måndag 25 juli 2022

Telenor åter i portföljen

Då var det åter Måndag och nya möjligheter. Idag valde jag att åter ta in Telenor i portföljen. Jag handlade mycket i aktien under 2019 och 2020 och har även gjort någon mindre affär sedan dess. Men som sagt legat utanför aktien ett längre tag. 

2020 Sålde jag senast 2200 aktier i Telenor efter en del kortsiktig handel. Här under är en länk till mitt gamla inlägg från då. 

Min swingtrading i Telenor är över

2200 aktier såldes då av för mellan 158.30 - 158.35 kr per aktie. Eller 1200 aktier 

kunde då säljas för 202 678 kr. Idag kunde jag istället köpa tillbaka 1300 aktier i Telenor för

strax under 157 000 kr inklusive courtage. 




 Telenor har sedan 2020 delat ut 22.7 NOK per aktie. 

Men även om Telenor delat ut bra med pengar sedan 2020 kunde jag som sagt idag återköpa Telenor aktier billigare än jag sålde för 2020 och då medräknat de utdelningar bolaget gett sedan dess. För att kunna handla Telenor aktien till dagens låga pris lär vi gå tillbaka ända till Januari 2013.

Jag har som sagt ägt Telenor aktien till och från sedan många år men har aldrig kunnat handla aktien till dagens låga pris.  

Telenor aktien har pressat ner sedan de fick en oväntad nedskrivning i Pakistan på 2.5 miljarder norska kronor. De fick även en valutaförlust i senaste kvartalet på 2.3 miljarder norska kronor. Förutom detta kom omsättningen och ebita-resultat in något över analyikernas förväntningar. Det hela slutade iallafall med att Telenors resultat efter skatt hamnade på minus drygt 1.1 miljard norska kronor och aktien är ner runt 16 NOK sedan dess. 

Framöver hoppas jag givetvis att vi inte ser fler otrevliga överaskningar. Historiskt har Telenor aktien haft en stabil svagt ökande utdelning över tid. Just för stunden handlas aktien till ungefär 8 % i direktavkastning för gällande år. 

Som det ser ut just nu finns pengar till kommande utdelning. Men framöver behöver Telenor öka sin vinst. Annars finns risk för utdelningssänking tids nog eftersom de för stunden delar ut mer än 100 % av vinsten.

Jag tycker ändå aktien är värd en chans på dagens nivåer nu när kursen har backat en hel del. Under Coronapandemin höll aktien emot bra när det mesta rasade och min förhoppning är att Telenor även framöver kan vara en stabil utdelare.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)   

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar