan Persson fortsätter tanka aktier. Skulle dock vara tråkigt om han tids nog köper ut bolaget från börsen. Men som tröst kan man då räkna med en premie på de aktier man äger. Det glädjer mig att du följer bloggen. Roligare ändå att du kommenterar :-)

    Jag håller nu tummarna att 2020 blir entt bra år för H&M.

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera