måndag 24 april 2023

Öppnat bundet sparkonto hos Länsförsäkringar

Idag valde jag att ta ut 750 000 kr från min Avanza depå och istället har jag placerat dessa pengar på ett bundet sparkonto 1 år hos Länsförsäkringar. Länsförsäkringar är den bank jag använder vid sidan av Avanza och just idag erbjuds en ränta på 3.75 % om man binder pengarna i 1 år hos dem. Då jag för stunden jobbar på att få in mer pengar i Avanza Zero ligger mina likvider till en väldigt dålig ränta hos Avanza. Närmare sagt 1.5 % betalar de för likvider på ISK. Då det kommer ta någon månad att få in mina pengar här väljer jag att placera en liten del till högre ränta hos Länsförsäkringar. Jag har fortsatt en kredit tillgänglig hos Avanza på upp till 450 000 kr och kan därmed låna upp några hundra tusen för 0.99 % i ränta om jag vill. Det ger mig fortsatt möjligheten att investera i något enskilt innehav om jag hittar någon intressant investering framöver. 

Efter dagens uttag ligger jag fortsatt drygt 55 % likvid men fortsätter att investera 25000 kr varje dag i Avanza Zero. Som jag skrivit tidigare tycker jag att det är svårt att slå en gratis indexfond över tid och därför väljer jag att placera mer pengar här istället för mer enskilda innehav. Portföljens avkastning ligger i skrivande stund på 23.53 % för i år och jag är nöjd med årets avkastning än så länge.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj kan ni se på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar