onsdag 27 juli 2022

Lundbergföretagen har fått lämna portföljen

Idag valde jag att sälja av mina sista 1000 aktier i Lundbergföretagen B. Investmentbolaget har gått lite bättre än index den senaste månaden och samtidigt har substansrabatten minskat från ungefär 5 % när jag gjorde en stor del av min investering till strax under 3 % i skrivande stund. Så här i efterhand var det ett bra beslut att sälja hela mitt innehav i H&M just då och investera pengarna här istället. Jag anser fortsatt att Lundbergföretagen är ett fint bolag att äga på sikt men investmentbolaget är inte lika billigt som för några veckor sedan. Framöver kommer jag fortsatt att ha investestmenbolaget på bevakning och är läget rätt så kanske investmentbolaget återkommer i portföljen tids nog. Tills dess nöjer jag mig att äga det via Spiltan Aktiefond Investmentbolag. 

Pengarna från försäljningen har gått till att återköpa de H&M aktier jag sålde av i början av månaden och åter har jag en väldigt stor exponering mot H&M. Jag har även investerat 10 000 kr i Avanza Zero idag och detta är månadens sparande. Förutom detta har belåningen minskat med 0.7 % idag.

H&M aktien har tappat ganska rejält de senaste 2 dagarna. Jag såg att bland annat Walmart och Adidas vinstvarnat och den senaste tiden är de flesta bolag i sektorn ner ganska rejält. Det är väll en allmän oro att det ska bli sämre konsumtion nu när räntan går upp och för stunden säljer många investerare av konsumenrelaterade aktier. Rätt eller fel lär visa sig tids nog. Jag har iallafall fortsatt stark tilltro till H&M och för stunden gillar jag deras återköpsprogram i kombination med utdelning nu till hösten. Troligvis fortsätter även Stefan Persson tids nog att köpa aktier i H&M och det är inte omöjligt att han köper ut bolaget från börsen tids nog. Även jag fortsätter köpa H&M nu när aktien är opopulär. Men det har som sagt inte vart så kul att vara investerad tungt mot H&M de senaste åren och jag försår att de finns dem som tappar tålamodet när det gäller denna aktie. Men själv hoppas jag tids nog på bättre tider när det gäller H&M. 


Dagens transaktioner ser ni här under:

 


Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)

2 kommentarer:

  1. Köp och behåll på HM är nog inte att rekommendera men att swinga som du gör kan kanske funka ett tag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Givetvis tror jag att H&M kan bli en bra investering på längre sikt. Hade jag inte haft någon framtidstro gällande bolaget hade jag istället avstått att investera här. Men som du skriver har jag köpt och sålt i aktien över tid och även om jag ligger minus i min investering här hade jag legat mer minus om jag inte hade lyckats med lite kortsiktig handel i aktien. Framöver hoppas jag på bättre tider för bolaget.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera