torsdag 3 oktober 2019

H&M q3 2019

Idag kom äntligen H&Ms rapport för det tredje kvartalet och det var munter läsning för oss långsiktiga ägare. I skrivande stund är aktien upp 6.6 % och jag tycker det börjar synas mer och mer att H&M nu gör mycket rätt och presterar otroligt bra i dagens hårda konkurrens om kunderna.

Sammanfattning av rapporten:

Resultatet kom in på 5.029 miljoner kronor i det tredje kvartalet. Detta var cirka 4 procent högre än snittestimatet.

Med det ökade resultatet efter finansiella poster med 25 procent till MSEK 5 011 (4 012). Resultat efter skatt ökade till MSEK 3 859 (3 099), motsvarande SEK 2:33 (1:87) per aktie.

Sommarkollektionerna var väl mottagna och H&M fortsätter ta marknadsandelar samtidigt som många konkurrenter har betydande problem med sin försäljning. H&M säljer nu mindre på rea och lyckas sälja fler plagg till fullpris. En observation jag även själv gjort gällande H&M den senaste tiden. För inte länge sedan var det rea med jämna mellanrum. Men den senaste tiden har jag inte sett ett spår av någon större rea.

Med det har även brutto och vinstmarginalen ökat och ligger nu på 50.8 %. Estimatet låg på 50.4 %.

Onlineförsäljningen imponerar mer än jag själv trodde och ökar nu med 25 % i lokala valutor. Senare under 2019 kommer det bli möjligt för kunder upp till ett 70-tal nya marknader handla online från H&Ms varumärken Cos, Monki, Weekday, Arket & Other Stories.

Septemberförsäljningen ökade 8 % i lokala valutor.

Varulagret hade en minskning med 1 procent justerat valuta och uppgick till 18.5 procent av omsättningen. Målet att nå ett varulager på 12-14 procent på sikt.

Varulagrets sammansättning och nivå fortsätter att förbättras", skrivs det i rapporten.

Förövrigt är dollarn starkare just nu än motsvarande tid förra året. Detta gör att bruttomarginalen väntas fortsätta påverkas negativt av inköp som görs nu i höst motsvarande förra året.

Framöver tror även H&M att deras butikshyror kan bli lägre i vissa butiker då många hyresomförhandlingar sker nästa år. Detta gör även att de är lite försiktigare att öppna nya butiker då det finns viss potential till att förhandla till bättre hyror.

H&M-gruppen räknar med att öppna cirka 120 nya butiker netto under 2019, en sänkning av tidigare bedömning som var 130 butiker netto.

"Som bolaget kommunicerade i samband med sexmånadersrapporten har anpassningen till kundernas ändrade köpmönster accelererats och därför har nettotillskottet av nya butiker reviderats ner", skriver H&M i rapporten.
Totalt planeras cirka 290 nya butiker att öppnas (tidigare 295) varav drygt 220 är H&M-butiker. Totalt planeras cirka 170 butiker att stängas inom koncernen (tidigare 165).
Butiksstängningarna är enligt H&M "en del av den intensifierade butiksoptimeringen som genomförs där även omförhandlingar, ombyggnad och anpassning av butiksytor ingår för att säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad".

Så här skriver H&M om framtiden:
Vårt pågående förändringsarbete för att möta kundernas ständigt ökade förväntningar ger resultat. Den nya säsongen har börjat lovande med ett positivt mottagande av våra tidiga höstkollektioner. Blickar vi framåt är det med fortsatt ödmjukhet inför de utmaningar som modebranschens snabba omställning för med sig. Vårt förändringsarbete fortsätter därför med full kraft i alla delar av bolaget. Vi är övertygade om att detta kommer att bidra till en positiv utveckling för H&M-gruppen under många år framöver.”
Förutom detta fortsätter H&M att stärka sitt kunderbjudande bland annat genom Pay later, Digitala kvitton, Next-day-delivery, Click & collect, Onlineretur i butik, H&M:s samarbete med Instagram mm.
Hållbarhet inom H&M:
H&M fortsätter att öka värdet för kunderna genom vårt hållbarhetsarbete, till exempel är deras mål att bli klimatpositiva i hela värdekedjan senast år 2040. 
De ökar successivt andelen hållbara material i sortimentet och år 2020 ska all vår bomull vara framtagen på ett mer hållbart sätt. 
H&M-gruppen har ett cirkulärt förhållningssätt och strävar också efter att använda enbart förnybar energi.
 Cirkulär resursanvändning H&M-gruppens varumärken erbjuder nya kollektioner, innovationer och samarbeten som gör det möjligt för kunderna att bidra till en mer cirkulär resursanvändning: Restore – COS kollektion med varsamt restaurerade plagg. Recommerce – & Other Stories säljer second-hand via Sellpy, som H&M-gruppen deläger. Remade – rekonstruerade plagg hos Weekday, som även erbjuder tryck on-demand på t-shirts och återanvändningsbara onlineförpackningar i samarbete med RePack. 
Rental – test av uthyrning av H&M-plagg planeras till hösten i en butik i Stockholm. 
Repair – lagningar och ändringar av plagg genom H&M Take Care. 
Klimatsmarta leveranser: H&M har i deras varuförsörjningskedja allt fler klimatsmarta transporter med fordon som drivs av el, biobränsle eller biogas. Inom kort kommer kunderna i Nederländerna att kunna välja gröna hemleveranser med biogasbilar och cykel.
 Dow Jones Sustainability World Index H&M-gruppen rankas som ett av världens bästa retailbolag inom hållbarhet i Dow Jones Sustainability World Index. H&M-gruppen placerar sig dessutom högst i branschen inom flera områden såsom mänskliga rättigheter, miljörapportering, förpackningar och hantering av leverantörskedjan. 
Fashion Pact H&M-gruppen är en av undertecknarna av Fashion Pact där bolaget, tillsammans med andra mode- och textilföretag, åtar sig att vidta konkreta åtgärder mot miljöutmaningar som branschen står inför gällande klimat, biologisk mångfald och hav. Detta åtagande går i linje med H&M-gruppens ambitiösa miljömål som exempelvis att bli klimatpositiva i hela vår värdekedja senast år 2040.

Sammanfattning H&Ms Q3 2019  
Det finns givetvis mer att skriva om H&Ms q3 rapport men för er som är extra intresserade av H&M kan ni läsa hela deras rapport här.
Jag är iallafall nöjd med H&Ms tredje rapport för året och jag tycker bolaget gör mycket rätt nu. Jag gillar överlag bolag med bra hållbarhetstänk och H&M är verkligen i framkant när det gäller detta område. Framöver räknar jag med att H&M fortsätter vara ett av världens bästa modebolag och fortsätter ta marknadsandelar på en annars hård konkurrensutsatt marknad. H&Ms popularitet fortsätter att imponera och nu i efterhand skulle man köpt på sig lite mer aktier när aktien för inte länge sedan var på rea.
 Men viktigast av allt är att bolaget fortsätter prestera framöver och jag ser goda förutsättningar för det.
 Som jag skrivit tidigare så kommer det vara få som minns att H&M hade en svacka mellan 2018-2019 om 10 år. Möjligtvis de som sålde bort sig billigt och trodde att bolaget skulle gå under. Som seriös långsiktig ägare passar man istället på att stärka sitt ägande i bra bolag när de har tillfälliga problem. I H&Ms fall har det vart en omställning till mer e-handel i kombination med hård konkurrens. Men som det ser ut just nu växer istället e-handeln som aldrig förr. H&M är verkligen fantastiskt bolag på många sätt och vis och jag har gillat bolaget sedan den första dagen jag började handla med aktier. Med största sannolikhet kommer jag äga bolaget i många år framöver. 
Med det kan jag iallafall glädjas med alla er andra H&M ägare en dag som denna. Jag behåller mina 3000 aktier och fortsätter hålla tummarna att H&M även i framtiden kan ge oss långsiktiga placerare en fantastisk avkastning. 

Hur ser ni på dagens rapport från H&M?

5 kommentarer:

  1. Jag tänkte på dig i morse när jag såg rapporterna om HM och att de ökade. Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.

      Tack för din omtanke :-) Det är bara hoppas den fina trenden håller i sig nu. Men jag tror som sagt det finns goda chanser att HM fortsätter överraska positivt nu framöver.

      Jag önskar dig en trevlig helg och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Fin rapport och tack för bra summering! Verkligen inspirerad och imponerad av ditt långsiktiga tänk i H&M! Det är strongt i den miljö som varit med mycket negativa tyckare. Grymt jobbat!!
    Ha en fantastisk fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy. Kul att även du äger H&M. Det är kul att äga H&M nu när rapporterna visar sig lite mer positiva överlag. När det gäller investeringar gäller det att inte ge upp när allt ser som mörkast ut samt ha tålamod. Äger man ett bra bolag kommer de ofta tillbaka även om det kan ta tid vid en tillfällig formsvacka. Vi får hoppas den goda trenden håller i sig. Tack själv för din summering av HM rapporten. Som vanligt är dina blogginlägg både bra och inspirerande :-)

      Jag önskar dig en fantastisk helg och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. H&M has been taking part in Black Friday Sale for many years, and we expect the retailer to offer lots of deals & discounts at this year’s big sale. H&M Black Friday 2019 Deals will slash out prices on selected products across all ranges. That means that you can find more than just discounted clothes at the H&M. Jewellery, shoes, bags, and home-wares will also be included in the sale.

    SvaraRadera