tisdag 14 januari 2020

Blivit kickad som PRO kund hos Avanza

Idag fick jag mail från Avanza att jag inte längre uppfyller de krav som Avanza har för att man ska vara PRO kund hos dem. I mitt fall har det tydligen tillåtits en avvikelse även tidigare.

Enligt min profil har jag de senaste 30 dagarna betalat 2311 kr i courtage. Förra året bidrog jag med över 23000 kr i courtage till Avanza. Men tydligen har jag inte vart tillräckligt aktiv med min aktiehandel då det krävs 2000 kr i månad i courtage för att få vara PRO kund. Jag kan ju själv tycka att Avanza borde förstå att det kan komma en period då man handlar lite mindre. Det finns som sagt inte lägen varje dag på börsen och för egen del gör jag inte någon affär bara för att.

Med det kommer det troligtvis bli mindre kortsiktig handel framöver. Det var helt enkelt en fördel att kunna dela upp mina köp i upp till 3 ordar för att få ett bra pris. Det låga courtaget samt en växlingsavgift på 0.13 % istället för 0.25 % gjorde även att jag kunde köra lite kortsiktig handel i Telenor.

Avanza får som sagt bestämma vad som är bäst för dem och jag kommer inte överklaga deras beslut även om jag tycker det är konstigt att de nedgraderar mig till ordinarie prisklass. Men för er aktieägare i Avanza som var tacksam för allt courtage jag betalade förra året lär jag nog göra er besviken nu när courtageintäkterna kommer minska en hel del iallafall från mig.

Jag vill även ge ett plus i kanten till kundservicen på Avanza PRO avdelningen som var otroligt kunnig samt gav god kundservice. Eftersom det alltid var samma person som svarade när jag ringde dem så antar jag de satt sin bästa personal på supporten för PRO avdelningen.


Med det vill jag iallafall önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)

21 kommentarer:

  1. Avanza är lite kortsiktiga i mycket av vad de gör, Superlånet t.ex. Ena stunden är en aktie med där, sen är den borta. Min belåningsgrad har hoppat en hel del upp och ner på grund av detta. Hade önskat lite mer långsiktighet, även om det stormar en del kring en aktie på kort sikt. Jag undrar egentligen vad som händer när man är PB-kund och sen kommer världens börsnedgång och man har superbolån och hela svängen, det kan bli dyrt om avanza får för sig att helt plötsligt kicka ut en från PB bara för att börsen kortsiktigt svänger neråt och man har mindre än 3 mille i tillgångar hos dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Ja det där med Superlånet litar jag inte alls på då villkoren ändras med jämna mellanrum. Tyvärr har man som kund inget att säga till om när en bank ändrar sina villkor. Det är en av anledningarna att jag aldrig vill vara beroende av någon bank. Är jag inte nöjd med min bank byter jag helt enkelt. Det tar inte lång tid idag att flytta ett ISK från en bank till en annan dessa dagar. Jag undrar jag hur Avanza gör om man är PB kund och kapitalet plötsligt går under 3 miljoner. Det kanske kommer ett mail som säger att villkoren ändras imorgon eftersom du inte längre uppfyller villkoren att vara PB kund längre. Det kändes iallafall lite så idag när de valde att nergradera mig från PRO kund.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Avanza blir dessvärre allt mer snikna. Vi som har haft Hemfosa-aktier hos Avanza har i dagarna fått ett något lägre vederlag än via andra mäklare. Jag har flera depåer hos olika banker så jag vet exakt hur det ligger till. Det kanske bara är 50 spänn man blåser varje kund på, men gör man det mot 10.000 kunder så blir det ju en halv miljon... :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Tråkigt att höra. Kände mig själv blåst när Avanza inte redovisade courtagekostnader för i tiden i kombination med deras prismodell som då endast gick att ändra 1 gång i månaden. Det gjorde att jag vid flera tillfällen betalade ockerränta av misstag. Nu är detta något bättre, men en prismodell likt Nordeas hade vart att föredra alla dagar i veckan.

      Som du skriver är det viktigt att ta hand om sina kunder. 1 missnöjd kund berättar till 10 personer samtidigt som en nöjd kund berättar till kanske 1 person. När jag läste Handels en gång i tiden var just en god kundservice det viktigaste för ett gott rykte. Kunden har alltid rätt fick vi lära oss.

      Tack för att du delar med dig dina erfarenheter.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. 23000kr på ett år blir väl inte 2000kr/mån oavsett?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Det stämmer att 23000 kr inte blir 2000 kr månaden. Men jag skaffade Avanza först på vårkanten förra året efter att ha haft mitt sparande hos Nordea under ett par år. Jag var sen tidigare missnöjd med Avanza men gav dem en ny chans och den senaste tiden tyckte jag det fungerade bättre hos Avanza än det gjorde förr i tiden. PRO kund blev först någon gång i sommar så jag har svårt att säga exakt hur mycket jag handlat för varje månad men jag tycker jag bidragit med bra vinst till banken. Som jämförelse med Avanza har Tex Länsförsäkringar samma upplägg som Avanza med flera order på samma not och ett courtage på 0.05 % samt ett minicourtage på 20 kr. Avanzas minicourtage är 49 kr så gör man lite mindre affärer är tom Avanza dyrare än Länsförsäkringar. För att få denna kostnadsnivå hos Länsförsäkringar behöver jag inte heller handla något alls om jag inte vill och får fortsatt samma villkor.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. jag har gått över till nordea, 0,06% är fair
    /sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej sportcarl.

      Nordea är helt klart prisvärda när det gäller aktiehandel. Tyvärr råkade jag ut för en del tekniska problem sist jag använde deras plattform. En annan nackdel är att jag inte är kund där annars och på så sätt kan jag inte ta ut pengar från min depå om jag vill.

      Hur fungerar Nordeas tjänst för dig? Har du märkt av några tekniska problem?

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Hallå Slimis!

    Det var ju väldigt tråkigt för dig då du verkligen kört på hårt med massor av swingtrading. Avanzas reglemente är lite sådär ibland... Om man nu har status PRO betyder det troligtvis att man kommer att agera ca som året då man blev uppgraderad och då känns det lite märkligt att nedgraderas redan i mitten på januari, borde ju vara minst 2-3 månaders intervall för utvärderingen från Avanzas sida...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Jag blev nedgraderad strax innan kl 16. Dagen efter gällde ordinarie villkor. Man kan ju tycka att Avanza borde ha lite framförhållning när de ändrar sina regler för oss kunder. Med det blir det iallafall inga mer affär inom närtid. Jag blev än en gång påmind om varför jag flyttade från Avanza förr i tiden. Jag överväger att samla mitt sparande hos Länsförsäkringar nu istället. De har samma upplägg som PRO men en lägre minicortage avgift samt inga krav för minst 2000 kr i courtage varje månad Nackdelen med Länsförsäkringar är en sämre plattform samt att man endast kan handla svenska aktier. Vi får se hur jag gör. Är fortsatt skyldig Avanza 200 kr så kan inte fytta innan jag betalat det.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Hej,
    jag använder också Nordea, tycker de fungerar felfritt. Nu använder jag även Nordnet och Avanza.
    Jag gillar Nordeas funktion där man bara skriver hur mycket kr man vill investera och sedan priset på aktien så räknar de själva ut hur många man får.
    Nu är jag inte en kund som kör avancerad aktiehandel med olika stop-loss osv utan jag lägger bara mina ordrar efter jobbet.

    Kan tänka mig att det är stor skillnad under börstid när många är inloggade mot när börsen är stängd. Avanza och Nordnet borde ha snabbare lina per kund än Nordea men jag kan ha fel. Tycker förövrigt att alla som klagar gör det vid krismoment där kursen rör sig mycket och snabbt då tid verkligen är pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har själv testat Nordea Investor och tycker tjänsten är fullkomligt usel. De saknar app, och den mobila webbsidan klarar inte ens av att visa grundläggande information om mina innehav. Jag har skrivit flera inlägg om hur usel tjänsten är och det är tragiskt att Nordea med sin snabba återbetalninga v källskatt och låga courtage hade kunnat vara bäst i klassen på aktiehandel. Istället framstår de som en mossig dinosaurie. Säkert sitter Frank nu och funderar vid sitt VD-skrivbord: "vad fa-n fick vi för pengarna?"

      Radera
    2. Hej Investerarfar.

      För egen del upplevde jag att Nordeas tjänst låg helt nere vid några tillfällen. En annan dag kunde mitt innehav inte visas alls. De skulle även kunna se till att pengarna kommer in lite snabbare på ISK hos dem. Att det har en sämre plattform än Avanza hade inte lika stor betydelse för egen del. Men jag tycker en så stor aktör som Nordea skulle fixa till att deras tjänst blev bra. Isåfall kan de med stor sannolikhet locka till sig fler kunder.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    3. Hej Snålgrisen. Som du skriver skulle Nordea säkert kunna bli bäst av alla banker när det gäller aktiehandel. Men då måste de kosta på sin tjänst. Detta är ju något de borde ha igen tids nog genom fler kunder. Men denna tjänst kanske inte är så viktig för Nordea? Skulle deras tjänst få ett lyft i framtiden skulle jag mycket väll kunna bli kund där igen. De är ju annars väldigt prisvärda när de gäller aktiehandel.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Hej Slimis!

    Tråkigt att höra :( Jag håller helt med dig i det du skriver. Om det courtage du genererar är på gränsen för att kvalificera som PRO-kund skulle man kanske först kunna ha mejlat och informerat om att du nu vid några månader inte uppfyllt de kraven som krävs och att de courtageintäkter du genererar behöver öka framöver om du ska kunna vara PRO-kund.

    Jag instämmer också i det som Snålgrisen skriver, snabba ändringar i Superlånet har gjort att min status som del i Superlånet eller justerade räntor ändrats en del de senaste åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Ja det var verkligen ett slag i ansiktet att bli nedgraderad. Jag kan inte ha legat långt under 2000 kr i månaden i snitt. Sen kan man ju tycka att en PRO kund är viktig för dem då vi genererar mycket courtage intäkter över tid. För övrigt tycker jag man kan säga till iallafall några dagar innan man ändrar till ordinarie prislista. I mitt fall fick jag mailet strax innan kl 16 och de nya villkoren började gälla dagen efter. Superlånet kan nog bli besvärligt om Avanza tar bort många värdepapper över tid. Något man aldrig vet och det kan innebära högre räntor för dem som belånat sig. Det är nog bra att vara medveten om detta för de kan som sagt gå snabbt när Avanza ändrar sina villkor.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Hej,
    Jag håller inte med er alls.
    Känner ni inte till regelverket när ni handlar eller lånar? Håller med om att när man tidigare bara kunde ändra courtageklass en gång i månaden var det som gjort för misstag, och i viss mån också förhindrade affärsflödet. Det var en dålig konstruktion MEN det var ett känt regelverk och det var vi kunder som gjorde felen, tycker ni att man ska ersättning då?

    Trist Slimis att du inte längre är PRO kund, men uppfyller man inte kraven för det så ska man väl inte heller vara det? Det är väl inte konstigare än så?
    Att du som kund till Avanza har betalat mycket courtage, det är väl ditt val inte deras. Förmodligen har du väl kunnat tjäna pengar på att köpa deras tjänster, annars hade du ju aldrig gjort det.
    Som kund sitter man ju ändå på makten som betyder mest, nämligen att kunna byta till en annan bank eller bolag för sina aktieaffärer.

    Är man (som någon skrev) nervös för att bli nedgraderad från PRO kund för att det är viktigt för lån man har tagit, då har man tagit en för hög RISK och letat alldeles för girigt efter den lägsta räntan med för små marginaler. Har du tagit lån eller belånat din portfölj har du också betalat med viss del av din frihet och ofta bundit dig hårdare som kund till bolaget eller banken. Det är mycket viktigt att tänka på att inte tumma på sina möjligheter till valfrihet och minimera beroendet/rädslan av förändringar, oavsett om det gäller lån eller aktieportföljer.

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
  9. Hej Rille.

    Du har helt rätt att banker har sina regler och man är själv ansvarig om man belånar sig eller använder bankens tjänster. Jag tycker dock Avanza kommunicerar dåligt att jag blir nedgradera från PRO kund då detta medelande kommer strax innan kl 16 och de nya villkoren gäller från och med nästa dag. Några dagars framförhållning tycker jag de kan ge sina kunder. Nu på slutet har jag handlat mer och betalat drygt 2500 kr i courtage sista 30 dagarna. Jag hade tänkt fortsätt handla men just nu tar jag en paus då jag blivit påmind om varför jag aldrig vill vara beroende av någon bank. Man tycker periodvis att det är bra att vara kund men sen kommer någon tråkig överraskning. Jag är som sagt inte bitter på att jag betalat courtage till Avanza då både jag och banken tjänat bra på dessa affärer. Det är mer att de ändrar mina villkor med kort varsel som stör mig. Förövrigt så är dessa PRO villkor inte så fantastiska som det låter. Kör man swing trading med lite mindre summor är länsförsäkringar billigare då de har ett lägre minicortage.

    Med det får jag se om jag kanske flyttar över min aktieportfölj till Länsförsäkringar i framtiden. De har ingen aktiehandel i utlandet men då mitt fokus är på svenska aktier främst kunde de vara ett bra alternativ till Avanza.

    Önskar dig en trevlig dag och tack för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  10. Hej Slimis,
    Jag tycker att du själv är ett strålande exempel på valfrihet, jag menar du byter ju till det bolag som passar din handel bäst. Jag är ofta imponerad av att du orkar, hatten av för det! Önskar dig all lycka på Länsförsäkringar (om du byter dit).

    I övrigt kan man se ditt resonemang även från Avanzas sida, dvs du skrev ju själv att dom tidigare tillåtit en avvikelse från dig (framgår inte för hur länge sedan) sen skriver du:
    "Jag tycker dock Avanza kommunicerar dåligt att jag blir nedgradera från PRO kund då detta medelande kommer strax innan kl 16 och de nya villkoren gäller från och med nästa dag."
    Jag menar dom har ju faktiskt givit dig en respit för regelöverträdelse, så uppenbarligen har man sett värde i att ha dig som kund eller att man tillåter ett misstag men inte två. Om du inte tidigare fått ett mail om den första avvikelsen kan jag dock hålla med om att kommunikationen kunde vara bättre. Men även här kan det ju vara upp till oss kunder att veta när vi avviker från uppsatta regler som vi godkänt genom att använda tjänsten.

    Ha det bra du också och tack för en finfin blogg :-)
    Med vänlig hälsning /Rille

    SvaraRadera
  11. Hej igen Rille.

    Jag skrev nog lite otydligt när jag skrev att de tidigare tillåtet en avvikelse. Denna avikelse har jag inte blivit meddelad om tidigare utan det kom i samma mail som mina villkor skulle ändras. Så svenska börsen hade öppet drygt 1.5 timme innan förändringen trädde i kraft. Givetvis kunde jag möjligtvis haft koll på detta ändå. Men Avanza för ingen exakt statistik för hur mycket courtage man betalar varje månad utan man kan endast se hur mycket courtage man betalat de sista 30 dagarna. Men som sagt ser jag det som en större förlust för Avanza än för mig då jag egentligen inte är beroende av banken, men banken är desto mer boroende av de vinster jag kan generera i princip riskfritt för dem. Det tar max en vecka att flytta mina innehav och eftersom jag endast äger svenska aktier är det bara avsluta de konto jag har mina värdepapper och flytta dem. Flyttar man bara innehaven tar Avanza en avgift för detta. Har man utländska innehav är det dyrare ändå att flytta sparandet.

    Tack själv för att du kommenterar och följer. Vi hörs :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera