lördag 1 april 2023

Kvartal 1 2023

 Inspirerad av blogg kollegan petrusko väljer jag idag att uppdatera hur det första kvartalet 2023 har gått.

2023 har än så länge vart ett spännande år med mycket volalitet på marknaden. Just kraftiga rörelser är något jag gillar när jag är inne och handlar i en aktie. Är omsättningen låg eller aktien bara går åt ett håll är det svårt att tjäna pengar i det korta perspektivet.

Hur har då 2023 gått än så länge?

Ni som har följt min blogg detta år har nog märkt att jag handlat ganska mycket i H&M aktien. När jag tittade närmare idag ser jag att jag omsatt totalt 145 miljoner kronor i aktien och det är ett rekord på så kort tid som 3 månader. Som jämförelse handlade jag för totalt 270 miljoner för hela året 2022.

Jag har även vart in och handlat i Telenor aktien där det blev en helt okej vinst innan jag drog mig ur. Det blev även en liten vinst i en Kinnevik aktien. Tyvärr gjorde jag en felbedömning i Billerud aktien vid 2 tillfällen och det har dragit ner kvartalets resultat. Men man kan som sagt inte alltid gå plus när man kör kortsiktig handel och ibland lär man acceptera en förlust även om det svider. I slutändan är en god avkastning det viktigaste. Mitt mål har alltid vart att överträffa index och detta har jag försökt åstadkomma genom en del kortsiktig handel i kombination med Avanza Zero över tid. Reservplanen har alltid vart att gå över mer till indexfonder om jag underpresterar marknaden märkbart. Men jag har som sagt tyckt det vart kul med den aktiva delen och därför har jag fortsatt på det spåret. Slutliga målet är fortsatt att bli ekonomiskt oberoende och jag har kommit en bit på resan. Det har vart både felsteg och framgångar men sakta men säkert har portföljen växt sig större över tid. Även om man har ett låglönejobb finns det ändå möjlighet att bli rik på sikt. Det gäller bara att vara målmedveten, ha lite tur och ett bra tålamod så växer pengarna över tid.     

Avkastning 2023


Som ni ser har portföljen avkastat 22.58 % eller drygt 845 tusen kronor på 3 månader. Eller 9400 kr per dag om vi räknar så. Sedan jag blev sjukskriven har jag haft mer tid för min portfölj och det i kombination med lite tur har gett kvartalets goda avkastning. 

Här nedan ser ni vad som gått bra respektive dåligt:



Som ni ser är det inte bara guld och gröna skogar. Är man inte ganska säker i sin sak när man kör kortsiktig handel är det bättre att avstå. Min investering i Billerud vid två tillfällen kostade mig drygt 50 tusen kronor. Det svider alltid hårt med en förlust och det gäller att försöka lära sig av sina misstag för att minimera förlusterna på sikt.

2023 framöver 

Efter det första kvartalet 2023 ligger jag nu ungefär 70 % likvid. Jag investerar just nu 25000 kr per dag i Avanza Zero så det tar tid att få in pengar här. Samtidigt bevakar jag marknaden om något intressant aktiecase skulle dyka upp framöver. Anledningen till att jag valt Avanza Zero är att jag inte vill betala höga fondavgifter över tid och samtidigt följer denna fond Stockholmsbörsen på sikt. Ett tips till de flesta är att köpa in en liten post av Avanza Zero till sin portfölj. Jämför sedan hur fonden går med dina egna placeringar. De flesta spararna underpresterar denna fond och för det flesta tar det tid att förstå detta. Man vill ju alltid vara bättre än marknaden. Men för de flesta ger denna fond en bättre avkastning än att placera i enskilda aktier. Man spar även förvaltningsavgifter och courtagekostnader genom fonden eftersom den är gratis. Det är en av anledningarna att jag själv väljer att placera mina pengar här. Att hålla nere kostnader höjer avkastningen över tid. På sikt är det även svårt att slå en gratis indexfond. Mina likvider genererar just nu 1.5 % ränta på mitt ISK. Men på sikt vill jag ha in mer pengar i Avanza Zero. Tyvärr har Avanza satt en spärr på att investera 25000 kr per dag. Nordnet erbjuder sina kunder att investera 100 000 kr per dag i deras gratisfond. Detta är en service Avanza också borde erbjuda sina kunder. Varför vara sämre än sin konkurrent? Men givetvis vill en bank hellre att kunderna ska välja någon av deras dyrare fonder med en hög förvaltningsavgift. Avanza Zero är bara en produkt Avanza lockar nya kunder till sig och inget man tjänar pengar på i övrigt. För egen del tycker jag fonder med höga avgifter kostar mer än de smakar. Om ni inte förstår hur mycket ni betalar för en dyr fond kan jag rekommendera er att läsa mitt inlägg om avgifternas betydelse vid pensionssparande. Detta inlägg finns hittar ni på höger sida av bloggen och kan spara er många tusenlappar på sikt.

Resten av året räknar jag med en lägre avkastning än första kvartalet. För stunden har jag dragit ner på risken och räknar inte med några 20+ % kommande kvartal. Ligger jag lite bättre till än index på sikt är jag mer än nöjd då detta ger en bra ränta på ränta över tid. Det blir en en spännande fortsättning på 2023 och jag kommer fortsätta jobba hårt för en god avkastning till rimlig risk.  

Hur har ert sparande utvecklats under 2023? Vad har ni för mål på längre sikt?

9 kommentarer:

  1. Hejsan slimis hur mycket pengar har du totalt just nu ? Och hur länge har sparat. Hur mycket är totalt eget sparande från början tills nu ? Tack för att du delar med dig om portföljen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Mitt sparande började från 0 kr i slutet av 2007. Jag jobbade då som tidningsbud och hade väldigt dålig lön även om jag jobbade 6 nätter i veckan. Fick ut ca 10000 kr efter skatt i månaden men satt igång att spara 1000 kr/ månad i en blandfond från AMF dvs ca 50 % räntor resten aktier/fastigheter. Jobbade med detta 4 år sedan utbildade jag mig till Undersköterska. Efter det har jag jobbat hårt 10 år i vården samtidigt som jag fortsatt investera varje månad. Det har gått bra och ränta på ränta har hjälpt till att bygga upp portföljen över tid. Senaste halvåret har jag tagit ut 460 000 kr från portföljen som jag hjälpt vår bostadsrättsförening med så dessa pengar finns kvar till stor del. Förutom det tog jag nyligen ut 95000 till andra saker. Men portföljen är i skrivande stund värd 4,37 MKR. Lägger man till pengarna jag lånat ut till föreningen ligger det samlade sparandet på ca 4.8 MKR. Portföljen kunde vart lite större. Men jag prioriterade att vi skulle betala kontant när vi köpte vårt boende 2014 och då såldes bland annat 1490 aktier i H&M och det gör att vi kan bo väldigt billigt idag. Utan lån och skulder slipper man både lån och amorteringar. Man behöver inte heller oroa sig över räntehöjningar. Överlag tycker jag sparandet utvecklats bra över tid.

      Hur går det själv med ditt sparande?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Glömde skriva hur mycket jag satt in över tid. Sedan jag började jobba som Undersköterska har jag alltid haft som mål att försöka spara iallafall 10 000 kr per månad. På senare år har det blivit lite mer men jag är som sagt inte säker på hur mycket pengar jag satt in totalt. I slutet av varje år brukar jag uppdatera vilken avkastning jag haft och gör även en sammanställning om min avkastning från tidigare år. Är du mer intresserad av detta kan du läsa mitt senaste inlägg från 2022.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Grattis till ett fantastiskt resultat under första kvartalet!

    Sjukskriven? Jag hoppas det blir bättre inom kort.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon. Jag har skadat min handled. Halkade på jobbet och slog mig rejält. Handleden är fortfarande svullen och har fortfarande ont även om det gått snart 4 veckor. Ska till en kiropraktor nu i veckan. Håller tummarna att det blir bättre på sikt :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Imponerande som vanligt!
    Vid vilken summa räknar du med att vara ekonomiskt oberoende?
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arbetsplanen.

      Det är svårt att säga när man ska känna sig nöjd. Hade jag inte haft barn att försörja hade det gått lite fortare att nå ekonomisk frihet. Men min förhoppning är att jag fortfarande driver denna blogg tills den dagen jag når målet. Kommer givetvis uppdatering om det då :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis. GRATTIS till bra avkastning Avanza zero är en helt okey fond, ser den står för nästan 20% av din totala avkastning i Q1 inte dåligt. Missat att du ramlat och skadat dig, Du har väl skrivit skaderapport för arbetsskada hoppas jag många missar det. Om du varit medlem i facket skulle försäkringarna du får i medlemsavgiften även ge dig ett bidrag i förlorad arbetsinkomst samt sveda och värk. Krya på seg :)
    Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats.

      Har anmält denna skada på jobbet så allt som ska göras är gjort. Är långtidssjukskriven nu men hoppas bli bra fram emot sommaren.

      Ha det bra du med och tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera