tisdag 18 april 2023

Köpt och sålt aktier för 6 MKR idag

Då var det åter Tisdag och nya möjligheter. Idag valde jag åter att gå in i Billerud aktien. Vid två tidigare tillfällen har jag detta år gått in aktien men tyvärr  har jag då tagit förluster. Däremot gjorde jag någon vinst i aktien 2018 eller 2019 när jag på den tiden handlade lite i Billerud som på den tiden hette Billerud Korsnäs. 

Nu har aktien tappat ytterligare sedan jag sålde sist och idag gjorde jag ett nytt försök att handla i aktien. 

Dagens transaktion ser ni här under:




Som ni ser blev det endast en mindre vinst idag eller runt 2000 kr när courtage är betalt. Men många bäckar små bidrar även det till en bättre avkastning på sikt. För stunden är tanken att inte köra så mycket kortsiktig handel men ibland har jag svårt att stå emot frestelsen när något bra läge dyker upp. Istället är tanken att fortsätta investera 25000 kr per dag i Avanza Zero. Just nu ligger jag ca 65 % likvid och skulle det dyka upp några fler bra lägen framöver finns det möjlighet att agera om jag vill. När det gäller årets avkastning så uppgår den än så länge till 23.5 %. Hur året tids nog slutar lär visa sig.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

6 kommentarer:

  1. Fascinerad av ditt "daytradande" då det är så stora summor du handlar med. Hur bestämmer du när du ska sälja? Har du i förväg bestämt en summa eller en procent du ska tjäna på varje affär eller har du stödnivåer du tittar på? Eller någon annan strategi? Kaffesump? 😂 Nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB hos Avanza.

      En gång i tiden började jag min trading med mindre summor. Men med tiden har portföljen växt och då blir det handel med lite större summor. Du kan läsa mitt gamla inlägg Swing trading om du är mer intresserad hur jag tänker med min kortsiktiga handel. Det inlägget finns på höger sida av bloggen. Men överlag har min strategi växt fram efter drygt 10 års handel på börsen och man får nya lärdomar och erfarenheter med tiden. En sak gemensamt är att jag endast går in när jag tycker risk/reward ser bra ut. Jag går inte in i vilket bolag som helst utan endast bolag jag kan tänka mig äga långsiktigt. Jag vill helt enkelt känna mig trygg med mitt beslut om jag ska våga satsa en stor summa i det korta perspektivet. Jag kör vanligtvis inte heller stop loss och räknar med att jag kan få ligga minus i en investering ett längre tag. Men helst tar jag en snabb vinst om möjlighet ges och det behöver inte alltid vara så stora summor. En liten vinst ofta blir en större vinst på sikt. Men framförallt tycker jag det är kul att följa börsen så min kortsiktiga handel är lite av en hobby vid sidan av mitt långsiktiga sparande. Kör du själv någon kortsiktig handel?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. En sån fet order påverkar väl kursen uppåt?
      E väl en stor del av hela dagens omsättning?
      Om du lägger en sån stor order på köpsidan så ligger den ju där som en stor kloss och bromsar ytterligare nedgång ändå tills ordern är fylld.


      Radera
    3. Hej Mj.

      Beroende vilken aktie man handlar i kan ett köp eller sälj på 3 miljoner kronor påverka kursen. Idag omsattes 76.2 miljoner kronor i Billerud så visst uppgick min handel i aktien till en liten del av den totala omsättningen för dagen. Samtidigt har Swedbank Robur sålt runt en halv miljon aktier den senaste tiden. Så stora fondförvaltare påverkar kursen betydlig mer än mig. Har märkt att det vart ett stor säljsug i Billerud den senaste tiden och då är det lite svårare att lyckas med kortsiktig handel. Jag misstänkte tidigare att någon större aktör sålde av. Risken då är att aktien bara fortsätter ner och inte får någon studs upp. Dessa fondförvaltare ska bara ur sin position och priset spelar mindre roll.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Tack för ditt svar, Slimis!
    Jag har en långsiktig utdelningsportfölj och där sköter jag 99% av mina affärer, men jag har varit och gjort småaffärer i kortsiktig handel av främst olja. Olja av det skälet att det är en så volatil tillgång plus att jag lärt mig dess rörelser rätt hyfsat utan att ha någon egentlig plan :-).
    Jag har annars haft en plan som nog påminner om din - fast med något mindre summor- att swinghandla aktier jag kan tänka mig att äga långsiktigt. Skulle jag bli "fast" i en sådan aktie gör det då inte så mycket eftersom jag ju då som sagt kan tänka mig att ändå äga den långsiktigt. Inga bull-/bear-produkter för din del? Det har varit en tanke från min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen.

      Ja det är inte så lätt att få en överavkastning även om man lyckas bra med kortsiktig handel. Det gäller att ha både lite tur och tajming. Men går det bra kan det vara riktigt kul. Det är däremot inte kul när man bränner sig och förlorar pengar. Men på sikt är det viktigaste att man får portföljen att växa hur man än väljer sin strategi. För egen del har jag endast handlat i Equinor när det kommer till oljerelaterat. Lyckades köpa aktien för runt 100 NOK 2020 när oljan blev billig. Tog dock en snabb 20 % vinst då det inte är något jag vill äga långsiktigt. Var bara tvungen att köpa när aktien värderades lika lågt som vid finanskrisen. Så här i efterhand skulle man dock behållit innehavet då aktien står i 300 NOK i skrivande stund. Jag kör inga bull and bear produkter då jag tycker det är svårt att se hur marknaden ska gå under en viss period. Överlag försöker jag vara långsiktig men på senare år har det blivit lite mer kortsiktig handel som sagt och målet är att portföljen ska fortsätta växa så bra som möjligt till rimlig risk.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera