lördag 23 juli 2022

Nuvarande portfölj, avkastning och belåning mm

 Då var det åter Lördag och för stunden är det lugnt här hemma då båda barnen och sambon är på annat håll. När det gäller börsen har det snart gått 8 månader av 2022 och därför tänkte jag göra en liten uppdatering gällande min portfölj, innehav belåning samt allmänna tankar.

Ni som följt min blogg kanske kommer ihåg att jag sålde 80 % av portföljen den 28 December 2021. 

2021 var ett bra år och portföljen växte med 33.35 %. Så här i efterhand var tajmingen bra att sälja av då börsen så småningom toppade den 4:e Januari 2022. Tanken var först att pengarna skulle gå till ett husköp. Men då det inte fanns något intressant objekt här i början av året så åkte pengarna in på börsen igen. Så här i efterhand skulle jag haft en spåkula och köpt tillbaka när börsen rasat lite mer. Men då jag inte hade det fick det bli som det blev. Min försäljning gjorde iallafall att jag missade en del av årets nergång. 

Jag hade dock inte räknat med kriget i Ukraina så detta år blev inte riktigt som jag tänkt mig. Men sagt och gjort har jag nu kämpat på under hela året för att hålla en högre sparkvot. Det har blivit en del extrajobb och förutom det har det har vi försökt hålla lite hårdare i slantarna detta år. Tyvärr har inflationen gjort att allt blivit märkbart dyrare. Största besparingen i år är troligivs att jag kör mindre bil än tidigare år. Största utgiften i år är vår semester här i Sverige. Det som märkts av mest för egen del är dieselpriset som ökat med nästan 10 kronor på ett år. Det är dyrt att tanka idag. Men som tur är har jag en cykel som används så ofta det går. Förövrigt försöker vi även hålla ner matbudgeten till viss del. Det gör vi handlar mer på Lidl än vi gjort förut. Men annars lever vi i stort sett som vi alltid har gjort.

Nu över till portföljen. Nuvarande portfölj ser ni här under:


Portföljutveckling, belåning mm här under:


Som ni ser ligger portföljen just nu med en belåning på 4 %. Under året har det blivit en hel del kortsiktig handel och det har ökat avkastningen något. Det gör att portföljen ligger lite bättre till än index just nu. Samtliga större affärer har redovisats här på bloggen och portföljen har under årets viktats över mer mot Avanza Zero i kombination med Lundbergföretagen B. Så bra riskspridning som jag har just nu har jag aldrig haft tidigare och för stunden är jag riktigt nöjd med de beslut jag tagit. Givetvis finns det alltid saker man kunde gjort annorlunda och bättre. Men för egen del har jag jobbat hårt för att över tid få en så god avkastning som möjligt till rimlig risk.

Kryddan i portföljen just nu är Netflix. Kul att aktien rört sig lite uppåt efter en rapport som var lite bättre än marknaden hade räknat med. Jag tycker för den delen att Netflix erbjuder en fantastisk tjänst som överträffar konkurenterna. Från att ha tröttnat på TV sitter både jag och min sambo och ser på serier varje kväll. Netflix är en streamingtjänst vi tänkt behålla och detsamma har jag tänkt göra med mina 10 Netflix aktier.

Framöver blir det att fortsätta jobba för en så god avkastning som möjligt över tid. Portföljen toppade i slutet av förra året på 4 320 000 kr. Portföljen är nu värd drygt 4 miljoner men då har jag satt in en del nya pengar under året. Det har med det sagt vart en rejäl ekonomisk smäll när det gäller portföljen. Men min förhoppning är att portföljen  tids nog åter kommer återhämta sig och på sikt växa till över 5 miljoner kronor. 

På längre sikt är målet fortsatt att bli ekonomiskt oberoende. En tuff uppgift som kräver hårt jobb i många år om man nu inte är född med en guldsked i mun. Det är långt ifrån alla som lyckas med detta. Men har man aldrig försökt kommer man heller aldrig att lyckas. Med det sagt fortsätter jag jobba hårt för att nå mitt framtida mål och hoppas på en positiv framtid.    

  

Vad har ni läsare för framtida mål ni vill uppnå?

2 kommentarer:

  1. Hur tänker du när du är ekonomiskt fri ? Tänker du sälja andelar i Avansa Zero eller gå över till utdelande aktier och sluta jobba. Eller ha kvar portföljen som hobby livet ut med vetskapen att du är ekonomiskt fri.
    Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats.

      Jag har faktiskt inte planerat riktigt hur jag ska göra den dagen jag når ekonomisk frihet. Men att sälja av andelar i Avanza Zero samt ta en del utdelningspengar ser jag som ett alternativ. En tanke som slagit mig är att säga upp mig från min nuvarande heltidsanställning och istället endast jobba som timvikarie tids nog. Eventuellt åka över till Norge och jobba någon vecka om året när barnen tids nog blir äldre. Det beror ju också på hur bra jag trivs att fortsätta jobba i vården i framtiden om jag känner motivation när man inte behöver göra det för pengarnas skull. Men målet är iallafall att kunna jobba för att jag vill och inte för att jag måste. Risken för sjukskrivning ökar även när jag blir äldre och att ha en liten buffert underlättar om jag tids nog skulle bli sjuk av någon anledning. Ja den som lever får se hur det blir i framtiden:-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera