tisdag 14 januari 2020

Så lyckas jag få gratis el

Ni som följt min blogg ett tag vet att det är de små utgifterna som gjort att jag kunnat bygga upp mitt långsiktiga sparande över tid. I min mening är det inte de höga inkomsterna man blir rik av, utan de små utgifterna. När man inte har så hög inkomst lär man istället jobba på att få ner kostnaderna i vardagen. Den bästa besparingen man kan göra är den som inte påverkar ens livskvaliteten negativt.

På höger sida av bloggen kan ni bland annat läsa om hur jag ringer och surfar gratis genom Vimla. Men på senare tid har jag även lyckats få mitt elbolag att betala mig istället för att jag ska betala dem.

Hur går då detta till? 

Jag är sen länge kund hos Fortum och väldigt nöjd med mitt val. För ett tag sen började Fortum erbjuda alla sina kunder att tipsa närstående och på så sätt få gratis el från dem. Det påminner lite om Vimla där man tipsar sina anhöriga och får därmed en lägre kostnad.

Genom Fortum har jag värvat vänner och de använder ett system som gör att man får mer gratis el desto fler man tipsar. Här nedan ser ni resultatet av mina tips:





Som ni ser får man 500 kr gratis el för person 1 och 2 man tipsar.
För person 3-4 får man istället 600 kr gratis el per person.
Från person 5 man tipsar får man istället 700 kr i gratis el.

Som ni ser här ovan har dock Fortum gjort fel och jag har fått 100 kr för lite i gratis el från dem. Men det är som sagt inte hela världen utan jag är istället tacksam för att ha gratis el ett par år framåt.

Det som är bra med detta erbjudande är att Fortum inte har någon bindningstid på detta erbjudande och även prisgaranti. Med det får du 500 kr i gratis el och kan sedan byta fritt till det som är bäst för stunden. Alternativt vara kvar hos Fortum som fungerar bra.

 Förutom detta skänker även Fortum 200 kr till The Ocean Group för varje ny kund. Eftersom jag hittills värvat 6 vänner till Fortum har jag bidragit med 1200 kr till The Ocean Group. Längst nere på bloggen kan ni se vad bloggen skänkt till välgörenhet över tid. På sikt kommer det bli mer pengar till organisationer som behöver pengarna som bäst.

Vill ni testa på Fortum och på så sätt stödja bloggen får ni gärna göra det genom min tipslänk.




7 kommentarer:

  1. Du är inte dålig du! Hur hittar du vänner som är villiga att prova på detta? Vi har ju en del vänner men det känns minst sagt nytigt att fråga om de vill byta elleverantör för att jag ska tjäna några hundralappar på det. Och att hitta 8 st som är villiga att byta, ja det är i princip omöjligt. Du har uppenbarligen en enastående övertalningsförmåga, hatten av!

    Jag hade några vänner som ojade sig för att de hade dålig utveckling på de fonder som banken valt åt dem. Jag erbjöd mig kostnadsfritt att titta på detta och ge några goda råd, jag var inte intresserad av beloppen utan bara fonderna och procentuell fördelning. Detta var för jobbigt för dem... hur man då ska få någon att byta leverantör är minst sagt en utmaning. Föräldrar och äldre släktingar har haft samma lokala elbolag i 50 år, och att få dem att byta är i princip omöjligt. Några jag känner som möjligtvis hade kunnat tänka sig att byta har redan bytt till Tibber där de har elbilsladdning, smart styrning av värmepump etc, och är tämligen ointresserade av att gå till Fortum.

    Ett annat problem med olika affiliatelänkar/tipslänkar till t.ex. revolut och andra är att mitt riktiga namn ofta dyker upp i tips-sidan, vilket är lite dumt om man vill driva en anonym blogg. Därför har jag helt struntat i detta.

    SvaraRadera
  2. Hej Snålgrisen.

    Precis som du skriver är det inte det lättaste att värva kunder till olika saker. Man får helt enkelt kämpa hårt och det är knappast alla som nappar på ett bra erbjudande. Jag har tidigare i mitt liv jobbat som försäljare så jag vet hur svårt det kan vara att övertyga folk. Folk tycker inte om förändringar och att bara få 2 räkningar istället för 1 kan göra att vissa avstår. Folk är rädda för en förändring och vågar inte testa något nytt. Detta gäller ju inte bara elavtal utan i princip allt i livet. De äldre folk är desto mer inrutade är de i sina vanor. Jag har som sagt värvat några vänner till Fortum då jag tycker det är en sjysst deal samt bara 2 minuter att ordna. Fortum ordnar hela bytet och säger upp kundens tidigare elavtal. Har kunden fortsatt bindningstid väntar Fortum med att aktivera deras erbjudande så att man slipper betala dubbelt.

    Med det är det som sagt lite jobb att värva vänner till Fortum. Men bra betalt för varje vän man får att byta. Hade jag fått 500 kr för 2 minuters jobb lite oftare hade jag snart vart rik :-)

    Vad kör du själv med för elbolag om man får fråga? :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Grymt Slimis!

    Detta ska jag helt klart kika på.
    Använder din tipslänk om det blir aktuellt att byta till Fortum!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  4. Hej PB?

    Mitt tips gällande elbolag är att alltid uppdatera ditt avtal 1 gång om året. Frågar du elbolaget du har om de har något erbjudande om du binder avtalet 1 år brukar du får el till inköpspris alternativt gratis månadsavgift kommande 12 månader. Sedan blir det ordinarie pris igen. Efter 1 år binder du om mitt nuvarande avtal 1 år eller byter till ett annat elbolag som erbjuder någon rabatt som är värd minst 500 kr. På så sett tar du alltid del av ett lägre pris på el. Några minuters jobb varje år har alltid gett mig runt 500 kr lägre avgift kommande år. En bra timpenning.

    Du är som sagt alltid välkommen att joina mig till Fortum :-)

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör vi och har bytt några gånger för att det blivit billigare att göra så.

      Ja det är enkelt och ett effektivt sätt att spara flera hundralappar årligen.

      Ska som sagt kika på det när bindningstiden går ut på mitt senaste avtal.

      Mvh PB?

      Radera
  5. Hej igen PB?

    Bra gjort av dig att jämföra samt byta till det billigaste alternativet. De kommer ge bra resultat på lite längre sikt :-)

    Fortsatt lycka till med dina mål.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera